Inställning av tändkurva

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inställning av tändkurva

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Bara för att gämföra. Hur mycket förtändning kör ni som minst. Altså vid full belastning. typ 1-1.5 bar vid 7000rpm? Jag börjar gå ner mot 15grader bara. Tycker att det kanske börjar bli lite väl lite? Är det bättre att döda ev spiktendenser med lite mer sås då?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Avgastempen brukar sticka iväg när man börjar komma så långt ner, ge på med lite mera soppa istället.

Jag åker med stum fördelare på ca 22-24°
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Stum fördelare på 22-24 grader. Vad har du för komp och hur mycket laddar du. JAg verkar fortfarande ha vissa problem med tändningen Någon som hört något skumt om MSD6 boxen? Jag har 16v topp med 8.5 i komp men kan inte ladda mycket mer än 0.9bar utan att det börjar skjuta i avgasröret. Jag vet inte om det kanske är för högt avgasmottryck, då en Mitzu TD04-18T turbo inte är jätte stor, och jag har 240graders kammar.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

7,5 i komp och laddar 1,2-1,3 bar, vanliga B21ET kolvar i ett B21A block.
Funkar hjälpligt med stummad fördelare tills jag får "tummen ur" och bygger nått seriösare tändsystem.

Har aldrig hört nått annat än bra saker om MSD6-boxarna men det är på volvomotorer.
Hur beter sig lambdavärdet och avgastempen?
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Lamdavärdet ligger bra (har ingen bredbands lamda ännu)
Avgastempen ligger mellan 815 -870 grader. När jag laddar mer än 0.9bar så börjar det skjuta och varvräknare fladdrar hejdlöst. Störningar pga att det inte orkar tända kanske?. Jag kör NGK grad 7 i stift Kan ingen lägga ut ett exempel på sin tändkurva över varvet på full belastning?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

På en polares 740 med MSS ser det ut så här:

° förtändning...15.....25......36.....36.....36......36
rpm..............1200..2300..3300..4500..5500..7000

Kompenseringen för laddtryck ser ut så här:

°...................+12...+5.....0......-5.....-10.....-20
tryck i Kpa.......40....75...100...140....180.....250

men den bilen är inte fördigmappad än.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Det där är grymt likt min kurva.... Fast jag backar från 35grader förtädning. Därifrån med 8grader/bar. Då kanske jag kan backa 15grader/bar som jag tänkte.

Återkom gärna när den börjar närma sig färdigmappad. Hur mycket komp är det i den där motorn? Samt hur mycket kan han ladda?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Motorn är en B230FT med en 531:a som är lite upptagen i kanaler och förbränningsrum, kompet hamnar på ca 8.
Just nu laddas det ca 1,2 men när den blir färdigmappad så ska det laddas så mycket som mapsensorn tillåter, 1,5 (250Kpa).
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Hmm nu ska jag åka och mappa lite till. Måste få stil på grejorna nu.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

nu backar jag 11grader /bar runt vridmomentsmax. Tyvärr så känns det som bilen blir lite trött när man backar för mycket. Iaf kan jag nu ladda 1.1bar utan att det spikar. Tyvärr tog mina nya belägg slut idag. Det tar lite när man bromsar hårt från 250km/h
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det kostar att "landsvägsmappa" också :)
Skulle inte den nya sortens GTech vara nåt för dig?
Den kan ju ge grafer med varvtal och acceleration, då borde du kunna se var du har mest att vinna och så vidare.. Jag funderar bara själv på en sådan när jag någon gång i framtiden byggt en bil med MegaSquirt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jo jag har beställt en så G-tech den borde komma idag eller i morgon. Undra om man ska försöka backa tändningen mindre och mosa på mer sås istället. Tycker den tappar för mycket ork runt 7000rpm. Sen kommer det tillbaka när jag ställer på tändningen igen runt 8000rpm
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle inte vilja ladda så mycket med dom tänd störningarna du värkar ha. fladder på varvräknaren betyder oftast att det är störningar i elsystemet.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Störningarna verkar vara relaterade till misständningar inte tvärt om. Jag tror jag fick för lite sås vid vissa varv med min gamla soppapump. Detta gjorde att att det misstände och då blev det störingar. För nu laddar jag 1.1bar utan störningar.... Dessutom så kom laddtrycket lite för fort och då verkade inte såsen hänga med. Har ställt en snällare överföringsfunktion för laddtrycket nu.-
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den ons apr 21, 2004 3:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jens Vad tror du om att öka förtändingen och ge typ 5% mer sås på vridmax istället? Den känns lite slö precis där nu.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar