Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 2:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jun 05, 2017 7:19 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 52
Ort: Härnösand
Hej allesammans,

Nu provar jag att skriva här som sista utväg och hoppas på att någon har några förklaringar till mitt problem, för nu är frustrationen ett faktum.
Kör MS1V3 i min 244 med B21ET, och jag har stora problem med att bilen antingen går snålt, eller optimalt beroende på motortemp.

Om jag då drar ett exempel att jag ligger och kör lugnt och sakta i stan (motortempen ligger lite högre än vid E4-körning) och vill trycka på så går bilen precis som den ska med perfekt AFR precis som jag mappat den efter. Ligger jag däremot och marschar i normal takt efter låt säga E4:an och vill trycka på så går den plötsligt snålt som f*n själv och tvekar och smäller i insuget så fort jag får ladd. Detta händer alltså när motortempen är lägre än ca 90 grader. Det börjar bli ruggigt frustrerande, för även om jag fettar på HELA bränslemappen har jag detta problem.

Värt att veta är att jag har vattentempgivaren monterad på övre kylarslangen, känns fel, men har inte något lämpligt hål att montera givaren i min 398-topp, men vad jag har förstått har inte vattentempgivaren någon korrektion överhuvudtaget?

Hoppas att någon har något tips eller idé på mitt problem!
Jag tackar på förhand.

/Thomas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 9:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1568
Ort: Skånska Landsbygden
Vattentempgivaren har korrektion för kallstart och warmup men även övertemp eller som i ditt fall avkylning ifall termostaten inte jobbar som den skall.

Var har du satt IAT (insugslufttemp)? Den påverkas massor av fartvinden beroende på hur effektivt intercoolern kyls.
IAT är dessutom en väldigt viktig del av VE-beräkningen ihop med MAP när man kör Speed Density, så kör man utan IAT i en överladdad motor så får man en värld av problem att jobba med.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 9:28 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 52
Ort: Härnösand
Hej och tack för svar!

Termostaten är riktig, bytte till en ny 92-graders igår för att se om det blev någon skillnad vilket det inte blev.
IAT sitter på tryckröret en bit innan gasspjället enl. bild. Har du några tankar på vad jag kan göra Pacman?

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 10:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 934
Ort: Flisa, norge
Logga båda anledningar så ser du det direkt.
om inte logga och dela loggarna här, även msq


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 11:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 177
Hur ser tabellen ut för IAT kompensering?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 11:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 934
Ort: Flisa, norge
IAT komp ska vara ideal gas law om inget är pillat med


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 11:41 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 52
Ort: Härnösand
Kul att man får lite respons av er! Tummen upp. Nu vet jag inte vilka inställningar ni är ute efter men har fotat av det jag vet har med IAT att göra iallafall.

Vad önskar ni se mer förutom en logg?

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 12:03 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 52
Ort: Härnösand
Här kommer även msq:n. Observera att jag har "fetat" på bränslemappen sedan Junggren mappade bilen för att se om det kunde avhjälpa problemet, men det blev ingen skillnad..

https://minfil.org/D65aKeb2b3/Junggren_260hk_mod.msq


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 12:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 934
Ort: Flisa, norge
är ju MS1, lite mer svårjobbat än MS2 som man är van med. men jag har kollat i mina MS1 mappar och det ser lika ut ungfärsådär.
visa upp din warmup wizard kurva


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 12:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 934
Ort: Flisa, norge
warmup ok. du måste nog göra en logg så man ser vad som händer med spridartider, temp värde. dina sensorer är korrekt kalibrerade? det kan vara lite pill i MS1


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 12:10 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 52
Ort: Härnösand
DreRacing@: Okej! Dum fråga, går det att logga i gratisversionen av Tunerstudio eller kör ni något annat program? Det ända jag hittar är att man kan logga Trigger och Toothwheel. Alla givare är de som följer med MS :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 12:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 934
Ort: Flisa, norge
kolla på datalogging fliken du har dër uppe. mellan options og communications


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 12:15 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 52
Ort: Härnösand
Tack!
Ska fixa en logg så fort jag kan. Troligtvis under morgondagen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 12:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 177
Hej
Den står på coolant corrected. Finns de inte luft ?
Gansks rejäl offser mellan 85 o 100 grader ?
Testat köra med den avstängd ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 12:41 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 52
Ort: Härnösand
Kwirk: Ska kollas upp! Har faktiskt aldrig vart in i den menyn. Gällande offset, ska jag prova att 0:a värdena? Har ej rört dem heller, så det måste vara någon slags standardvärden?
/Thomas


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010