Sida 1 av 1

Laddtrycks styrning vems

Postat: mån maj 22, 2017 8:11 pm
av Kwirk
Hej

Försöker labba lite med MAC ventil till Vemset.
Går inte så bra så söker lite hjälp och tips. :mrgreen:
Motorn är en b230 16v med bw s256 kina HKS wg.

Har tidigare motryckt med manuell ventil.
Inga överdrivet långa slangar. in till ventil 20cm till wg 30cm

Har testat med låst ventil att jag får ladden enligt dc. på mappen.
Dvs 2bar med 49dc. funkar bra så länge.
(minsta ladd 1.2bar)

Men när jag försöker låta ventilen justera går det ingen vidare.
Kommer upp till 1.8bar ca. sen backar den av till 1.5bar eller liknande.
Blir ingen stabil styrning alls.

Vad har jag gjort för fel?

Tips på inställningar ?

Förstår mig inte på hur den följer DC mappen ?
Gasar jag fullt går den på 300 raden med 49duty fram till 4000rpm sen går den neråt mot 232 och 25duty..

Bild

Re: Laddtrycks styrning vems

Postat: mån maj 22, 2017 10:34 pm
av JoBy
Du ska ha en "Boost vs RPM curve", kolla den så att du har samma laddtryck vid alla varvtal.
Att den faller över 4000 rpm betyder att den har target på 1.3 bar istället för 2 bar.

refDC tabellen bör du justera Y-axeln. Det är onödigt att ha en massa celler med samma värde längst ner.
Försök ha alla rader inom området du vill justera laddtrycket.

Du säger först att 49% ger 2 bar, sedan att 49% ger 1.8 bar ?

Re: Laddtrycks styrning vems

Postat: mån maj 22, 2017 10:46 pm
av Pitabroed
Får du 1,9 bar vid alla varvtal med 49% på ventilen?

Tror du borde sänka värdena i pid regleringen, utgå ifrån tomt fält istället

Re: Laddtrycks styrning vems

Postat: mån maj 22, 2017 11:06 pm
av JoBy
PID är disabled som det ska vara innan refDC är hyggligt rätt.

Re: Laddtrycks styrning vems

Postat: mån maj 22, 2017 11:31 pm
av mattias
Kolla gränserna för avgastemp och insugstemp, det är garanterat dom som är och bråkar med dig..
http://vems.hu/vt/help/v3/v3_rev_limit.html
Och jo, även om man säger åt programvaran att skita i det så verkar det fungera, och jo det har poängterats men vad jag vet inte korrigerats. Har inte testat på sistone, så jag höjer bara värdena till max.

Du kan även kolla "calc model" för boost DC% så ser du vad det är som påverkar beräkningen.
Se menyn View->Groups->Calc ... för lite färdiga tabeller. Är ju lätt visa det man är intresserad av.

Du kan sätta D till 255, det är den enskilt viktigaste variabeln för boost controllern.

Re: Laddtrycks styrning vems

Postat: tis maj 23, 2017 5:03 am
av Kwirk
Hej

Tack för alla svar..

Mattias. Du hade helt rätt..
Höjde avgastempen och nu funkar de.

Nu kan man labba vidare :thumbright: