Triggerproblem BMW m60 VEMS
Postat: lör apr 29, 2017 1:50 pm
Hej!
Har en m60b40 med ett VEMS styrsystem, inkopplat på original härvan.
Till problemet då.. Jag var iväg och fick sprutet inkopplat, och det visade sig vid första uppstarten att motorn ventilerade lite väl mycket ur vevhusventen. Det vart alltså mest en grundmappning gjord.
Åkte hem, skaffade en ny motor från en fungerande bil och plockade över alla grejer och ner med den i min bil, startade och allt var bra! Men vid ca 2000rpm så får jag Triggermissar, vid 2300rpm är dom borta och den drar fint hela vägen upp.
För mig som inte är så insatt så känns det skumt att det bara är vid ett visst varvtal, den går ju fint både över och under det varvet.. Jag har testat byta givare, både till vev och kam, även bytt trigger hjulet på veven. I displayen varnar den för primary trigger när den missar, men om jag kopplar ur kamtriggern så går den fint förbi 2000rpm, fast den varnar ju för secundary trigger såklart.
Ska man köra dessa motorer utan kamsync? Det finns ju några m60 motorer med vems här, så någon kanske har varit med om samma?
Känns som jag testat det mesta, och vill ju inte stå i bänken med triggermissar.. Så alla tips är välkomna, jag är som sagt helt ny på det här med eftermarknadssprut och allt vad det innebär! Har inte ens skaffat en sladd så jag kan koppla in datorn än, ser bara allt genom surfplattan.
//Alex
Har en m60b40 med ett VEMS styrsystem, inkopplat på original härvan.
Till problemet då.. Jag var iväg och fick sprutet inkopplat, och det visade sig vid första uppstarten att motorn ventilerade lite väl mycket ur vevhusventen. Det vart alltså mest en grundmappning gjord.
Åkte hem, skaffade en ny motor från en fungerande bil och plockade över alla grejer och ner med den i min bil, startade och allt var bra! Men vid ca 2000rpm så får jag Triggermissar, vid 2300rpm är dom borta och den drar fint hela vägen upp.
För mig som inte är så insatt så känns det skumt att det bara är vid ett visst varvtal, den går ju fint både över och under det varvet.. Jag har testat byta givare, både till vev och kam, även bytt trigger hjulet på veven. I displayen varnar den för primary trigger när den missar, men om jag kopplar ur kamtriggern så går den fint förbi 2000rpm, fast den varnar ju för secundary trigger såklart.
Ska man köra dessa motorer utan kamsync? Det finns ju några m60 motorer med vems här, så någon kanske har varit med om samma?
Känns som jag testat det mesta, och vill ju inte stå i bänken med triggermissar.. Så alla tips är välkomna, jag är som sagt helt ny på det här med eftermarknadssprut och allt vad det innebär! Har inte ens skaffat en sladd så jag kan koppla in datorn än, ser bara allt genom surfplattan.
//Alex