Inställning av tändkurva
Moderator: backeliten
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Inställning av tändkurva
Bara för att gämföra. Hur mycket förtändning kör ni som minst. Altså vid full belastning. typ 1-1.5 bar vid 7000rpm? Jag börjar gå ner mot 15grader bara. Tycker att det kanske börjar bli lite väl lite? Är det bättre att döda ev spiktendenser med lite mer sås då?
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Stum fördelare på 22-24 grader. Vad har du för komp och hur mycket laddar du. JAg verkar fortfarande ha vissa problem med tändningen Någon som hört något skumt om MSD6 boxen? Jag har 16v topp med 8.5 i komp men kan inte ladda mycket mer än 0.9bar utan att det börjar skjuta i avgasröret. Jag vet inte om det kanske är för högt avgasmottryck, då en Mitzu TD04-18T turbo inte är jätte stor, och jag har 240graders kammar.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
7,5 i komp och laddar 1,2-1,3 bar, vanliga B21ET kolvar i ett B21A block.
Funkar hjälpligt med stummad fördelare tills jag får "tummen ur" och bygger nått seriösare tändsystem.
Har aldrig hört nått annat än bra saker om MSD6-boxarna men det är på volvomotorer.
Hur beter sig lambdavärdet och avgastempen?
Funkar hjälpligt med stummad fördelare tills jag får "tummen ur" och bygger nått seriösare tändsystem.
Har aldrig hört nått annat än bra saker om MSD6-boxarna men det är på volvomotorer.
Hur beter sig lambdavärdet och avgastempen?
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
072-316 26 91
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Lamdavärdet ligger bra (har ingen bredbands lamda ännu)
Avgastempen ligger mellan 815 -870 grader. När jag laddar mer än 0.9bar så börjar det skjuta och varvräknare fladdrar hejdlöst. Störningar pga att det inte orkar tända kanske?. Jag kör NGK grad 7 i stift Kan ingen lägga ut ett exempel på sin tändkurva över varvet på full belastning?
Avgastempen ligger mellan 815 -870 grader. När jag laddar mer än 0.9bar så börjar det skjuta och varvräknare fladdrar hejdlöst. Störningar pga att det inte orkar tända kanske?. Jag kör NGK grad 7 i stift Kan ingen lägga ut ett exempel på sin tändkurva över varvet på full belastning?
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
På en polares 740 med MSS ser det ut så här:
° förtändning...15.....25......36.....36.....36......36
rpm..............1200..2300..3300..4500..5500..7000
Kompenseringen för laddtryck ser ut så här:
°...................+12...+5.....0......-5.....-10.....-20
tryck i Kpa.......40....75...100...140....180.....250
men den bilen är inte fördigmappad än.
° förtändning...15.....25......36.....36.....36......36
rpm..............1200..2300..3300..4500..5500..7000
Kompenseringen för laddtryck ser ut så här:
°...................+12...+5.....0......-5.....-10.....-20
tryck i Kpa.......40....75...100...140....180.....250
men den bilen är inte fördigmappad än.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
072-316 26 91
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det där är grymt likt min kurva.... Fast jag backar från 35grader förtädning. Därifrån med 8grader/bar. Då kanske jag kan backa 15grader/bar som jag tänkte.
Återkom gärna när den börjar närma sig färdigmappad. Hur mycket komp är det i den där motorn? Samt hur mycket kan han ladda?
Återkom gärna när den börjar närma sig färdigmappad. Hur mycket komp är det i den där motorn? Samt hur mycket kan han ladda?
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
nu backar jag 11grader /bar runt vridmomentsmax. Tyvärr så känns det som bilen blir lite trött när man backar för mycket. Iaf kan jag nu ladda 1.1bar utan att det spikar. Tyvärr tog mina nya belägg slut idag. Det tar lite när man bromsar hårt från 250km/h
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Det kostar att "landsvägsmappa" också
Skulle inte den nya sortens GTech vara nåt för dig?
Den kan ju ge grafer med varvtal och acceleration, då borde du kunna se var du har mest att vinna och så vidare.. Jag funderar bara själv på en sådan när jag någon gång i framtiden byggt en bil med MegaSquirt.
Skulle inte den nya sortens GTech vara nåt för dig?
Den kan ju ge grafer med varvtal och acceleration, då borde du kunna se var du har mest att vinna och så vidare.. Jag funderar bara själv på en sådan när jag någon gång i framtiden byggt en bil med MegaSquirt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jo jag har beställt en så G-tech den borde komma idag eller i morgon. Undra om man ska försöka backa tändningen mindre och mosa på mer sås istället. Tycker den tappar för mycket ork runt 7000rpm. Sen kommer det tillbaka när jag ställer på tändningen igen runt 8000rpm
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag skulle inte vilja ladda så mycket med dom tänd störningarna du värkar ha. fladder på varvräknaren betyder oftast att det är störningar i elsystemet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Störningarna verkar vara relaterade till misständningar inte tvärt om. Jag tror jag fick för lite sås vid vissa varv med min gamla soppapump. Detta gjorde att att det misstände och då blev det störingar. För nu laddar jag 1.1bar utan störningar.... Dessutom så kom laddtrycket lite för fort och då verkade inte såsen hänga med. Har ställt en snällare överföringsfunktion för laddtrycket nu.-
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den ons apr 21, 2004 3:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt: