Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 22, 2017 11:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Laddtrycks styrning vems
InläggPostat: mån maj 22, 2017 8:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 169
Hej

Försöker labba lite med MAC ventil till Vemset.
Går inte så bra så söker lite hjälp och tips. :mrgreen:
Motorn är en b230 16v med bw s256 kina HKS wg.

Har tidigare motryckt med manuell ventil.
Inga överdrivet långa slangar. in till ventil 20cm till wg 30cm

Har testat med låst ventil att jag får ladden enligt dc. på mappen.
Dvs 2bar med 49dc. funkar bra så länge.
(minsta ladd 1.2bar)

Men när jag försöker låta ventilen justera går det ingen vidare.
Kommer upp till 1.8bar ca. sen backar den av till 1.5bar eller liknande.
Blir ingen stabil styrning alls.

Vad har jag gjort för fel?

Tips på inställningar ?

Förstår mig inte på hur den följer DC mappen ?
Gasar jag fullt går den på 300 raden med 49duty fram till 4000rpm sen går den neråt mot 232 och 25duty..

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 10:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
Du ska ha en "Boost vs RPM curve", kolla den så att du har samma laddtryck vid alla varvtal.
Att den faller över 4000 rpm betyder att den har target på 1.3 bar istället för 2 bar.

refDC tabellen bör du justera Y-axeln. Det är onödigt att ha en massa celler med samma värde längst ner.
Försök ha alla rader inom området du vill justera laddtrycket.

Du säger först att 49% ger 2 bar, sedan att 49% ger 1.8 bar ?

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 10:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm
Inlägg: 103
Får du 1,9 bar vid alla varvtal med 49% på ventilen?

Tror du borde sänka värdena i pid regleringen, utgå ifrån tomt fält istället


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 11:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
PID är disabled som det ska vara innan refDC är hyggligt rätt.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 11:31 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9588
Ort: Sävar
Kolla gränserna för avgastemp och insugstemp, det är garanterat dom som är och bråkar med dig..
http://vems.hu/vt/help/v3/v3_rev_limit.html
Och jo, även om man säger åt programvaran att skita i det så verkar det fungera, och jo det har poängterats men vad jag vet inte korrigerats. Har inte testat på sistone, så jag höjer bara värdena till max.

Du kan även kolla "calc model" för boost DC% så ser du vad det är som påverkar beräkningen.
Se menyn View->Groups->Calc ... för lite färdiga tabeller. Är ju lätt visa det man är intresserad av.

Du kan sätta D till 255, det är den enskilt viktigaste variabeln för boost controllern.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 23, 2017 5:03 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 169
Hej

Tack för alla svar..

Mattias. Du hade helt rätt..
Höjde avgastempen och nu funkar de.

Nu kan man labba vidare :thumbright:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010