Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 7:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Triggerfel cranking
InläggPostat: tis maj 09, 2017 12:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 42
Ort: Norrköping
Jag har problem med mitt Vems som sitter i en Nissan S14, sr20det motor
Den startar ibland och ibland inte, när den väl startat så går den bra utan trigger errors
Men ibland vill den inte starta alls, den hostar till då och då och ger trigger errors.

Det är en tidigare ägare som installerat Vemset så jag har försökt förstå hur allt är kopplat.
Den använder original hall-trigger på kamaxeln fast med ett annat hjul, så det blir som en 12-1 vevtrigger

Här finns logg, config osv
https://drive.google.com/drive/folders/0BwCHYOoFkUEuWjV2aWRJQm9wbFU?usp=sharing

Jag har kollat igenom strömmatning, jordpunkter osv och det ser bra ut, märkte först att spänningen dippade så Vemset startade om, så jag bytte till ett bättre batteri, nu startar boxen inte om men samma problem kvarstår.

Det lustiga är att ibland startar den direkt utan några triggerfel, men sen ibland startar den inte alls, spelar ingen roll hur länge man nöter på starten.

Secondary trigger är inte aktiverad även fast den är inkopplad. Men ser att tändningen körs som wasted spark så det ska ju funka ändå

Något annat som kan påverka?

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 14, 2017 5:14 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 42
Ort: Norrköping
Nu har jag testat dra nya kablar till triggern, testat olika jord och 12v, ingen skillnad..

Så här blir det när den inte vill starta
Bild

Här startar den direkt utan triggerfel
Bild

Hittar inget samband för när den startar eller inte, det är 50/50 chans känns det som

Några idéer? vill ut och köra! :| :|

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 14, 2017 7:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1436
Ort: Timrå
Med hall-givare borde det vara samma spänning oavsett varvtal. Kan det vara något pull-up motstånd som saknas?

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 14, 2017 7:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1436
Ort: Timrå
Googlade:

https://www.diyautotune.com/support/tech/install/nissan-datsun/megasquirt-your-240sx

1k pull up används tillsammans med megasquirt.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 14, 2017 7:44 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 42
Ort: Norrköping
ska läsa på lite, tack för tipset!

motsvarar höjden på staplarna i loggen volt/styrka på signalen eller hur tolkas det?

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 14, 2017 8:10 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 42
Ort: Norrköping
Får det till att pull up är inbyggt i boxen när man anger Hall som primary vid beställning, går det att testa?

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 14, 2017 9:22 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9659
Ort: Sävar
Ta bort en tand till eller ett tyngre svänghjul, det är för mig uppenbart att förändringen i rotations-hastighet just när den ska starta blir ett problem och då missar styrboxen att den saknade tanden passerat.
Med 12-2 istället för 12-1 så blir det ett större gap som blir svårare att missa.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 14, 2017 9:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 42
Ort: Norrköping
okej! låter rimligt

dock blir det väl svårt med detta triggerhjul? antar att man då ska ha ett hål mindre på varje sida för att få det till 12-2?

Bild

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 14, 2017 9:46 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9659
Ort: Sävar
Det hade nog fungerat bra att göra ett hål till och köra 12 tänder, och sekundär-triggerns flank (trigger edge) inträffar absolut mitt mellan någon av de för primär triggern.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 14, 2017 10:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 42
Ort: Norrköping
okej, det är nog mer än vad jag klarar med dremeln :wink: blir nog att beställa ett sånt här istället så ska det förhoppningsvis fungera bättre :thumbright:

Bild

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: mån maj 15, 2017 10:04 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9659
Ort: Sävar
Ja men precis, så där ska det se ut. :thumbright:

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: lör maj 20, 2017 2:42 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 42
Ort: Norrköping
Är det någon nackdel att dra båda triggersignalerna i en 4-ledad skärmad kabel? Kan de störa varandra?

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: lör maj 20, 2017 3:32 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9659
Ort: Sävar
Nej då kör på det.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: lör maj 20, 2017 9:06 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
JoeyJ skrev:
okej, det är nog mer än vad jag klarar med dremeln :wink: blir nog att beställa ett sånt här istället så ska det förhoppningsvis fungera bättre :thumbright:

Bild


Har en sån på min B20, aldrig haft ett bekymmer, kör med 4-ledad oskärmad kabel
Men då är det ju en helt original B20 i övrigt också förutom tändspolar :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Triggerfel cranking
InläggPostat: sön maj 21, 2017 4:47 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 42
Ort: Norrköping
okej!

Hur fungerar det med ett sånt hjul, tdc verkar vara rakt på den inre "tanden" vilket jag antar är tanken, räknar den då nästa tand på det yttre hjulet som det första?

Hur ställer jag då in tdc before trigger och first trigger tooth?

Ska man sätta first tooth till 2 och tdc before trigger till 60 eller nått sånt eftersom varje tand är 30 grader?

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010