Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 19, 2017 4:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: fre jun 16, 2017 5:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 177
Ort: Lycksele
Att koppla tändspolen så har ju varit standard på tvåtaktare i åtminstone 40 år, åtminstone på japanska kvalitetsfabrikat :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: lör jun 17, 2017 2:26 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm
Inlägg: 14
Plockade bort spridarna idag...

Hur stor betydelse har den gröna plasthylsan/plasthatten som sitter nederst på spridaren ?

Hittade 3 spridare där hylsan var sprucken av nån anledning :o .

Kan det förklara misständningarna ?

Går det köra utan dessa hattar ?

/M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: lör jun 17, 2017 6:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4492
Ort: Boden
Går att köra utan, men beroende på vad det är för spridare kan sprutbilden bli väldigt märklig.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: mån jun 19, 2017 7:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1436
Ort: Timrå
Pacman skrev:
Ja då får jag väl ta på mig dumstruten då!
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.


Är du säker på att det inte är två kompletta spolar som sitter ihop?

Om sekundärspolarna delar järnkärna, där energin finns, så skulle ju det tändstift som har lägst resistans få mest ström. Det blir ju inte bra.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: tis jun 20, 2017 11:15 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm
Inlägg: 14
Byggde ihop liten testare för spridarna...

Slår +-1,5% mellan spridarna. Testade olika pulsbredder & olika bränsletryck. Som kortast körde jag med 3ms pulsbredd (motsvarande tomgång).

Gjorde komptest på alla burkarna också. Alla visade mellan 10,5 - 11,5 bar.

Beställt nya "hattar" till alla spridare då det var några som var spruckna, få se om det blir nån skillnad kanske.

Bilfan går alltid perfekt när den är kall, men så fort värmen kommer börjar den krångla.

Börjar få slut på ideer nu... :(

/M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: tis jun 20, 2017 6:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2343
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
spekulerar fritt...

Om du sätter alla sekundär spolar på ena cylinderbanken, blir det då "den halvan" av motorn som missar ?
Kan du vända detta om till andra sidan, och byta strulande halva ?
Fattar ej hur, men skulle topplocken kunna va "olika jordade" i motorn ?

Du säger att den går när den är kall.

Vad är kall i 5 minuter ?

Vad är det som blir varmt egentligen ?

Sitter spolarna så att de kan bli extremt varma ?
Strålning från grenrör eller tokhög dwell ?

Kan du ta i tändkablarna, så du är säker att det inte är överslag någonstans ?

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: ons jun 21, 2017 8:22 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm
Inlägg: 14
Daniel-635 skrev:
spekulerar fritt...

Om du sätter alla sekundär spolar på ena cylinderbanken, blir det då "den halvan" av motorn som missar ?
Kan du vända detta om till andra sidan, och byta strulande halva ?
Fattar ej hur, men skulle topplocken kunna va "olika jordade" i motorn ?

Du säger att den går när den är kall.

Vad är kall i 5 minuter ?

Vad är det som blir varmt egentligen ?

Sitter spolarna så att de kan bli extremt varma ?
Strålning från grenrör eller tokhög dwell ?

Kan du ta i tändkablarna, så du är säker att det inte är överslag någonstans ?


Ska köpa ny strob-lampa, litar inte på min gamla.
Har labbat med jordningen rätt mycket, dragit kablar härs och tvärs utan förbättring.

Den går bra så länge vattentempen är låg. När den börjar närma sig 60-65 grader börjar den missa
litegrann, sen blir det värre & värre ju varmare den blir. Vid 80-90 missar det duktigt.

Spolarna är kalla & fina tycker jag, sitter på torpeden. Dwell 3-4ms.

Undra om det kan vara insugs-packningen som inte tätar ordentligt, så det läcker in/ut luft mellan insugs-kanalerna på något vis ?? Så en burk går magert/fet ??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: ons jun 21, 2017 10:42 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Eller så lägger du upp din config så nån kan kolla den, kan ju vara så enkelt att det bara är felinställt
Logg på när den börjar gå dåligt är väl kanske inte heller så dumt

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: ons jun 21, 2017 4:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1285
Mike79 skrev:
Den går bra så länge vattentempen är låg. När den börjar närma sig 60-65 grader börjar den missa litegrann, sen blir det värre & värre ju varmare den blir. Vid 80-90 missar det duktigt.


Du skrev tidigare att med splitt nya stift och iskall motor kan den gå på alla med lite tur.

Nånting har ju förbättrats med andra ord, eller?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: ons jun 28, 2017 10:08 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm
Inlägg: 14
Less på waste-spolarna. :(

Kommer testa med 8 separata LS2-spolar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: lör jul 01, 2017 1:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Inlägg: 132
Ort: Stockholm
Säker på att du kopplat spolarna o utgången i sprutet rätt. Väd är det för spridare du använder o bränsle ? Låter lite som det funkat på kallstartasmappen vilken lambda och tändning ligger du på när det skiter sig Har för mig att dom spolarna inte gillar för hög dwell heller. går den bra på lambda 1 på tomgång ?farsans Pontiac gillade gå mycket snålare på tomgång runt lambda 1.20 men det va med fördelade o fugge


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Stahl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: lör jul 01, 2017 1:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Inlägg: 132
Ort: Stockholm
Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Stahl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: lör jul 01, 2017 1:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Inlägg: 132
Ort: Stockholm
Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Stahl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: lör jul 01, 2017 3:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm
Inlägg: 14
Funderar på om jag har något läckage mellan 2 burkar.

Alltså om insugspackningen läcker mellan 2 kanaler på insugssidan
så blandningen blir fel på 1 eller 2 burkar ??

Kanske förvärras när motorn blir varm, kanske lite osannolikt ??



/M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: lör jul 01, 2017 9:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1285
Mike79 skrev:
Funderar på om jag har något läckage mellan 2 burkar.

Alltså om insugspackningen läcker mellan 2 kanaler på insugssidan
så blandningen blir fel på 1 eller 2 burkar ??

Kanske förvärras när motorn blir varm, kanske lite osannolikt ??



/M


Förlåt Mike men det här börjar smaka bullshit.

Du svarade inte på min fråga angående motorgång vs. temp. Kan du göra det? Jag försöker gärna hjälpa till som alla andra här men det finns inget som tvingar oss och vi får inget betalt.

Nu frågar du åter om en sak som du själv bestämt uteslutit tidigare. Du skrev att felet följer utgången på tändspolen. Knappast läcker insugspackningen över till andra cylinderbanken.

Som jag tidigare nämnde så går din motor allt för fett om totala lambda är 1 fast hälften av burkarna missar.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010