Wasted spark, V8
Moderator: backeliten
Re: Wasted spark, V8
Att koppla tändspolen så har ju varit standard på tvåtaktare i åtminstone 40 år, åtminstone på japanska kvalitetsfabrikat
Re: Wasted spark, V8
Plockade bort spridarna idag...
Hur stor betydelse har den gröna plasthylsan/plasthatten som sitter nederst på spridaren ?
Hittade 3 spridare där hylsan var sprucken av nån anledning .
Kan det förklara misständningarna ?
Går det köra utan dessa hattar ?
/M
Hur stor betydelse har den gröna plasthylsan/plasthatten som sitter nederst på spridaren ?
Hittade 3 spridare där hylsan var sprucken av nån anledning .
Kan det förklara misständningarna ?
Går det köra utan dessa hattar ?
/M
Re: Wasted spark, V8
Går att köra utan, men beroende på vad det är för spridare kan sprutbilden bli väldigt märklig.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Wasted spark, V8
Är du säker på att det inte är två kompletta spolar som sitter ihop?Pacman skrev:Ja då får jag väl ta på mig dumstruten då!
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.
Om sekundärspolarna delar järnkärna, där energin finns, så skulle ju det tändstift som har lägst resistans få mest ström. Det blir ju inte bra.
Jonas Bylund
Re: Wasted spark, V8
Byggde ihop liten testare för spridarna...
Slår +-1,5% mellan spridarna. Testade olika pulsbredder & olika bränsletryck. Som kortast körde jag med 3ms pulsbredd (motsvarande tomgång).
Gjorde komptest på alla burkarna också. Alla visade mellan 10,5 - 11,5 bar.
Beställt nya "hattar" till alla spridare då det var några som var spruckna, få se om det blir nån skillnad kanske.
Bilfan går alltid perfekt när den är kall, men så fort värmen kommer börjar den krångla.
Börjar få slut på ideer nu...
/M
Slår +-1,5% mellan spridarna. Testade olika pulsbredder & olika bränsletryck. Som kortast körde jag med 3ms pulsbredd (motsvarande tomgång).
Gjorde komptest på alla burkarna också. Alla visade mellan 10,5 - 11,5 bar.
Beställt nya "hattar" till alla spridare då det var några som var spruckna, få se om det blir nån skillnad kanske.
Bilfan går alltid perfekt när den är kall, men så fort värmen kommer börjar den krångla.
Börjar få slut på ideer nu...
/M
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Wasted spark, V8
spekulerar fritt...
Om du sätter alla sekundär spolar på ena cylinderbanken, blir det då "den halvan" av motorn som missar ?
Kan du vända detta om till andra sidan, och byta strulande halva ?
Fattar ej hur, men skulle topplocken kunna va "olika jordade" i motorn ?
Du säger att den går när den är kall.
Vad är kall i 5 minuter ?
Vad är det som blir varmt egentligen ?
Sitter spolarna så att de kan bli extremt varma ?
Strålning från grenrör eller tokhög dwell ?
Kan du ta i tändkablarna, så du är säker att det inte är överslag någonstans ?
Om du sätter alla sekundär spolar på ena cylinderbanken, blir det då "den halvan" av motorn som missar ?
Kan du vända detta om till andra sidan, och byta strulande halva ?
Fattar ej hur, men skulle topplocken kunna va "olika jordade" i motorn ?
Du säger att den går när den är kall.
Vad är kall i 5 minuter ?
Vad är det som blir varmt egentligen ?
Sitter spolarna så att de kan bli extremt varma ?
Strålning från grenrör eller tokhög dwell ?
Kan du ta i tändkablarna, så du är säker att det inte är överslag någonstans ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Wasted spark, V8
Ska köpa ny strob-lampa, litar inte på min gamla.Daniel-635 skrev:spekulerar fritt...
Om du sätter alla sekundär spolar på ena cylinderbanken, blir det då "den halvan" av motorn som missar ?
Kan du vända detta om till andra sidan, och byta strulande halva ?
Fattar ej hur, men skulle topplocken kunna va "olika jordade" i motorn ?
Du säger att den går när den är kall.
Vad är kall i 5 minuter ?
Vad är det som blir varmt egentligen ?
Sitter spolarna så att de kan bli extremt varma ?
Strålning från grenrör eller tokhög dwell ?
Kan du ta i tändkablarna, så du är säker att det inte är överslag någonstans ?
Har labbat med jordningen rätt mycket, dragit kablar härs och tvärs utan förbättring.
Den går bra så länge vattentempen är låg. När den börjar närma sig 60-65 grader börjar den missa
litegrann, sen blir det värre & värre ju varmare den blir. Vid 80-90 missar det duktigt.
Spolarna är kalla & fina tycker jag, sitter på torpeden. Dwell 3-4ms.
Undra om det kan vara insugs-packningen som inte tätar ordentligt, så det läcker in/ut luft mellan insugs-kanalerna på något vis ?? Så en burk går magert/fet ??
Re: Wasted spark, V8
Eller så lägger du upp din config så nån kan kolla den, kan ju vara så enkelt att det bara är felinställt
Logg på när den börjar gå dåligt är väl kanske inte heller så dumt
Logg på när den börjar gå dåligt är väl kanske inte heller så dumt
Re: Wasted spark, V8
Du skrev tidigare att med splitt nya stift och iskall motor kan den gå på alla med lite tur.Mike79 skrev:Den går bra så länge vattentempen är låg. När den börjar närma sig 60-65 grader börjar den missa litegrann, sen blir det värre & värre ju varmare den blir. Vid 80-90 missar det duktigt.
Nånting har ju förbättrats med andra ord, eller?
//MartinL
Re: Wasted spark, V8
Less på waste-spolarna.
Kommer testa med 8 separata LS2-spolar.
Kommer testa med 8 separata LS2-spolar.
Re: Wasted spark, V8
Säker på att du kopplat spolarna o utgången i sprutet rätt. Väd är det för spridare du använder o bränsle ? Låter lite som det funkat på kallstartasmappen vilken lambda och tändning ligger du på när det skiter sig Har för mig att dom spolarna inte gillar för hög dwell heller. går den bra på lambda 1 på tomgång ?farsans Pontiac gillade gå mycket snålare på tomgång runt lambda 1.20 men det va med fördelade o fugge
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
Re: Wasted spark, V8
Funderar på om jag har något läckage mellan 2 burkar.
Alltså om insugspackningen läcker mellan 2 kanaler på insugssidan
så blandningen blir fel på 1 eller 2 burkar ??
Kanske förvärras när motorn blir varm, kanske lite osannolikt ??
/M
Alltså om insugspackningen läcker mellan 2 kanaler på insugssidan
så blandningen blir fel på 1 eller 2 burkar ??
Kanske förvärras när motorn blir varm, kanske lite osannolikt ??
/M
Re: Wasted spark, V8
Förlåt Mike men det här börjar smaka bullshit.Mike79 skrev:Funderar på om jag har något läckage mellan 2 burkar.
Alltså om insugspackningen läcker mellan 2 kanaler på insugssidan
så blandningen blir fel på 1 eller 2 burkar ??
Kanske förvärras när motorn blir varm, kanske lite osannolikt ??
/M
Du svarade inte på min fråga angående motorgång vs. temp. Kan du göra det? Jag försöker gärna hjälpa till som alla andra här men det finns inget som tvingar oss och vi får inget betalt.
Nu frågar du åter om en sak som du själv bestämt uteslutit tidigare. Du skrev att felet följer utgången på tändspolen. Knappast läcker insugspackningen över till andra cylinderbanken.
Som jag tidigare nämnde så går din motor allt för fett om totala lambda är 1 fast hälften av burkarna missar.
//MartinL