Maxxecu hjälp med startmapp.
Moderator: backeliten
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Maxxecu hjälp med startmapp.
Är en nybörjare inom mappning och nu har jag kopplat in mitt första styrsystem för att komma ifrån orginal sprutet.
Suttit och provat att ändra lite men får inte motorn att gå på tomgång....
Motorn i fråga är en b230
530 topp med a-kam
Siemens deka 630cc (107961)
Orginal insug
Och styrsystemet är ett maxxecu street
Helt färsk som sagt så uppskattar all hjälp jag kan få!
Mvh Anton
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Suttit och provat att ändra lite men får inte motorn att gå på tomgång....
Motorn i fråga är en b230
530 topp med a-kam
Siemens deka 630cc (107961)
Orginal insug
Och styrsystemet är ett maxxecu street
Helt färsk som sagt så uppskattar all hjälp jag kan få!
Mvh Anton
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Grundmappen ska vara tillräckligt bra för att bilen ska gå.
Har du ställt in alla grundparametrar som motorstorlek och spridarstorlek?
Har du kört med stroblampa och verifierat tändpunkt?
Tänder den på rätt varv? Ett enkelt test är att gänga ur ettans tändstift och stoppa fingret för hålet. Sedan stroblampa på ettand kabel. Blinkar det i takt med kompression, eller kommer lampan mellan?
Har du ställt in alla grundparametrar som motorstorlek och spridarstorlek?
Har du kört med stroblampa och verifierat tändpunkt?
Tänder den på rätt varv? Ett enkelt test är att gänga ur ettans tändstift och stoppa fingret för hålet. Sedan stroblampa på ettand kabel. Blinkar det i takt med kompression, eller kommer lampan mellan?
Jonas Bylund
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Alla givare är inställd korrekt, spridarstorlek är vald. Har strobbat in den. Bilen starta och gick sen såg jag att jag glömt vakuumslangen till bromsservon.... Koppla in den sen fick jag den inte att gå på tomgång... Höll jag gas och släppte av så hoppa den igång men gick bara på gas då
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Har du tomgångsmotor? Om inte, har du höjt tomgången?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Ingen tomgångsmotor. Inte rört nån justering på insuget? Man bör alltså justera gasspjället så den får mer luft utan tomgångsmotor? Korrekt tänkt?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Ja det är därför du hade tomgång med slangen till bromsservot lös
Kan du inte styra original tomgångsmotor med Maxxecu:t?
Kan du inte styra original tomgångsmotor med Maxxecu:t?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Borde ju gå men får kolla hur det ser ut, är det bättre med en tomgångsmotor än uppjusterat spjäll?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
- Ort: Ulrika , i Östergötland
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Under Ignition fliken har du IGN idle angel, där kan du aktivera ignition idle control, funkar rätt bra utan tomgångsmotor då, om man inte har för vassa kammar
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Beror väl på vad man ska ha bilen till men tomgångsmotor är inte dumt, är ju så enkelt att koppla in också
Tråkigt att köpa dyra insprutningar och inte använda dom funktioner som finns
Jag har ingen tomgångsmotor på min bil(än) och det är det enda som saknas för att den ska vara lika bra som en originalbil att kallstarta och köra
Tråkigt att köpa dyra insprutningar och inte använda dom funktioner som finns
Jag har ingen tomgångsmotor på min bil(än) och det är det enda som saknas för att den ska vara lika bra som en originalbil att kallstarta och köra
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Okej! Tack för tipsen! Ska prova inställningen som Jonas tipsa om och se hur det funkar annars får det bli tomgångsmotor. Men hur mycket bör man justera spjället om man kör utan tomgångsmotor? Och ska tpsen nollas om då när man justerar spjället antar jag?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Ja du måste ju justera spjället med varm motor så du får den tomgång du vill ha. Aktivera inte tändningsstyrd idle control förrän du fått den att gå fint på tomgång på det varv du vill ha..ska inte vara nåt problem med den motor och kam du har
Och ja, TPS ska kalibreras med justerat spjäll
Största vitsen med tomgångsmotor är nog att man kan starta bilen när den är kall utan att behöva hålla gas
Och ja, TPS ska kalibreras med justerat spjäll
Största vitsen med tomgångsmotor är nog att man kan starta bilen när den är kall utan att behöva hålla gas
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Okej! Tack för hjälpen! Ska tillverka en justering till spjället och försöka justera till det så det. Ska passa på att säga att säva turbo är det bästa formet jag varit med om! Mycket kunnigt folk som delar med sig till glada amatörer som är lite tröga.. Roligt att vara inne och läsa här!
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Sitter väl en justering på spjället original?
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Måste säga att jag är smått chockerad över att du lyckats koppla in ett sprut och starta maskin fast du inte ens har koll på tomgången
Tomgången ställs lite lägre än den bör vara, med tomgångsventilens stöpsel urkopplad. I detta läge släpper ventilen igenom lite luft och har du bara pluggat portarna utan att ställa upp vid spjället så blir det förstås för lite. Om du kopplar in ventilen så kom ihåg att den stänger vid ökad DC för att börja öppna på riktigt vid ca. 20%, lite beroende på frekvens.
Tomgången ställs lite lägre än den bör vara, med tomgångsventilens stöpsel urkopplad. I detta läge släpper ventilen igenom lite luft och har du bara pluggat portarna utan att ställa upp vid spjället så blir det förstås för lite. Om du kopplar in ventilen så kom ihåg att den stänger vid ökad DC för att börja öppna på riktigt vid ca. 20%, lite beroende på frekvens.
//MartinL
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Jo jag tror faktiskt att länkaget mellan gasrullen och spjället är justerbarat. El är jag relativt duktig på, men har inte grejat nått med styrsystem så är ganska färsk inom det området. Så mottar alla tips och råd med glädje!
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk