Sida 2 av 2

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 21, 2017 9:07 pm
av DreRacing@
värför krångla till det med en extra givare? åk 24-1, gör presis samma nytta

Re: Triggerfel cranking

Postat: sön maj 21, 2017 9:16 pm
av JoeyJ
inte om man vill köra sekventiellt?

denna sitter ju på kamaxeln så det blir 12 tänder per vevaxelvarv och en synktand per kamaxelvarv

Det är två optiska sensorer i samma enhet

Re: Triggerfel cranking

Postat: mån maj 22, 2017 6:43 am
av mattias
Vad du ska ha för inställningar beror på var cyl 1 TDC är. Men du kan börja med sätta "TDC after the trigger" till 60 grader, den ska du bara finlira med senare.
Det är 6 tänder mellan varje cyl, så är cyl 1 TDC längre bort än att du kan hitta det med "first trigger tooth" mellan 0 och 5 så får du förskjuta tändutgångs-tabellen (varje steg där blir som att hoppa 6 tänder).

Re: Triggerfel cranking

Postat: mån maj 22, 2017 9:11 am
av JoeyJ
okej, om jag tittar på triggerhjulet när motorn står i cyl 1 tdc så står den rakt för sensorn, om nu tanden skulle vara exakt på tdc blir väl tdc after trigger 0? eller till och med 15 grader före trigger om det är tanden efter synken som räknas som tand 0?
Att sätta first trigger tooth till något annat än 0 flyttar väl tändningen åt fel håll då?

Är det då man förskjuter tändtabellen så man istället väntar 180 grader på nästa cylinder i ordningen?
Ska man då sätta tdc after trigger till 60 och first trigger tooth till 4?

Det känns som att jag rör ihop allting :shock:

Re: Triggerfel cranking

Postat: mån maj 22, 2017 9:38 am
av JoeyJ
Det går ju iofs att lossa hela givaren och vrida den nån kugg mot kamaxeln så den hamnar bättre

Re: Triggerfel cranking

Postat: mån maj 22, 2017 10:41 am
av DreRacing@
JoeyJ skrev:inte om man vill köra sekventiellt?

denna sitter ju på kamaxeln så det blir 12 tänder per vevaxelvarv och en synktand per kamaxelvarv

Det är två optiska sensorer i samma enhet
om det saknar en kugg eller om det är en kugg extra spelar ju ingenroll.
så man klarar sig med 1 sensor.

Re: Triggerfel cranking

Postat: mån maj 22, 2017 11:13 am
av JoeyJ
okej, visste inte att det gick att köra missingtooth med bara en missing vartannat vevaxelvarv

Re: Triggerfel cranking

Postat: mån maj 22, 2017 11:47 pm
av mattias
JoeyJ skrev:okej, om jag tittar på triggerhjulet när motorn står i cyl 1 tdc så står den rakt för sensorn, om nu tanden skulle vara exakt på tdc blir väl tdc after trigger 0? eller till och med 15 grader före trigger om det är tanden efter synken som räknas som tand 0?
Att sätta first trigger tooth till något annat än 0 flyttar väl tändningen åt fel håll då?
Om cyl 1 är precis där så kan du rotera tändutgångstabellen istället, det är då bättre att den cylinder som kommer nästa i tändföljd hamnar på "rätt" ställe i tändutgångs-tabellen.
Börja med att skjuta med tändutgångslampan och kolla var du är så faller poletten ner.
JoeyJ skrev:Är det då man förskjuter tändtabellen så man istället väntar 180 grader på nästa cylinder i ordningen?
Nej, inte om det är så nära, då gör du som du föreslår här näst..
JoeyJ skrev:Ska man då sätta tdc after trigger till 60 och first trigger tooth till 4?
Ja det kan ju bli hyfsat rätt.

Jag tror det går bra köra missing tooth med VEMS på en hel 4-takt, ej provat. Kan bli nåt skumt med varvtal eftersom man normalt definierar den på vevaxeln.

Re: Triggerfel cranking

Postat: tis maj 23, 2017 8:07 am
av JoeyJ
Tack för hjälpen! Testade att vrida hela enheten några kugg mot kamaxeln och då hamnade sensorn 66 grader innan tdc cyl1 så nu fungerar det. Hann inte testa så mycket igår men nu verkar den starta bra varje gång :thumbright: