MS1V3 - waste spark fråga

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

MS1V3 - waste spark fråga

Inlägg av awes »

Hej,
jag har ett MS1V3 (Mofid byggt) som är "standard" i den meningen att ingen extra funktion är inbyggd.
Har haft den på en b230 8v förra året och det har funkat förträffligt.
Kör med orginal volvo trigger från svänghjulet (VR 60-2), blockfördelare och sedan vanlig tändspole.

Nu är det så av olika själ att jag måste dumpa blockfördelaren och en fördelare bak på toppen får helt enkelt inte plats i bilen.

Så tanken är att köpa en sådandär tändspole med 4 utgångar (eller annat vettigt aternativ) men behövar jag bygga om MS boxen på något sätt?
Behöver jag addera en kampositionsgivare eller nåt?

MVH
Anders
Anders
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: MS1V3 - waste spark fråga

Inlägg av mauser240 »

Orkar ingen läsa manual längre?

Du behöver ingen kamlägesgivare för wasted spark men du behöver fixa en till tändutgång i boxen.
//MartinL
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: MS1V3 - waste spark fråga

Inlägg av awes »

Jag tackar och bockar för informationen!
Finns så många varianter så man drunknar när man är en "sällananvändare", så ibland måste man fråga om även de enklaste grejorna....




Skickat från min iPad med Tapatalk
Anders
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: MS1V3 - waste spark fråga

Inlägg av mauser240 »

MS1 extra har en av de bättre manualerna enligt mitt tycke.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#2coil

Här verkar de dock ha blandat in en VR-conditioner (LM1815) helt i onödan men längre ner ser du varifrån tändsignal lämpligen tas.

En sak de inte behandlar, men som kräver mindre modifikation i boxen, och som funkar prima för mig, är att köra tändstegen utanför boxen och bara dra ut signalerna. Då räcker det bra med ett stift per signal. Isåfall plockar du in motstånden på "proto area" (kör själv utan motstånd men det rekommenderas inte) enligt bilden men den gröna och den blå tåten dras direkt till lämpliga stift på kontakten DB37. Från vardera tändsteg går sedan ett ben till jord, ett till spole och ett till boxen.

Känner du dig det minsta osäker så råder jag dig dock att konsultera Mofid.
//MartinL
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: MS1V3 - waste spark fråga

Inlägg av awes »

Tack för utförligt svar!
Men jag håller mig nog till det jag (tror) att jag kan och låter Mofid fixa det. Men jag skall absolut bokmärka manualen du länkad till så jag slipper googla och sola varje gång jag undrar nåt :-)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Anders
Skriv svar