Triggerfel cranking
Moderator: backeliten
Triggerfel cranking
Jag har problem med mitt Vems som sitter i en Nissan S14, sr20det motor
Den startar ibland och ibland inte, när den väl startat så går den bra utan trigger errors
Men ibland vill den inte starta alls, den hostar till då och då och ger trigger errors.
Det är en tidigare ägare som installerat Vemset så jag har försökt förstå hur allt är kopplat.
Den använder original hall-trigger på kamaxeln fast med ett annat hjul, så det blir som en 12-1 vevtrigger
Här finns logg, config osv
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Jag har kollat igenom strömmatning, jordpunkter osv och det ser bra ut, märkte först att spänningen dippade så Vemset startade om, så jag bytte till ett bättre batteri, nu startar boxen inte om men samma problem kvarstår.
Det lustiga är att ibland startar den direkt utan några triggerfel, men sen ibland startar den inte alls, spelar ingen roll hur länge man nöter på starten.
Secondary trigger är inte aktiverad även fast den är inkopplad. Men ser att tändningen körs som wasted spark så det ska ju funka ändå
Något annat som kan påverka?
Den startar ibland och ibland inte, när den väl startat så går den bra utan trigger errors
Men ibland vill den inte starta alls, den hostar till då och då och ger trigger errors.
Det är en tidigare ägare som installerat Vemset så jag har försökt förstå hur allt är kopplat.
Den använder original hall-trigger på kamaxeln fast med ett annat hjul, så det blir som en 12-1 vevtrigger
Här finns logg, config osv
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Jag har kollat igenom strömmatning, jordpunkter osv och det ser bra ut, märkte först att spänningen dippade så Vemset startade om, så jag bytte till ett bättre batteri, nu startar boxen inte om men samma problem kvarstår.
Det lustiga är att ibland startar den direkt utan några triggerfel, men sen ibland startar den inte alls, spelar ingen roll hur länge man nöter på starten.
Secondary trigger är inte aktiverad även fast den är inkopplad. Men ser att tändningen körs som wasted spark så det ska ju funka ändå
Något annat som kan påverka?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
Re: Triggerfel cranking
Nu har jag testat dra nya kablar till triggern, testat olika jord och 12v, ingen skillnad..
Så här blir det när den inte vill starta
Här startar den direkt utan triggerfel
Hittar inget samband för när den startar eller inte, det är 50/50 chans känns det som
Några idéer? vill ut och köra!
Så här blir det när den inte vill starta
Här startar den direkt utan triggerfel
Hittar inget samband för när den startar eller inte, det är 50/50 chans känns det som
Några idéer? vill ut och köra!
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
Re: Triggerfel cranking
Med hall-givare borde det vara samma spänning oavsett varvtal. Kan det vara något pull-up motstånd som saknas?
Jonas Bylund
Re: Triggerfel cranking
Googlade:
https://www.diyautotune.com/support/tec ... your-240sx
1k pull up används tillsammans med megasquirt.
https://www.diyautotune.com/support/tec ... your-240sx
1k pull up används tillsammans med megasquirt.
Jonas Bylund
Re: Triggerfel cranking
ska läsa på lite, tack för tipset!
motsvarar höjden på staplarna i loggen volt/styrka på signalen eller hur tolkas det?
motsvarar höjden på staplarna i loggen volt/styrka på signalen eller hur tolkas det?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
Re: Triggerfel cranking
Får det till att pull up är inbyggt i boxen när man anger Hall som primary vid beställning, går det att testa?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
Re: Triggerfel cranking
Ta bort en tand till eller ett tyngre svänghjul, det är för mig uppenbart att förändringen i rotations-hastighet just när den ska starta blir ett problem och då missar styrboxen att den saknade tanden passerat.
Med 12-2 istället för 12-1 så blir det ett större gap som blir svårare att missa.
Med 12-2 istället för 12-1 så blir det ett större gap som blir svårare att missa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerfel cranking
okej! låter rimligt
dock blir det väl svårt med detta triggerhjul? antar att man då ska ha ett hål mindre på varje sida för att få det till 12-2?
dock blir det väl svårt med detta triggerhjul? antar att man då ska ha ett hål mindre på varje sida för att få det till 12-2?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
Re: Triggerfel cranking
Det hade nog fungerat bra att göra ett hål till och köra 12 tänder, och sekundär-triggerns flank (trigger edge) inträffar absolut mitt mellan någon av de för primär triggern.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerfel cranking
okej, det är nog mer än vad jag klarar med dremeln blir nog att beställa ett sånt här istället så ska det förhoppningsvis fungera bättre
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
Re: Triggerfel cranking
Ja men precis, så där ska det se ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerfel cranking
Är det någon nackdel att dra båda triggersignalerna i en 4-ledad skärmad kabel? Kan de störa varandra?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
Re: Triggerfel cranking
Nej då kör på det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerfel cranking
Har en sån på min B20, aldrig haft ett bekymmer, kör med 4-ledad oskärmad kabelJoeyJ skrev:okej, det är nog mer än vad jag klarar med dremeln blir nog att beställa ett sånt här istället så ska det förhoppningsvis fungera bättre
Men då är det ju en helt original B20 i övrigt också förutom tändspolar
Re: Triggerfel cranking
okej!
Hur fungerar det med ett sånt hjul, tdc verkar vara rakt på den inre "tanden" vilket jag antar är tanken, räknar den då nästa tand på det yttre hjulet som det första?
Hur ställer jag då in tdc before trigger och first trigger tooth?
Ska man sätta first tooth till 2 och tdc before trigger till 60 eller nått sånt eftersom varje tand är 30 grader?
Hur fungerar det med ett sånt hjul, tdc verkar vara rakt på den inre "tanden" vilket jag antar är tanken, räknar den då nästa tand på det yttre hjulet som det första?
Hur ställer jag då in tdc before trigger och first trigger tooth?
Ska man sätta first tooth till 2 och tdc before trigger till 60 eller nått sånt eftersom varje tand är 30 grader?
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a