Sida 3 av 4

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: mån jul 17, 2017 4:38 pm
av thomass
Det borde vara rätt då det är givaren som följde med sprutet sedan det byggdes.. :-(


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: tis jul 18, 2017 10:15 am
av mattias
Lägg upp en bild på din kallstarts-tabell också. Warmup enrichment.

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: tis jul 18, 2017 5:00 pm
av thomass
Lägger in 2 bilder på både warmup wizard samt after start enrichments.

Värt att veta att jag labbat en del med dom värdena men jag tycker inte att det gör någon skillnad överhuvudtaget. Bilen går rätt kasst också tills den nått arbetstemp.

Bild

Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: tis jul 18, 2017 5:27 pm
av super7
En sak jag skulle ändra på en gång för att få lite bättre upplösning är att börja nånstans där man kan tänka sig att det är som kallast som bilen
körs vid. Som det är nu så börjar ju kompenseringen vid -40".
Körs den bara sommartid kanske börja vid 0 typ och sen jämna steg upp till driftstemp.

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: tis jul 18, 2017 7:29 pm
av thomass
super7 skrev:En sak jag skulle ändra på en gång för att få lite bättre upplösning är att börja nånstans där man kan tänka sig att det är som kallast som bilen
körs vid. Som det är nu så börjar ju kompenseringen vid -40".
Körs den bara sommartid kanske börja vid 0 typ och sen jämna steg upp till driftstemp.
Tack för svar!
Helt klart värt ett försök. Har du nån idé ungefär hur stegen ska se ut och med vilka mellanrum på temperaturerna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: tis jul 18, 2017 7:55 pm
av mauser240
WUE vid högsta temp bör stå vid 100% har jag för mig. Temperaturstegen ser jag inget problem med.

Annars, har du prövat flasha om boxen? Det har ju hänt att de ballat ur...

MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp

Postat: tis jul 18, 2017 9:24 pm
av thomass
mauser240 skrev:WUE vid högsta temp bör stå vid 100% har jag för mig. Temperaturstegen ser jag inget problem med.

Annars, har du prövat flasha om boxen? Det har ju hänt att de ballat ur...
Hej!

Okej, det ska provas! Alltså så fort den når 100% WUE går den efter bränslemappen? Känns ju jäkligt logiskt nu när du säger så!

Boxen är ej omflashad..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: ons jul 19, 2017 6:23 am
av DreRacing@
det ska/måste vara 100 på sista cellen.
men på din förra map som du lastade upp på första sida var ju det här korrekt. bara labbat lite kanske

MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortemp

Postat: ons jul 19, 2017 5:00 pm
av thomass
Hej igen! Kollade gamla mappen och det stämmer som DreRacing@ sa att värdena var rätt då. DÄREMOT jämförde jag dessa värden med kompisens mapp och hittade att "Barometric Correction" var avslagen på min under spridarinatällningarna, och PÅ i hans mapp. Återkommer med resultat.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: ons jul 19, 2017 6:27 pm
av thomass
Ingen skillnad.. Står bilen 5 minuter på tomgång så att motortempen stiger och jag sedan torrgasar så får jag en AFR på 9...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: ons jul 19, 2017 10:58 pm
av Steve
Kan det va nåt med spridare eller bränsletryck?

Eller kanske flasha om boxen och göra en helt ny config från grunden

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: ons jul 19, 2017 11:48 pm
av Daniel-635
Nu är jag inte hemma på MS1, men...

Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?

Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: tor jul 20, 2017 6:24 am
av thomass
Daniel-635 skrev:Nu är jag inte hemma på MS1, men...

Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?

Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.
Det är det som är grejen. Då givaren sitter på övre kylslang så tror ju sprutet att vattnet är kallare än vad det egentligen är. Men att det ska ha SÅ stor betydelse att den tokfettar/toksnålar beroende på motorns temp, det är det som är skumt. Ska prova att ställa allt på 100 ikväll.

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: tor jul 20, 2017 6:26 am
av thomass
Steve skrev:Kan det va nåt med spridare eller bränsletryck?

Eller kanske flasha om boxen och göra en helt ny config från grunden
Spridarna har jag provat att byta, den beter sig likadant ändå. En omflashning kanske skulle göra susen, men det är inget jag vågar ge mig in på :roll:

Re: MS1V3 problem med optimal/snål gång beroende på motortem

Postat: tor jul 20, 2017 12:58 pm
av rudarmy
thomass skrev:
Daniel-635 skrev:Nu är jag inte hemma på MS1, men...

Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?

Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.
Det är det som är grejen. Då givaren sitter på övre kylslang så tror ju sprutet att vattnet är kallare än vad det egentligen är. Men att det ska ha SÅ stor betydelse att den tokfettar/toksnålar beroende på motorns temp, det är det som är skumt. Ska prova att ställa allt på 100 ikväll.
Hej jag fick sätta tempgivaren på nedre delen av termosthuset, hade ovanför termostaten innan å det påminner om dina problem...