Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 22, 2017 11:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: mån jun 12, 2017 3:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1204
Häj. Jag har varit med om att spolen haft någon intern kortslutning (till jord?) varvid ena sidan på spolen fungerat som vanligt men inte andra. Låter ju dock otroligt att du skulle ha samma fel på alla spolar du testat...

Däremot, om du har 3 burkar mörka och sammanlagd lambda på 0,8 så lär maskinen gå lite nog fett för dig. Inte konstigt om den surar ner sig.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: mån jun 12, 2017 4:00 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4932
Ort: Lykksällä
Kollat med stroblampa på dom cylindrar den inte går på?
Vild chansning, men det kan ju va så jävligt så det är spridarna som är täta

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: mån jun 12, 2017 4:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm
Inlägg: 12
Daniel-635 skrev:
Mina tändkablar är BMW original.
Ej i koppar, utan någon såndär avstörd nylon ? fiber typ.
Säkert någon kOhm om man mäter över dom.

Borde funka med koppar kabel, även om jag för störningarnas skull hade rekommenderat "moderna" avstörda.



Går motorn riktigt på de cylindrar som har "Positiva" sidan kopplat ?
Men missar på negativa ?
Och på alla 8 burkar en liten stund ?

Har jag fattat rätt ?


Ja exakt så.

"Positiva" blinkar alltid fint med lampan, "Negativa" sidan krånglar.

Periodvis kan det blinka som det ska på "Negativa" sidan också fast rätt sällan.

mauser240 skrev:
Häj. Jag har varit med om att spolen haft någon intern kortslutning (till jord?) varvid ena sidan på spolen fungerat som vanligt men inte andra. Låter ju dock otroligt att du skulle ha samma fel på alla spolar du testat...

Däremot, om du har 3 burkar mörka och sammanlagd lambda på 0,8 så lär maskinen gå lite nog fett för dig. Inte konstigt om den surar ner sig.


Nja, nu försöker jag köra på lambda ca 1,0.

0,8 var jag nere på när jag testade lite. Men jag förstår vad du menar...

Kör med dubbla bredbandare. En som kopplad direkt in i sprutet (cyl 1-3-5-7) samt en extra extern (cyl 2-4-6-8) mest för att jämföra.

Steve skrev:
Kollat med stroblampa på dom cylindrar den inte går på?
Vild chansning, men det kan ju va så jävligt så det är spridarna som är täta


Testade spridarna innan montering så dom var hyfsat jämna i flödet, men det kan ju kommit skit efteråt förstås.
Ska riva bort spridarna och kolla/rengöra.
Blir väl extra kinkigt med korta öppningstider på tomgång kan man tänka...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: mån jun 12, 2017 5:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Inlägg: 291
Ort: KarlGustav/Varberg
Det kan inte vara tändstegen som inte lirar? du skriver att problemet flyttar sig när du skiftar tändkablarna. Kan du ställa dwell-tiden på vag-tändstegen? dom kanske inte gillar coilpac? Prova typ 4 volvosteg från lh2.4 kanske??
MVH Basse

_________________
H-O "Basse" Karlsson
viewtopic.php?f=34&t=57716" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: mån jun 12, 2017 6:04 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm
Inlägg: 12
Bassek skrev:
Det kan inte vara tändstegen som inte lirar? du skriver att problemet flyttar sig när du skiftar tändkablarna. Kan du ställa dwell-tiden på vag-tändstegen? dom kanske inte gillar coilpac? Prova typ 4 volvosteg från lh2.4 kanske??
MVH Basse


Om det skulle vara något tändsteg tycker jag de 2 "ihop-parade" burkarna skulle ge upp samtidigt. Jag ställer dwell-tiden i sprutet, du menar
att det finns någon maxtid i tändstegen inbyggt ??
Tändstegen (Bosch 0227100209) jag kör med ska vara optimala till dessa spolar enligt något datablad från Bosch jag läste på nätet.

/M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: mån jun 12, 2017 8:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1204
Nu känner jag inte till sprutet ifråga men en tanke som slog mig, du råkar inte ha ställt in för sekventiell tändning? Vet att det finns sprut som då kör wasted spark under uppstarten (om cam-sync saknas) för att sedan gå över till sekventiellt.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: tis jun 13, 2017 6:05 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 19, 2017 6:22 pm
Inlägg: 12
mauser240 skrev:
Nu känner jag inte till sprutet ifråga men en tanke som slog mig, du råkar inte ha ställt in för sekventiell tändning? Vet att det finns sprut som då kör wasted spark under uppstarten (om cam-sync saknas) för att sedan gå över till sekventiellt.


Njet. "Wasted spark". Kör MaxxECU-sprut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: tis jun 13, 2017 12:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
En sak som förbryllar mig fortfarande....hur får sekundärspolen jord??

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: tis jun 13, 2017 3:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1319
Ort: Umeå
viewtopic.php?t=30254

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: tis jun 13, 2017 6:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1204
Pacman skrev:
En sak som förbryllar mig fortfarande....hur får sekundärspolen jord??


Såhär ;)

https://www.dropbox.com/s/glx8w391ipvhf ... e.jpg?dl=0

Fast egentligen spelar det ingen roll så länge skalen på stiften är i kontakt med varandra.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: ons jun 14, 2017 4:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Verkar ju helkorkat sätt att koppla på.
Då halverar man ju tändspänningen över stiften. Spolen behöver generera 40.000V för att stiften ska få 20.000V vardera.

Kan inte tänka mig att Bosch skulle kommit på nåt så dumt. :doh:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: ons jun 14, 2017 5:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
Nej Pacman, riktigt så illa blir det inte.

Jämför med fördelare. Även där har du två gnistgap, ett i fördelaren och ett på tändstiftet.

Effekten är spänning X ström.
Strömmen är lika i hela slingan.
Effekten i varje del beror alltså på spänningsfallet.

Hur stor spänning som krävs för att gnistan ska hoppa över beror bland annat på trycket.

Högre tryck kräver högre spänning. Alltså hamnar effekten på det tändstift som ser kompressionstryck.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: ons jun 14, 2017 8:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1204
Pacman skrev:
Verkar ju helkorkat sätt att koppla på.
Då halverar man ju tändspänningen över stiften. Spolen behöver generera 40.000V för att stiften ska få 20.000V vardera.

Kan inte tänka mig att Bosch skulle kommit på nåt så dumt. :doh:


Det är som Jonas skriver. Bränsle-luftblandning under tryck har sämre konduktivitet än kompiscylindern som är i princip tom och trycklös vid tändögonblicket.

Jag skulle gissa på att 1000 volt räcker för den slösade gnistan (wasted spark).

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: tor jun 15, 2017 8:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Ja då får jag väl ta på mig dumstruten då!
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wasted spark, V8
InläggPostat: tor jun 15, 2017 4:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1204
Pacman skrev:
Ja då får jag väl ta på mig dumstruten då!
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.


Här behövs inga dumstrutar ;)

Men var stöter man på sådana spolar? I tändkasetter kanske? Och vad är iden med sådana spolar om man ändå inte kör sekv. tändning? Låter för mig bara som fler delar som kan gå sönder. Har man lixom en spole per cylinder så tycker jag det verkar dumt att inte bränna av dem sekventiellt...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010