Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 19, 2017 8:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: EGT ECU Master
InläggPostat: sön apr 16, 2017 8:07 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jun 07, 2016 1:46 pm
Inlägg: 7
Har kopplat in en EGT-givare och borde man inte få temp utan att starta motorn? nu visar den bara noll.
visade rumstemp om jag kopplade givaren till multimetern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EGT ECU Master
InläggPostat: tis apr 18, 2017 7:06 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 02, 2007 4:35 pm
Inlägg: 72
Ort: Halmstad
Den ska visa rumstemp även om du inte startar.
Hur är den inkopplad?

Mvh/ Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EGT ECU Master
InläggPostat: tis apr 18, 2017 9:32 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jun 07, 2016 1:46 pm
Inlägg: 7
Den är kopplad på givare jord och egt1 in, får kolla det igen. Har ca 40cm kabel sen givarens kabel,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EGT ECU Master
InläggPostat: ons apr 19, 2017 7:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Inlägg: 129
Ort: Skånes LA
prova vänd kablarna i kontakten. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EGT ECU Master
InläggPostat: tor apr 20, 2017 4:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Man måste använda TypK kompensationsledning hela vägen mellan givare och box. Inga vanliga kopparledningar alltså.
Sen måste man hålla + och - rätt.
Vänder man dem fel går skalan på fel håll dvs minusgrader.
Vänder man kompensationsledningen fel i bägge ändar går skalan på rätt håll men med kalla mätställets temp offset dvs ca 20gr fel.

Känn med en magnet på ändarna av kompensationsledningen. Den ena av tåtarna är magnetisk och den ska kopplas till EGT1in på B1, den andra på SensorGround B18

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EGT ECU Master
InläggPostat: tor apr 20, 2017 8:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Inlägg: 129
Ort: Skånes LA
Nån special kabel behövs de inte.. har kört med vanlig kopparkabel som till dom andra givarna utan problem i 3 bilar. ända problemet är om man pol vänder givaren.

men de kanske kan vara olika på vad för givare man använder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EGT ECU Master
InläggPostat: fre apr 21, 2017 8:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Vi kan bara prata om en enda typ av givare nu eftersom EMU bara klarar en enda typ av givare, TypK!

Det beror ju på vad du menar med "utan problem"?
Att det visar några grader fel kanske inte spelar någon roll när man mäter avgastemp och då kan man göra som du, men det är inte rätt för det.
Man kan göra så, men det är inte rätt! :wink:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EGT ECU Master
InläggPostat: fre apr 21, 2017 8:07 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 34
Går bra att mäta tc med vanligt kabel. Men skarvpunkt måste vara i samma temperatur som mätningstället själv, ganska svårt med avgastemp....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EGT ECU Master
InläggPostat: sön apr 23, 2017 7:11 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jun 07, 2016 1:46 pm
Inlägg: 7
Problemet löst, stiftet i kontakten på ecu:n hade åkt ur lite :)
Visar samma temp som övriga givare även med 40 cm koppar kabel in till boxen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mobne och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010