Triggerfel cranking

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av DreRacing@ »

värför krångla till det med en extra givare? åk 24-1, gör presis samma nytta
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

inte om man vill köra sekventiellt?

denna sitter ju på kamaxeln så det blir 12 tänder per vevaxelvarv och en synktand per kamaxelvarv

Det är två optiska sensorer i samma enhet
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av mattias »

Vad du ska ha för inställningar beror på var cyl 1 TDC är. Men du kan börja med sätta "TDC after the trigger" till 60 grader, den ska du bara finlira med senare.
Det är 6 tänder mellan varje cyl, så är cyl 1 TDC längre bort än att du kan hitta det med "first trigger tooth" mellan 0 och 5 så får du förskjuta tändutgångs-tabellen (varje steg där blir som att hoppa 6 tänder).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

okej, om jag tittar på triggerhjulet när motorn står i cyl 1 tdc så står den rakt för sensorn, om nu tanden skulle vara exakt på tdc blir väl tdc after trigger 0? eller till och med 15 grader före trigger om det är tanden efter synken som räknas som tand 0?
Att sätta first trigger tooth till något annat än 0 flyttar väl tändningen åt fel håll då?

Är det då man förskjuter tändtabellen så man istället väntar 180 grader på nästa cylinder i ordningen?
Ska man då sätta tdc after trigger till 60 och first trigger tooth till 4?

Det känns som att jag rör ihop allting :shock:
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

Det går ju iofs att lossa hela givaren och vrida den nån kugg mot kamaxeln så den hamnar bättre
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av DreRacing@ »

JoeyJ skrev:inte om man vill köra sekventiellt?

denna sitter ju på kamaxeln så det blir 12 tänder per vevaxelvarv och en synktand per kamaxelvarv

Det är två optiska sensorer i samma enhet
om det saknar en kugg eller om det är en kugg extra spelar ju ingenroll.
så man klarar sig med 1 sensor.
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

okej, visste inte att det gick att köra missingtooth med bara en missing vartannat vevaxelvarv
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av mattias »

JoeyJ skrev:okej, om jag tittar på triggerhjulet när motorn står i cyl 1 tdc så står den rakt för sensorn, om nu tanden skulle vara exakt på tdc blir väl tdc after trigger 0? eller till och med 15 grader före trigger om det är tanden efter synken som räknas som tand 0?
Att sätta first trigger tooth till något annat än 0 flyttar väl tändningen åt fel håll då?
Om cyl 1 är precis där så kan du rotera tändutgångstabellen istället, det är då bättre att den cylinder som kommer nästa i tändföljd hamnar på "rätt" ställe i tändutgångs-tabellen.
Börja med att skjuta med tändutgångslampan och kolla var du är så faller poletten ner.
JoeyJ skrev:Är det då man förskjuter tändtabellen så man istället väntar 180 grader på nästa cylinder i ordningen?
Nej, inte om det är så nära, då gör du som du föreslår här näst..
JoeyJ skrev:Ska man då sätta tdc after trigger till 60 och first trigger tooth till 4?
Ja det kan ju bli hyfsat rätt.

Jag tror det går bra köra missing tooth med VEMS på en hel 4-takt, ej provat. Kan bli nåt skumt med varvtal eftersom man normalt definierar den på vevaxeln.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

Tack för hjälpen! Testade att vrida hela enheten några kugg mot kamaxeln och då hamnade sensorn 66 grader innan tdc cyl1 så nu fungerar det. Hann inte testa så mycket igår men nu verkar den starta bra varje gång :thumbright:
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Skriv svar