Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 18, 2017 7:17 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Triggerproblem BMW m60 VEMS
InläggPostat: lör apr 29, 2017 1:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Inlägg: 265
Ort: Sala
Hej!
Har en m60b40 med ett VEMS styrsystem, inkopplat på original härvan.
Till problemet då.. Jag var iväg och fick sprutet inkopplat, och det visade sig vid första uppstarten att motorn ventilerade lite väl mycket ur vevhusventen. Det vart alltså mest en grundmappning gjord.

Åkte hem, skaffade en ny motor från en fungerande bil och plockade över alla grejer och ner med den i min bil, startade och allt var bra! Men vid ca 2000rpm så får jag Triggermissar, vid 2300rpm är dom borta och den drar fint hela vägen upp.

För mig som inte är så insatt så känns det skumt att det bara är vid ett visst varvtal, den går ju fint både över och under det varvet.. Jag har testat byta givare, både till vev och kam, även bytt trigger hjulet på veven. I displayen varnar den för primary trigger när den missar, men om jag kopplar ur kamtriggern så går den fint förbi 2000rpm, fast den varnar ju för secundary trigger såklart.
Ska man köra dessa motorer utan kamsync? Det finns ju några m60 motorer med vems här, så någon kanske har varit med om samma? :)

Känns som jag testat det mesta, och vill ju inte stå i bänken med triggermissar.. Så alla tips är välkomna, jag är som sagt helt ny på det här med eftermarknadssprut och allt vad det innebär! Har inte ens skaffat en sladd så jag kan koppla in datorn än, ser bara allt genom surfplattan. 8)

//Alex :)

_________________
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 29, 2017 9:48 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9610
Ort: Sävar
Vilken firmware kör du?
Kan du visa en triggerlog med kamsynken på? (på startmotor-varvtal, håll full gas så startar den inte)

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 10:08 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Inlägg: 265
Ort: Sala
Hej! Jag kör 1.2.31 firmware.
Jag har försökt logga nu på morgonen men verkar inte lyckas.. Vart på surfplattan borde filerna hamna? Jag har aktiverat loggning inne i vemsdisplay, behöver jag göra något mer? :)

Tack för svar!

//Alex

_________________
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 10:57 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9610
Ort: Sävar
Använd en dator och VemsTune till att börja med.
Du lär använda en USB-adapter till serieport för att hantera mängden data i triggerloggen, och vet inte ens om det går göra med Android-appen.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 11:39 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Inlägg: 265
Ort: Sala
Okej, då får jag börja med att skaffa en kabel!
Har sett att det pratats en del om olika adaptrar och att vissa inte verkar fungera.. Har du något tips på en som fungerar och som finns lätt tillgänglig på någon butik?

_________________
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 6:30 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9610
Ort: Sävar
Jag kan posta en åt dig om du skickar PM så har du den på onsdag. Jag skickar med en FTDI-baserad adapter till allt jag säljer, dom fungerar bäst av alla jag kört.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 01, 2017 3:11 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Inlägg: 265
Ort: Sala
Då skickar jag ett pm till dig! :)

_________________
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 05, 2017 1:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1569
Ort: Salbohed
jag pratade med emil om detta och skippa kamsync går lika bra ändå.
det är att den hamnat off mot tänderna på vevaxeln och därmed sätter triggerfel

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 07, 2017 5:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Inlägg: 265
Ort: Sala
Ja precis, jag har ju också pratat med Emil om det och det verkar ju vara det som är problemet. Vill bara vara helt säker på att det är det innan man ställer sig i någon bänk. :)

_________________
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 5:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Inlägg: 265
Ort: Sala
Sådär, nu har jag lyckats göra en triggerlogg 8)

Vet inte om tanken är att man ska ladda upp den såhär, eller på något annat sätt.. Men här är den iallafall, sen om det går att tyda något av det vet inte jag :) Bild

//Alex

_________________
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 11:06 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9610
Ort: Sävar
Din kamsynk inträffar lite väl nära "missing tooth" för primär-triggern på vevaxeln.

Om du ändrar trigger edge (rising vs falling) för secondary trigger så flyttas den förhoppningsvis en bit därifrån den är nu och lyckas få styrsystemet att gilla läget.

Zooma gärna in på bara två fyr-takter så man ser lite mer i detalj om du gör en till med ändrad trigger edge.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010