Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor nov 23, 2017 7:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 30, 2017 7:00 pm 
Offline
För lite laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 07, 2014 7:26 pm
Inlägg: 7
Tänkte höra om det är någon som kan hjälpa mig med ett litet problem.

Har en -03 ans E modell av Volvo hjullastare som har haft kabelbrand i motorrummet där bland annat kabelhärvan till ECU:n tagit skada.

Kablarna och allt runt om är fixat men den ville inte gå igång med massa felkoder i displayen, skruvade lös ECU:n och konstaterade att jorden till en massa givare på kretskortet brunnit upp (hål i kretskort). Har på bilden petat upp tråden till komponenterna och lött fast den i plinten igen.
Bild
Kopplade in den i hjullastaren igen men med samma resultat. Vet någon vad det kan vara för komponenter som är inringad på kretskortet?
Tog lös boxen igen och lödde fast en kabel i plinten som jag drog direkt till chassijord, nu gick den igång och får inte några felkoder nå mer.

Nu skulle jag vilja ha tips och råd om det går att göra en så kallad säker jord så det inte kommer in störningar eller blir krypströmmar som möjligtvis kan bränna ECU:n. En utbytesdator kostar ca 30000kr på Swecon anläggningsmaskiner.

Det här är givarna som jorden EA5 går till.
-SE2606 Kylvätsketemp.
-SE2507 Lufttemp.
-SE2508 Laddtryck.
-SE2203 Motoroljetryck.
-SE2306 Bränsletemp.
-SE2701 Vevaxelgivare.
-SE2703 Kamaxelgivare.
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 9:14 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm
Inlägg: 45
Du drar helt enkelt den till enheten som givarna sitter på. I detta fallet själva motorn. Dra ut 2 st så vet du att de är säkert. Jorda tex på varsin sida om toppen .


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 01, 2017 7:08 am 
Offline
För lite laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 07, 2014 7:26 pm
Inlägg: 7
Är det inte just då man kan få in störningar? Hur jordar ECU:n givarna? för dem är inte jordade sålänge tändningen inte är påslagen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 04, 2017 10:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 256
Villken motor är det? Kan du ta bild på motorplåten? Om det är rätt modell kan jag ev ta fram lite info..
En bild på själva motorn också

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 05, 2017 7:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1026
Ort: Torpshammar
extra jord lär ju inte skydda nåt om det blir kabelfel och kortslutningar ? Så länge det finns elektronik och kablar så kan an aldrig skydda sig mot sånt här fullt ut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 05, 2017 6:07 pm 
Offline
För lite laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 07, 2014 7:26 pm
Inlägg: 7
Det är en D7D LAE2 motor från en -03a.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 06, 2017 8:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 256
Ok, skicka serienr/motornr så ska jag kolla lite vad det är för grejer och så kan jag nog få fram elscheman och annat

Om du ska ha billigare (troligtvis) delar nångång så skicka pm så kan jag nog ordna upp det

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010