Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 2:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jun 19, 2017 7:43 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Inlägg: 59
Ort: Timrå
Tjena!

Är det någon som har besiktigat en bil där k-jet bytts till nått elektroniskt sprut och kommit undan med det? Eller inte?

Antar att det beror på dagsformen, men tycker det borde var ok. Kanske kan man dra till med att sprutet är taget från en nyare modell av bilen?
Kanske ska tillägga att blien är en 77:a.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 20, 2017 10:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 282
Ort: Ulricehamn
Ska göra exakt samma då jag bytte k-jet mot MS i min bil, ser dock original ut då jag lade i härva från lh2.2 och stiftade in sprutet på. Som jag ser det så bör dom inte lägga allt för stor vikt vid detta på en lite äldre bil? Bara att pröva!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 6:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4455
Ort: Boden
Om du e85 konverterar så är det väl "ok" att samtidigt byta styrsystem såvida du inte ökar bilens effekt med mer än 5%

Annars är det väl tvunget att gå via spåret som ombyggt fordon för att lagligt få byta styrsystem.

Personligen hade jag byggt det så "originallikt" som möjligt och hoppats på att de inte brytt/märkt det.

Att säga att det är från en nyare bil hjälper egentligen inte då bilar nyare än 75 ska ha en motor som är komplett med sin avgasrening. Dvs du får ju byta till en nyare med det sprut de har, men då ska allt annat i avgasreningsväg följa med.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 9:07 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Inlägg: 59
Ort: Timrå
E85-konvertering kunde ju vara intressant. Var kan man läsa om reglerna för det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 22, 2017 1:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Inlägg: 33
Ort: Kjula Eskilstuna
Tjena,

Om vi nu tänker helt juridiskt så är det precis som tidigare nämnt så byter/ändrar/modifierar
sitt bränslesystem så har man avvikit från den avgascertifieringen som just den motorn har.
Samma sekund så klassas motorn som en prototyp (ej certifierad).
Det medför att om man blir påkommen så blir fordonet förelagt med registreringsbesiktning.
Men detta är juridiskt...

I verkligheten så är det få besiktningsmän som idag kan såpass mycket om volvo att de skulle reflektera
över att JUST din bil som har K-jetronic har modifierats med ett bränslesystem som sitter i dessa bilar
vid likvärdiga årsmodeller. Så länge som du använder Volvons original insug, elhärva och övrig utrustning
så skulle jag säga att chansen är direkt NOLL!

Förr i tiden när det besiktigades 15 volvo 240/740/940 om dagen så sitter den informationen och
bilden av motorutrymmet fast i näthinnan, och med tanke på den självsanering som sker av dessa
bilar varje vinter (folk som sladdar i vinter och sedan skrotar) så blir det färre av de ständigt...

Men det är klart att dyker du upp med ett hemma micklat sprut där kablarna går kors och tvärs
med skumma kontakter, fula kabelskor och blåa silikonslangar så är det inte direkt mindre chans
att en extra kontroll görs.

lycka till

_________________
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 22, 2017 2:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2644
Ort: Umeå
Har varit med om flera bilar där D-jet/K-jet bytts mot MS och de på besiktningen brukar mest reagera på att det är bra avgasvärden :)

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 23, 2017 6:58 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2406
Ort: Skellefteå
svinto skrev:
E85-konvertering kunde ju vara intressant. Var kan man läsa om reglerna för det?



https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf

Kapitel 5, börjar med §24 (sidan 68 i pdf-filen tror jag).

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010