VEMS på oddfire prv?
Moderator: backeliten
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:32 pm
- Ort: Åkers styckebruk
VEMS på oddfire prv?
Jag har en b28E med krånglande k-jet och har ett vems liggande.
Jag tänkte i första steget bara styra bränsle med vems, men funderar på hur jag ska göra med trigger?
Ska man sätta triggerpunkterna mellan dom två verkliga tändpunkterna?
Är det överhuvudtaget möjligt att styra tändningen på en oddfire-motor med vemset?
Blir ju som att styra två motorer..
För tillfället är jag nöjd om det går att styra bränsle med vemset, har planer på att byta till evenfire i framtiden.
Jag tänkte i första steget bara styra bränsle med vems, men funderar på hur jag ska göra med trigger?
Ska man sätta triggerpunkterna mellan dom två verkliga tändpunkterna?
Är det överhuvudtaget möjligt att styra tändningen på en oddfire-motor med vemset?
Blir ju som att styra två motorer..
För tillfället är jag nöjd om det går att styra bränsle med vemset, har planer på att byta till evenfire i framtiden.
Re: VEMS på oddfire prv?
Det är inga problem, även t.ex Maserati V6 med sin special-trigger fungerar.
Du måste ha kamsynk (precis som på t.ex en 5 cyl motor).
Vad du har på vevaxeln är inte lika viktigt tror jag, det räcker med tre trigger-punkter på varvet. Ska man ändå göra något är det vettigare med 36-1 eller 60-2 på en gång.
Tricket är att man anger att var annan cylinder har 30 grader förskjuten TDC (finns en tabell "cylinder spark delay").
Du måste ha kamsynk (precis som på t.ex en 5 cyl motor).
Vad du har på vevaxeln är inte lika viktigt tror jag, det räcker med tre trigger-punkter på varvet. Ska man ändå göra något är det vettigare med 36-1 eller 60-2 på en gång.
Tricket är att man anger att var annan cylinder har 30 grader förskjuten TDC (finns en tabell "cylinder spark delay").
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: VEMS på oddfire prv?
måste man värkligen ha kam trigger om man har 60-2 / 36-1?
Re: VEMS på oddfire prv?
DreRacing@ skrev:måste man värkligen ha kam trigger om man har 60-2 / 36-1?
EDIT: Eeeh, känns inte som den där bilden har riktigt rätt perspektiv, ska väl vara:
Oddfire: 0-150-240-390-480-630-720(0)
Evenfire: 0-120-240-360-480-600-720(0)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: VEMS på oddfire prv?
jag menar om man kör wasted spark. man kan ju tända en harley utan kam trigger.
men jag kör ju aldrig fullsekv.
men jag kör ju aldrig fullsekv.
Re: VEMS på oddfire prv?
Vilka två cylindrar ska du tända samtidigt?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: VEMS på oddfire prv?
varje sylinder får egen tändkanal, måste ha cop då
Re: VEMS på oddfire prv?
Du skrev ju wasted spark, dvs tända två cylindrar samtidigt varav en är "wasted"
På t.ex. en evenfire sexa så tänder du 0-360, 120-480, 240-600 samtidigt och kan då använda en trigger som inte vet vilket vevaxelvarv motorn är på
Hur menar du att en oddfire ska tända utan kamsynk?
Jag har väl fel som vanligt, så vill gärna få förklarat för mig
På t.ex. en evenfire sexa så tänder du 0-360, 120-480, 240-600 samtidigt och kan då använda en trigger som inte vet vilket vevaxelvarv motorn är på
Hur menar du att en oddfire ska tända utan kamsynk?
Jag har väl fel som vanligt, så vill gärna få förklarat för mig
Re: VEMS på oddfire prv?
Man kör en tändspole per cylinder men konfigurerar waste spark.
Då kommer varje cylinder att tända varje gång kolven är i TDC och motorn går även utan kamsynk.
Eventuellt måste man även konfigurera att motorn har dubbelt så många cylindrar som verkligheten.
Då kommer varje cylinder att tända varje gång kolven är i TDC och motorn går även utan kamsynk.
Eventuellt måste man även konfigurera att motorn har dubbelt så många cylindrar som verkligheten.
Jonas Bylund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: VEMS på oddfire prv?
Wasted spark betyder att man tänder på båda avgas och kompressionstakt, därav den ena gnistan wasted.Steve skrev:Du skrev ju wasted spark, dvs tända två cylindrar samtidigt varav en är "wasted"
På t.ex. en evenfire sexa så tänder du 0-360, 120-480, 240-600 samtidigt och kan då använda en trigger som inte vet vilket vevaxelvarv motorn är på
Hur menar du att en oddfire ska tända utan kamsynk?
Jag har väl fel som vanligt, så vill gärna få förklarat för mig
alla 4-takt gräsklippare gör så.
att man då kan dela av en coil på motsvarande sylinder (coilsharing) är då bara en bonus. MÅNGA missuppfattar detta
Re: VEMS på oddfire prv?
Att man kan köra wasted spark med cop är jag med på, och att det funkar utan kamsynk på en vanlig sexa
Men på en som är oddfire utan kamsynk skulle man väl bli tvungen att skicka dubbelt så många tändimpulser som på en vanlig sexa? Och det funkar alltså?
Men på en som är oddfire utan kamsynk skulle man väl bli tvungen att skicka dubbelt så många tändimpulser som på en vanlig sexa? Och det funkar alltså?
Re: VEMS på oddfire prv?
Vid närmare eftertanke så borde man med VEMS kunna ställa in som en vanlig 6 cyl (kan bli 12) med 60-2, men var annan rad i "trigger tooth table" är satt till "128" för att då aktivera tabellen "rotary spark delay" som man normalt använder till wankel och skriver då in 30 grader i den tabellen.
Då kör man alltså utan kamsynk.
Ja.. det går lösa på olika sätt med olika styrsystem beroende på vilka algoritmer och metoder som används.
Ritade en bild
Då kör man alltså utan kamsynk.
Ja.. det går lösa på olika sätt med olika styrsystem beroende på vilka algoritmer och metoder som används.
Ritade en bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: VEMS på oddfire prv?
jag är van med MS, men jag tänker på samma sätt som mattias. tror det skulle gå med MS, men inget jag provat
Re: VEMS på oddfire prv?
Hur vet den att den ska tända på dom gröna och inte dom gula?mattias skrev:Vid närmare eftertanke så borde man med VEMS kunna ställa in som en vanlig 6 cyl (kan bli 12) med 60-2, men var annan rad i "trigger tooth table" är satt till "128" för att då aktivera tabellen "rotary spark delay" som man normalt använder till wankel och skriver då in 30 grader i den tabellen.
Då kör man alltså utan kamsynk.
Ja.. det går lösa på olika sätt med olika styrsystem beroende på vilka algoritmer och metoder som används.
Ritade en bild
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: VEMS på oddfire prv?
triggerhjulet. man ställer inn grader mellan sylinderna, oddfire vinkeln då kan man säga.
alla sylindrar befinner sig ju relativt till veven
alla sylindrar befinner sig ju relativt till veven