Sida 2 av 3

Re: Wasted spark, V8

Postat: mån jun 12, 2017 3:22 pm
av mauser240
Häj. Jag har varit med om att spolen haft någon intern kortslutning (till jord?) varvid ena sidan på spolen fungerat som vanligt men inte andra. Låter ju dock otroligt att du skulle ha samma fel på alla spolar du testat...

Däremot, om du har 3 burkar mörka och sammanlagd lambda på 0,8 så lär maskinen gå lite nog fett för dig. Inte konstigt om den surar ner sig.

Re: Wasted spark, V8

Postat: mån jun 12, 2017 4:00 pm
av Steve
Kollat med stroblampa på dom cylindrar den inte går på?
Vild chansning, men det kan ju va så jävligt så det är spridarna som är täta

Re: Wasted spark, V8

Postat: mån jun 12, 2017 4:28 pm
av Mike79
Daniel-635 skrev:Mina tändkablar är BMW original.
Ej i koppar, utan någon såndär avstörd nylon ? fiber typ.
Säkert någon kOhm om man mäter över dom.

Borde funka med koppar kabel, även om jag för störningarnas skull hade rekommenderat "moderna" avstörda.



Går motorn riktigt på de cylindrar som har "Positiva" sidan kopplat ?
Men missar på negativa ?
Och på alla 8 burkar en liten stund ?

Har jag fattat rätt ?
Ja exakt så.

"Positiva" blinkar alltid fint med lampan, "Negativa" sidan krånglar.

Periodvis kan det blinka som det ska på "Negativa" sidan också fast rätt sällan.
mauser240 skrev:Häj. Jag har varit med om att spolen haft någon intern kortslutning (till jord?) varvid ena sidan på spolen fungerat som vanligt men inte andra. Låter ju dock otroligt att du skulle ha samma fel på alla spolar du testat...

Däremot, om du har 3 burkar mörka och sammanlagd lambda på 0,8 så lär maskinen gå lite nog fett för dig. Inte konstigt om den surar ner sig.
Nja, nu försöker jag köra på lambda ca 1,0.

0,8 var jag nere på när jag testade lite. Men jag förstår vad du menar...

Kör med dubbla bredbandare. En som kopplad direkt in i sprutet (cyl 1-3-5-7) samt en extra extern (cyl 2-4-6-8) mest för att jämföra.
Steve skrev:Kollat med stroblampa på dom cylindrar den inte går på?
Vild chansning, men det kan ju va så jävligt så det är spridarna som är täta
Testade spridarna innan montering så dom var hyfsat jämna i flödet, men det kan ju kommit skit efteråt förstås.
Ska riva bort spridarna och kolla/rengöra.
Blir väl extra kinkigt med korta öppningstider på tomgång kan man tänka...

Re: Wasted spark, V8

Postat: mån jun 12, 2017 5:25 pm
av Bassek
Det kan inte vara tändstegen som inte lirar? du skriver att problemet flyttar sig när du skiftar tändkablarna. Kan du ställa dwell-tiden på vag-tändstegen? dom kanske inte gillar coilpac? Prova typ 4 volvosteg från lh2.4 kanske??
MVH Basse

Re: Wasted spark, V8

Postat: mån jun 12, 2017 6:04 pm
av Mike79
Bassek skrev:Det kan inte vara tändstegen som inte lirar? du skriver att problemet flyttar sig när du skiftar tändkablarna. Kan du ställa dwell-tiden på vag-tändstegen? dom kanske inte gillar coilpac? Prova typ 4 volvosteg från lh2.4 kanske??
MVH Basse
Om det skulle vara något tändsteg tycker jag de 2 "ihop-parade" burkarna skulle ge upp samtidigt. Jag ställer dwell-tiden i sprutet, du menar
att det finns någon maxtid i tändstegen inbyggt ??
Tändstegen (Bosch 0227100209) jag kör med ska vara optimala till dessa spolar enligt något datablad från Bosch jag läste på nätet.

/M

Re: Wasted spark, V8

Postat: mån jun 12, 2017 8:33 pm
av mauser240
Nu känner jag inte till sprutet ifråga men en tanke som slog mig, du råkar inte ha ställt in för sekventiell tändning? Vet att det finns sprut som då kör wasted spark under uppstarten (om cam-sync saknas) för att sedan gå över till sekventiellt.

Re: Wasted spark, V8

Postat: tis jun 13, 2017 6:05 am
av Mike79
mauser240 skrev:Nu känner jag inte till sprutet ifråga men en tanke som slog mig, du råkar inte ha ställt in för sekventiell tändning? Vet att det finns sprut som då kör wasted spark under uppstarten (om cam-sync saknas) för att sedan gå över till sekventiellt.
Njet. "Wasted spark". Kör MaxxECU-sprut.

Re: Wasted spark, V8

Postat: tis jun 13, 2017 12:58 pm
av Pacman
En sak som förbryllar mig fortfarande....hur får sekundärspolen jord??

Re: Wasted spark, V8

Postat: tis jun 13, 2017 3:31 pm
av super7

Re: Wasted spark, V8

Postat: tis jun 13, 2017 6:33 pm
av mauser240
Pacman skrev:En sak som förbryllar mig fortfarande....hur får sekundärspolen jord??
Såhär ;)

https://www.dropbox.com/s/glx8w391ipvhf ... e.jpg?dl=0

Fast egentligen spelar det ingen roll så länge skalen på stiften är i kontakt med varandra.

Re: Wasted spark, V8

Postat: ons jun 14, 2017 4:05 pm
av Pacman
Verkar ju helkorkat sätt att koppla på.
Då halverar man ju tändspänningen över stiften. Spolen behöver generera 40.000V för att stiften ska få 20.000V vardera.

Kan inte tänka mig att Bosch skulle kommit på nåt så dumt. :doh:

Re: Wasted spark, V8

Postat: ons jun 14, 2017 5:38 pm
av JoBy
Nej Pacman, riktigt så illa blir det inte.

Jämför med fördelare. Även där har du två gnistgap, ett i fördelaren och ett på tändstiftet.

Effekten är spänning X ström.
Strömmen är lika i hela slingan.
Effekten i varje del beror alltså på spänningsfallet.

Hur stor spänning som krävs för att gnistan ska hoppa över beror bland annat på trycket.

Högre tryck kräver högre spänning. Alltså hamnar effekten på det tändstift som ser kompressionstryck.

Re: Wasted spark, V8

Postat: ons jun 14, 2017 8:09 pm
av mauser240
Pacman skrev:Verkar ju helkorkat sätt att koppla på.
Då halverar man ju tändspänningen över stiften. Spolen behöver generera 40.000V för att stiften ska få 20.000V vardera.

Kan inte tänka mig att Bosch skulle kommit på nåt så dumt. :doh:
Det är som Jonas skriver. Bränsle-luftblandning under tryck har sämre konduktivitet än kompiscylindern som är i princip tom och trycklös vid tändögonblicket.

Jag skulle gissa på att 1000 volt räcker för den slösade gnistan (wasted spark).

Re: Wasted spark, V8

Postat: tor jun 15, 2017 8:39 am
av Pacman
Ja då får jag väl ta på mig dumstruten då!
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.

Re: Wasted spark, V8

Postat: tor jun 15, 2017 4:02 pm
av mauser240
Pacman skrev:Ja då får jag väl ta på mig dumstruten då!
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.
Här behövs inga dumstrutar ;)

Men var stöter man på sådana spolar? I tändkasetter kanske? Och vad är iden med sådana spolar om man ändå inte kör sekv. tändning? Låter för mig bara som fler delar som kan gå sönder. Har man lixom en spole per cylinder så tycker jag det verkar dumt att inte bränna av dem sekventiellt...