Sida 1 av 2

Triggerfel cranking

Postat: tis maj 09, 2017 12:18 pm
av JoeyJ
Jag har problem med mitt Vems som sitter i en Nissan S14, sr20det motor
Den startar ibland och ibland inte, när den väl startat så går den bra utan trigger errors
Men ibland vill den inte starta alls, den hostar till då och då och ger trigger errors.

Det är en tidigare ägare som installerat Vemset så jag har försökt förstå hur allt är kopplat.
Den använder original hall-trigger på kamaxeln fast med ett annat hjul, så det blir som en 12-1 vevtrigger

Här finns logg, config osv
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Jag har kollat igenom strömmatning, jordpunkter osv och det ser bra ut, märkte först att spänningen dippade så Vemset startade om, så jag bytte till ett bättre batteri, nu startar boxen inte om men samma problem kvarstår.

Det lustiga är att ibland startar den direkt utan några triggerfel, men sen ibland startar den inte alls, spelar ingen roll hur länge man nöter på starten.

Secondary trigger är inte aktiverad även fast den är inkopplad. Men ser att tändningen körs som wasted spark så det ska ju funka ändå

Något annat som kan påverka?

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 14, 2017 5:14 pm
av JoeyJ
Nu har jag testat dra nya kablar till triggern, testat olika jord och 12v, ingen skillnad..

Så här blir det när den inte vill starta
Bild

Här startar den direkt utan triggerfel
Bild

Hittar inget samband för när den startar eller inte, det är 50/50 chans känns det som

Några idéer? vill ut och köra! :| :|

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 14, 2017 7:14 pm
av JoBy
Med hall-givare borde det vara samma spänning oavsett varvtal. Kan det vara något pull-up motstånd som saknas?

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 14, 2017 7:25 pm
av JoBy
Googlade:

https://www.diyautotune.com/support/tec ... your-240sx

1k pull up används tillsammans med megasquirt.

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 14, 2017 7:44 pm
av JoeyJ
ska läsa på lite, tack för tipset!

motsvarar höjden på staplarna i loggen volt/styrka på signalen eller hur tolkas det?

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 14, 2017 8:10 pm
av JoeyJ
Får det till att pull up är inbyggt i boxen när man anger Hall som primary vid beställning, går det att testa?

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 14, 2017 9:22 pm
av mattias
Ta bort en tand till eller ett tyngre svänghjul, det är för mig uppenbart att förändringen i rotations-hastighet just när den ska starta blir ett problem och då missar styrboxen att den saknade tanden passerat.
Med 12-2 istället för 12-1 så blir det ett större gap som blir svårare att missa.

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 14, 2017 9:34 pm
av JoeyJ
okej! låter rimligt

dock blir det väl svårt med detta triggerhjul? antar att man då ska ha ett hål mindre på varje sida för att få det till 12-2?

Bild

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 14, 2017 9:46 pm
av mattias
Det hade nog fungerat bra att göra ett hål till och köra 12 tänder, och sekundär-triggerns flank (trigger edge) inträffar absolut mitt mellan någon av de för primär triggern.

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 14, 2017 10:21 pm
av JoeyJ
okej, det är nog mer än vad jag klarar med dremeln :wink: blir nog att beställa ett sånt här istället så ska det förhoppningsvis fungera bättre :thumbright:

Bild

Re: Triggerfel cranking

Postat: mån maj 15, 2017 10:04 am
av mattias
Ja men precis, så där ska det se ut. :thumbright:

Re: Triggerfel cranking

Postat: lör maj 20, 2017 2:42 pm
av JoeyJ
Är det någon nackdel att dra båda triggersignalerna i en 4-ledad skärmad kabel? Kan de störa varandra?

Re: Triggerfel cranking

Postat: lör maj 20, 2017 3:32 pm
av mattias
Nej då kör på det.

Re: Triggerfel cranking

Postat: lör maj 20, 2017 9:06 pm
av Steve
JoeyJ skrev:okej, det är nog mer än vad jag klarar med dremeln :wink: blir nog att beställa ett sånt här istället så ska det förhoppningsvis fungera bättre :thumbright:

Bild
Har en sån på min B20, aldrig haft ett bekymmer, kör med 4-ledad oskärmad kabel
Men då är det ju en helt original B20 i övrigt också förutom tändspolar :)

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 21, 2017 4:47 pm
av JoeyJ
okej!

Hur fungerar det med ett sånt hjul, tdc verkar vara rakt på den inre "tanden" vilket jag antar är tanken, räknar den då nästa tand på det yttre hjulet som det första?

Hur ställer jag då in tdc before trigger och first trigger tooth?

Ska man sätta first tooth till 2 och tdc before trigger till 60 eller nått sånt eftersom varje tand är 30 grader?