Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 5:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: MS1 V3 B230
InläggPostat: fre mar 31, 2017 9:33 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Inlägg: 22
Ort: Hultsfred
Mitt första eftermarknadssprut jag ska pilla ihop till min motor(sugmotor)!
Nu kommer en del frågor jag hoppas jag kan få seriösa svar på!
Har en uppmärkt härva så det är bara veta vilka kablar som ska vart, till givare o aktuatorer.

Kan jag använda vilka spridare som(hög/lågohm)?
Kan jag använda lh2,4 systemets VR-givare?
Kan jag använda orginal vattentempsgivare?
Vad för lufttempsgivare krävs/rekomenderas?
Vilka spridare ska kopplas på vilka utav de två insprutsbankarna?
Smalbandslambda? Eller behöver jag bara ha en bredbandare vid sidan av ?
Finns fler frågor men dessa är de jag kommer på nu!!
Mvh Mattias :hihi:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: fre mar 31, 2017 11:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1287
Rekommenderas tempgivare med öppet element. Kör själv FAE 33220, Sierra Cosworth.

Man brukar koppla 1an och 4an på första banken.

Smalbandaren har du inte mycket glädje av.

På resten av frågorna är svaret: ja. Sen rekommenderar jag att du läser manualen på msextra.com.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: lör apr 01, 2017 7:33 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Inlägg: 22
Ort: Hultsfred
Ja okej! Så en samlbandslambda behövs inte vara kopplad till sprutet?

Okej får ta o plugga igenom den då!

Mvh Mattias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: lör apr 01, 2017 12:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1287
MattiasKarlsson skrev:
Ja okej! Så en samlbandslambda behövs inte vara kopplad till sprutet?

Okej får ta o plugga igenom den då!

Mvh Mattias


Nej, behövs inte. Men jag utgår ifrån att du har en bredbandare. Endera kopplad till sprutet (rekommenderas) eller fristående åtminstone vid mappning.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 8:22 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Inlägg: 22
Ort: Hultsfred
Okey!
Går det få någon betäckningsförklaring på vad det står på vissa kablar(på härvan)?
Här är två jag inte förstår:

IAC1-A
IAC2-B

Mvh Mattias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 11:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1287
Det är fråga om stegmotorutgångar från V3-kortet men om jag inte minns fel så har MS1 inte stöd för stegmotor. Går säkert att använda som digitala- / PWM-utgångar.

När IAC1-A är hög så är IAC1-B låg. Samma gäller för IAC2.

EDIT: Som det står här så är dessa som standard inte kopplade i boxen.

Bild

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 12:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Inlägg: 22
Ort: Hultsfred
Okey dom är som till elfläkt då alltså..
Då skippar jag dom två då!

Sen är det en kabel det står IGN på, som är grövre och avskärmad innuti,
antar att den ska till VR-sensorn som de står på bilden


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 2:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1287
MattiasKarlsson skrev:
Okey dom är som till elfläkt då alltså..
Då skippar jag dom två då!

Sen är det en kabel det står IGN på, som är grövre och avskärmad innuti,
antar att den ska till VR-sensorn som de står på bilden


Du måste fråga den som byggt sprutet / härvan eller ännu hellre kolla / mäta upp själv. Svårt för en utomstående att veta hur sprut / härva är byggt.

Sen finns det, som bekant, prima manualer.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 3:09 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Inlägg: 22
Ort: Hultsfred
okej får göra det!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: fre apr 07, 2017 1:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Inlägg: 22
Ort: Hultsfred
Nu har jag lyckats koppla ihop det mesta och frågan är om någon här har en startmapp till b230f?

MVH Mattias :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: fre apr 07, 2017 8:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Inlägg: 22
Ort: Hultsfred
Försöker få till triggersignalen oxå! Kan nån kommentera ifall den ser bra ut?
Bild

Vet inte varför värdena är så höga på Y axeln, kanske har med potentiometrarna i boxen att göra?

Mvh Mattias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: fre apr 07, 2017 8:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
det är missing tooth du ser där. då är det dubbelt så lång tid mellan pulsen. din logg ser helt 100a ut


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: fre apr 07, 2017 10:56 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Har mailat dig en config som du iaf borde kunna ta triggerinställningar och lite annat ifrån

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: fre apr 07, 2017 11:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Inlägg: 22
Ort: Hultsfred
Okej vad bra Dreracing!
Tack steve! Lyckades fixa triggerinställningarna via en excelfil, ska kolla filen, finns det en duglig bränslemapp i den?
Tack för svar!!


Mvh Mattias!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS1 V3 B230
InläggPostat: lör apr 08, 2017 2:12 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Om jag inte minns fel är den för 1200cc spridare och e85, så du lär säkert få ändra reqfuel

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010