Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 22, 2017 11:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 21, 2017 9:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
värför krångla till det med en extra givare? åk 24-1, gör presis samma nytta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 21, 2017 9:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 32
Ort: Norrköping
inte om man vill köra sekventiellt?

denna sitter ju på kamaxeln så det blir 12 tänder per vevaxelvarv och en synktand per kamaxelvarv

Det är två optiska sensorer i samma enhet

_________________
BMW E46 325
Toyota MR2 SW20 Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: mån maj 22, 2017 6:43 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9588
Ort: Sävar
Vad du ska ha för inställningar beror på var cyl 1 TDC är. Men du kan börja med sätta "TDC after the trigger" till 60 grader, den ska du bara finlira med senare.
Det är 6 tänder mellan varje cyl, så är cyl 1 TDC längre bort än att du kan hitta det med "first trigger tooth" mellan 0 och 5 så får du förskjuta tändutgångs-tabellen (varje steg där blir som att hoppa 6 tänder).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: mån maj 22, 2017 9:11 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 32
Ort: Norrköping
okej, om jag tittar på triggerhjulet när motorn står i cyl 1 tdc så står den rakt för sensorn, om nu tanden skulle vara exakt på tdc blir väl tdc after trigger 0? eller till och med 15 grader före trigger om det är tanden efter synken som räknas som tand 0?
Att sätta first trigger tooth till något annat än 0 flyttar väl tändningen åt fel håll då?

Är det då man förskjuter tändtabellen så man istället väntar 180 grader på nästa cylinder i ordningen?
Ska man då sätta tdc after trigger till 60 och first trigger tooth till 4?

Det känns som att jag rör ihop allting :shock:

_________________
BMW E46 325
Toyota MR2 SW20 Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: mån maj 22, 2017 9:38 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 32
Ort: Norrköping
Det går ju iofs att lossa hela givaren och vrida den nån kugg mot kamaxeln så den hamnar bättre

_________________
BMW E46 325
Toyota MR2 SW20 Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: mån maj 22, 2017 10:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
JoeyJ skrev:
inte om man vill köra sekventiellt?

denna sitter ju på kamaxeln så det blir 12 tänder per vevaxelvarv och en synktand per kamaxelvarv

Det är två optiska sensorer i samma enhet


om det saknar en kugg eller om det är en kugg extra spelar ju ingenroll.
så man klarar sig med 1 sensor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: mån maj 22, 2017 11:13 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 32
Ort: Norrköping
okej, visste inte att det gick att köra missingtooth med bara en missing vartannat vevaxelvarv

_________________
BMW E46 325
Toyota MR2 SW20 Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: mån maj 22, 2017 11:47 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9588
Ort: Sävar
JoeyJ skrev:
okej, om jag tittar på triggerhjulet när motorn står i cyl 1 tdc så står den rakt för sensorn, om nu tanden skulle vara exakt på tdc blir väl tdc after trigger 0? eller till och med 15 grader före trigger om det är tanden efter synken som räknas som tand 0?
Att sätta first trigger tooth till något annat än 0 flyttar väl tändningen åt fel håll då?

Om cyl 1 är precis där så kan du rotera tändutgångstabellen istället, det är då bättre att den cylinder som kommer nästa i tändföljd hamnar på "rätt" ställe i tändutgångs-tabellen.
Börja med att skjuta med tändutgångslampan och kolla var du är så faller poletten ner.

JoeyJ skrev:
Är det då man förskjuter tändtabellen så man istället väntar 180 grader på nästa cylinder i ordningen?

Nej, inte om det är så nära, då gör du som du föreslår här näst..

JoeyJ skrev:
Ska man då sätta tdc after trigger till 60 och first trigger tooth till 4?

Ja det kan ju bli hyfsat rätt.

Jag tror det går bra köra missing tooth med VEMS på en hel 4-takt, ej provat. Kan bli nåt skumt med varvtal eftersom man normalt definierar den på vevaxeln.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: tis maj 23, 2017 8:07 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 32
Ort: Norrköping
Tack för hjälpen! Testade att vrida hela enheten några kugg mot kamaxeln och då hamnade sensorn 66 grader innan tdc cyl1 så nu fungerar det. Hann inte testa så mycket igår men nu verkar den starta bra varje gång :thumbright:

_________________
BMW E46 325
Toyota MR2 SW20 Turbo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010