Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 19, 2017 8:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons apr 26, 2017 9:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör apr 11, 2009 8:14 pm
Inlägg: 10
Ort: sthlm
Hej jag har en Porsche 965 turbo med kjetronic och behöver för soppan att räcka till minst 450hk
Har läst mig till på ett amerikanskt forum att flera monterat en 300cc spridare på styrtrycksregulator slangen och på så sett kan reglera styrtrycket vid olika varvtal/last
Och därmed få ut så mycket soppa som möjligt på fullt samt få bort de feta i mellanregistret

Många använder en äldre version av denna
https://splitsec.com/product/aic2-p21-p ... ev1-style/

Men jag funderar på om ett microsquirt kan göra samma jobb och är det bättre?
Jag vill ha möjlighet att styra en ventil till laddtrycket
samt kunna logga Lamda, laddtryck, varv

(har en AEM 52mm lamda mätare med utgång)

Eller har ni här några andra tips och ider på vad för ECU jag bör använda?


Bild på hur spridare ska monteras
http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 342269.jpg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 26, 2017 10:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1260
Höj.

Intressant knep att göra K-jetronic elektroniskt ;) Nu kommer jag inte ihåg, är det på samma vis KE-jetronic fungerar, att man manipulerar styrtrycket med lambdan? Hade KE-Jet i Caddyn men då jag inte minns...

Hursomhelst, Microsquirt kan säkert göra det du är ute efter, om nu originalsystemet pallar med 450 hästar, men varför? Du skulle då ha ett mekaniskt och ett elektroniskt system som båda är värdelösa utan den andra. För att inte tala om tändningen som även den står skillt för sig.

När du ändå kopplat in Microsquirtet och försett det med nödvändiga data så tycker jag det är en pyttesak att slänga ut K-jetet helt och hållet.

Försök gärna övertyga mig om idén med det hela.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 27, 2017 9:10 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör apr 11, 2009 8:14 pm
Inlägg: 10
Ort: sthlm
anledningen är att jag vill behålla original look och funktion på bilen med K-jetronicet
men efter som jag har portade toppar, andra kammar mm måste jag hitta på nått sett att maximera soppan.
som det är nu går den på ca 10 AFR 3500-5500 men går på drygt 12,5 AFR från 5500-7000

så men denna metod ska ju kunna reglera styrtrycket för att förhoppningsvis nå en AFR kurva på 11,5 mellan och under 12 på toppen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 27, 2017 11:21 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör apr 11, 2009 8:14 pm
Inlägg: 10
Ort: sthlm
så ett microsquirt kan det styra denna spridare + en laddtrycksventil?
kan man logga i programmet om man har dator inkopplad?
finns det även möjlighet att manipulera tändningen på min bil tro?
det finns ett kitt till dessa bilar där man flyttar tändlägesgivare med ett nytt fäste och höjer hela tändkurvan 6 grader

ingen här som jobbat med en sån splitsec AIC?
finns det någon anledning att titta på megasquirt, AEM fic8 eller nått annant när jag bara vill kunna styra dessa saker?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 28, 2017 9:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm
Inlägg: 44
Jag har tyvärr ingen tid att hjälpa dig med detta men det finns folk som är insatta i sånt här i bla Blekinge. Tex din tändning går om man vet vad man gör att öppna boxen och löda loss Chippet och kopiera av det och bygga om lite så man får en ny brygga så man kan byta chip själv. Gjort detta själv i vissa gamla 80tals ezk tändboxar bla. Principen är densamma i dom alla men alla är inte så lätta att göra reverse enginering på.

Att hitta själv tändmappen och göra ett program för de så du kan ändra den är lätt men själva hårdvaran kan ta en stund att lösa.

Hade ja varit du så hade ja satsat på något lite dyrare sprut än mega squirt. Link g4 atom tex är riktigt stabila saker för relativt billiga pengar. Ska man trimma och få ordning på såna här saker så måste man nästan alltid släppa "orginal" looken. Det går ju såklart att gömma saker väldigt snyggt och prydligt om man vill me.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mobne och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010