Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 6:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån apr 03, 2017 6:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 234
Ort: Stigtomta
Vi kör microsquirt 2V3 i långloppvolvon med b230 sugmotor. Vi kör MSD 6 tändbox och triggar på hallgivaren i fördelaren. Det har fungerat fint förutom mjukvaran som låg i vid leverans. Ingen gnista trots rätt inställningar, slet mitt hår kvällen innan tävling och ställde till slut in racet. Dagen efter flashade jag i ny mjukvara och plötsligt fungerade den normalt.

Ingen skyddsfunktion verkar finnas om t.ex en batteripolanslutning lossnar under drift, vi råkade koppla bort batteriet med huvudströmsbrytaren med motorn på tomgång och då dog microsquirtet... fick skicka in den på lagning. Huvudbrytarn var visserligen felkopplad (generator fortsatte ladda till motorelen även då batteriet var bortkopplat från kretsen) Ett standardsprut hade säkert klarat det, hur är det med VEMS och andra?

Spridarutgångarna klarar bara en lågohmig spridare per kanal, värt att tänka på om man vill köra sådana.

Inga större begränsningar mot ett vanligt ms2v3 men förpackat i en mycket smidig låda!
/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 03, 2017 11:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
När bilarna säkerhetsbesiktigas inför tävling så brukade iaf jag alltid få testat huvudbrytaren med motorn igång.
Ofta dog inte motorn. En gång brände en styrbox.
Jag lät såklart alltid föraren själv dra i brytaren och ifall något oförutsett hände så kom ju alltid frågan "Har du inte testat detta innan så det funkar?". Jag hade aldrig några problem med förarna vid mina besiktningar ang detta.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 03, 2017 11:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1204
Jag vet om åtminstone en originalbil där boxen dött när batteriet kopplats bort i farten.

De flesta generatorer vill ha åtminstone batteriet att jobba emot, annars kan spänningen stiga farligt högt, och saker gå sönder utan att det är fel på något.

Själv har jag plockat bort batteriet i farten många gånger men då har jag alltid slagit på en mängd förbrukare först. Aldrig något problem.

Om man sätter ett överspänningsskydd före känsliga boxar och kopplar huvudbrytaren rätt så bör man vara safe.

EDIT: Får man inte koppla generatorn direkt till batteriet och bryta till resten av bilen?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 03, 2017 12:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 234
Ort: Stigtomta
Jo, det var mest en kommentar om microsquirtets funktioner. En klar nackdel om man labbar lite och bara ska testa med nån ditlagd batterikabel. Lätt hänt att det lossnar och synd att man då steker ECU:n. Det finns säkert andra eftermarknadssprut som klarar sådan misshandel bra.

Inkopplingen av batterifrånskiljaren får jag ta på mig :doh:
Rättades givetvis till så att generatorn inte kan mata elsystemet på egen hand när huvudbrytaren är bruten... Bilen gick ett par sekunder med huvudbrytaren frånslagen innan den dog, samtidigt kom det nog en rökpuff från Microsquirtet... Vi hade flax att det ytmonterade kretskortet gick att laga! :thumbright:

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 03, 2017 2:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Självklart skall generatorn vara kopplad på batterisidan av huvudbrytaren. Annars fortsätter bilen att gå med generatorns hjälp alt. att generatorn bränner styrboxen som ni nämner.

Det var en parantes som mer hanterade elkoppling och inte Microsquirt. My bad!

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010