Sida 1 av 2

MS1 V3 B230

Postat: fre mar 31, 2017 9:33 pm
av MattiasKarlsson
Mitt första eftermarknadssprut jag ska pilla ihop till min motor(sugmotor)!
Nu kommer en del frågor jag hoppas jag kan få seriösa svar på!
Har en uppmärkt härva så det är bara veta vilka kablar som ska vart, till givare o aktuatorer.

Kan jag använda vilka spridare som(hög/lågohm)?
Kan jag använda lh2,4 systemets VR-givare?
Kan jag använda orginal vattentempsgivare?
Vad för lufttempsgivare krävs/rekomenderas?
Vilka spridare ska kopplas på vilka utav de två insprutsbankarna?
Smalbandslambda? Eller behöver jag bara ha en bredbandare vid sidan av ?
Finns fler frågor men dessa är de jag kommer på nu!!
Mvh Mattias :hihi:

Re: MS1 V3 B230

Postat: fre mar 31, 2017 11:34 pm
av mauser240
Rekommenderas tempgivare med öppet element. Kör själv FAE 33220, Sierra Cosworth.

Man brukar koppla 1an och 4an på första banken.

Smalbandaren har du inte mycket glädje av.

På resten av frågorna är svaret: ja. Sen rekommenderar jag att du läser manualen på msextra.com.

Re: MS1 V3 B230

Postat: lör apr 01, 2017 7:33 am
av MattiasKarlsson
Ja okej! Så en samlbandslambda behövs inte vara kopplad till sprutet?

Okej får ta o plugga igenom den då!

Mvh Mattias

Re: MS1 V3 B230

Postat: lör apr 01, 2017 12:45 pm
av mauser240
MattiasKarlsson skrev:Ja okej! Så en samlbandslambda behövs inte vara kopplad till sprutet?

Okej får ta o plugga igenom den då!

Mvh Mattias
Nej, behövs inte. Men jag utgår ifrån att du har en bredbandare. Endera kopplad till sprutet (rekommenderas) eller fristående åtminstone vid mappning.

Re: MS1 V3 B230

Postat: sön apr 02, 2017 8:22 am
av MattiasKarlsson
Okey!
Går det få någon betäckningsförklaring på vad det står på vissa kablar(på härvan)?
Här är två jag inte förstår:

IAC1-A
IAC2-B

Mvh Mattias

Re: MS1 V3 B230

Postat: sön apr 02, 2017 11:35 am
av mauser240
Det är fråga om stegmotorutgångar från V3-kortet men om jag inte minns fel så har MS1 inte stöd för stegmotor. Går säkert att använda som digitala- / PWM-utgångar.

När IAC1-A är hög så är IAC1-B låg. Samma gäller för IAC2.

EDIT: Som det står här så är dessa som standard inte kopplade i boxen.

Bild

Re: MS1 V3 B230

Postat: sön apr 02, 2017 12:38 pm
av MattiasKarlsson
Okey dom är som till elfläkt då alltså..
Då skippar jag dom två då!

Sen är det en kabel det står IGN på, som är grövre och avskärmad innuti,
antar att den ska till VR-sensorn som de står på bilden

Re: MS1 V3 B230

Postat: sön apr 02, 2017 2:42 pm
av mauser240
MattiasKarlsson skrev:Okey dom är som till elfläkt då alltså..
Då skippar jag dom två då!

Sen är det en kabel det står IGN på, som är grövre och avskärmad innuti,
antar att den ska till VR-sensorn som de står på bilden
Du måste fråga den som byggt sprutet / härvan eller ännu hellre kolla / mäta upp själv. Svårt för en utomstående att veta hur sprut / härva är byggt.

Sen finns det, som bekant, prima manualer.

Re: MS1 V3 B230

Postat: sön apr 02, 2017 3:09 pm
av MattiasKarlsson
okej får göra det!

Re: MS1 V3 B230

Postat: fre apr 07, 2017 1:21 pm
av MattiasKarlsson
Nu har jag lyckats koppla ihop det mesta och frågan är om någon här har en startmapp till b230f?

MVH Mattias :thumbright:

Re: MS1 V3 B230

Postat: fre apr 07, 2017 8:34 pm
av MattiasKarlsson
Försöker få till triggersignalen oxå! Kan nån kommentera ifall den ser bra ut?
Bild

Vet inte varför värdena är så höga på Y axeln, kanske har med potentiometrarna i boxen att göra?

Mvh Mattias

Re: MS1 V3 B230

Postat: fre apr 07, 2017 8:40 pm
av DreRacing@
det är missing tooth du ser där. då är det dubbelt så lång tid mellan pulsen. din logg ser helt 100a ut

Re: MS1 V3 B230

Postat: fre apr 07, 2017 10:56 pm
av Steve
Har mailat dig en config som du iaf borde kunna ta triggerinställningar och lite annat ifrån

Re: MS1 V3 B230

Postat: fre apr 07, 2017 11:06 pm
av MattiasKarlsson
Okej vad bra Dreracing!
Tack steve! Lyckades fixa triggerinställningarna via en excelfil, ska kolla filen, finns det en duglig bränslemapp i den?
Tack för svar!!


Mvh Mattias!

Re: MS1 V3 B230

Postat: lör apr 08, 2017 2:12 am
av Steve
Om jag inte minns fel är den för 1200cc spridare och e85, så du lär säkert få ändra reqfuel