Triggerfel cranking

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

Jag har problem med mitt Vems som sitter i en Nissan S14, sr20det motor
Den startar ibland och ibland inte, när den väl startat så går den bra utan trigger errors
Men ibland vill den inte starta alls, den hostar till då och då och ger trigger errors.

Det är en tidigare ägare som installerat Vemset så jag har försökt förstå hur allt är kopplat.
Den använder original hall-trigger på kamaxeln fast med ett annat hjul, så det blir som en 12-1 vevtrigger

Här finns logg, config osv
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Jag har kollat igenom strömmatning, jordpunkter osv och det ser bra ut, märkte först att spänningen dippade så Vemset startade om, så jag bytte till ett bättre batteri, nu startar boxen inte om men samma problem kvarstår.

Det lustiga är att ibland startar den direkt utan några triggerfel, men sen ibland startar den inte alls, spelar ingen roll hur länge man nöter på starten.

Secondary trigger är inte aktiverad även fast den är inkopplad. Men ser att tändningen körs som wasted spark så det ska ju funka ändå

Något annat som kan påverka?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

Nu har jag testat dra nya kablar till triggern, testat olika jord och 12v, ingen skillnad..

Så här blir det när den inte vill starta
Bild

Här startar den direkt utan triggerfel
Bild

Hittar inget samband för när den startar eller inte, det är 50/50 chans känns det som

Några idéer? vill ut och köra! :| :|
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoBy »

Med hall-givare borde det vara samma spänning oavsett varvtal. Kan det vara något pull-up motstånd som saknas?
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoBy »

Googlade:

https://www.diyautotune.com/support/tec ... your-240sx

1k pull up används tillsammans med megasquirt.
Jonas Bylund
Bild
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

ska läsa på lite, tack för tipset!

motsvarar höjden på staplarna i loggen volt/styrka på signalen eller hur tolkas det?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

Får det till att pull up är inbyggt i boxen när man anger Hall som primary vid beställning, går det att testa?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av mattias »

Ta bort en tand till eller ett tyngre svänghjul, det är för mig uppenbart att förändringen i rotations-hastighet just när den ska starta blir ett problem och då missar styrboxen att den saknade tanden passerat.
Med 12-2 istället för 12-1 så blir det ett större gap som blir svårare att missa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

okej! låter rimligt

dock blir det väl svårt med detta triggerhjul? antar att man då ska ha ett hål mindre på varje sida för att få det till 12-2?

Bild
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av mattias »

Det hade nog fungerat bra att göra ett hål till och köra 12 tänder, och sekundär-triggerns flank (trigger edge) inträffar absolut mitt mellan någon av de för primär triggern.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

okej, det är nog mer än vad jag klarar med dremeln :wink: blir nog att beställa ett sånt här istället så ska det förhoppningsvis fungera bättre :thumbright:

Bild
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av mattias »

Ja men precis, så där ska det se ut. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

Är det någon nackdel att dra båda triggersignalerna i en 4-ledad skärmad kabel? Kan de störa varandra?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av mattias »

Nej då kör på det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av Steve »

JoeyJ skrev:okej, det är nog mer än vad jag klarar med dremeln :wink: blir nog att beställa ett sånt här istället så ska det förhoppningsvis fungera bättre :thumbright:

Bild
Har en sån på min B20, aldrig haft ett bekymmer, kör med 4-ledad oskärmad kabel
Men då är det ju en helt original B20 i övrigt också förutom tändspolar :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Re: Triggerfel cranking

Inlägg av JoeyJ »

okej!

Hur fungerar det med ett sånt hjul, tdc verkar vara rakt på den inre "tanden" vilket jag antar är tanken, räknar den då nästa tand på det yttre hjulet som det första?

Hur ställer jag då in tdc before trigger och first trigger tooth?

Ska man sätta first tooth till 2 och tdc before trigger till 60 eller nått sånt eftersom varje tand är 30 grader?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Skriv svar