Sida 1 av 1

Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: mån jun 19, 2017 7:43 pm
av svinto
Tjena!

Är det någon som har besiktigat en bil där k-jet bytts till nått elektroniskt sprut och kommit undan med det? Eller inte?

Antar att det beror på dagsformen, men tycker det borde var ok. Kanske kan man dra till med att sprutet är taget från en nyare modell av bilen?
Kanske ska tillägga att blien är en 77:a.

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: tis jun 20, 2017 10:17 pm
av MVA-Productions
Ska göra exakt samma då jag bytte k-jet mot MS i min bil, ser dock original ut då jag lade i härva från lh2.2 och stiftade in sprutet på. Som jag ser det så bör dom inte lägga allt för stor vikt vid detta på en lite äldre bil? Bara att pröva!

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: ons jun 21, 2017 6:59 am
av The
Om du e85 konverterar så är det väl "ok" att samtidigt byta styrsystem såvida du inte ökar bilens effekt med mer än 5%

Annars är det väl tvunget att gå via spåret som ombyggt fordon för att lagligt få byta styrsystem.

Personligen hade jag byggt det så "originallikt" som möjligt och hoppats på att de inte brytt/märkt det.

Att säga att det är från en nyare bil hjälper egentligen inte då bilar nyare än 75 ska ha en motor som är komplett med sin avgasrening. Dvs du får ju byta till en nyare med det sprut de har, men då ska allt annat i avgasreningsväg följa med.

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: tor jun 22, 2017 9:07 am
av svinto
E85-konvertering kunde ju vara intressant. Var kan man läsa om reglerna för det?

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: tis aug 22, 2017 1:24 pm
av tdacke
Tjena,

Om vi nu tänker helt juridiskt så är det precis som tidigare nämnt så byter/ändrar/modifierar
sitt bränslesystem så har man avvikit från den avgascertifieringen som just den motorn har.
Samma sekund så klassas motorn som en prototyp (ej certifierad).
Det medför att om man blir påkommen så blir fordonet förelagt med registreringsbesiktning.
Men detta är juridiskt...

I verkligheten så är det få besiktningsmän som idag kan såpass mycket om volvo att de skulle reflektera
över att JUST din bil som har K-jetronic har modifierats med ett bränslesystem som sitter i dessa bilar
vid likvärdiga årsmodeller. Så länge som du använder Volvons original insug, elhärva och övrig utrustning
så skulle jag säga att chansen är direkt NOLL!

Förr i tiden när det besiktigades 15 volvo 240/740/940 om dagen så sitter den informationen och
bilden av motorutrymmet fast i näthinnan, och med tanke på den självsanering som sker av dessa
bilar varje vinter (folk som sladdar i vinter och sedan skrotar) så blir det färre av de ständigt...

Men det är klart att dyker du upp med ett hemma micklat sprut där kablarna går kors och tvärs
med skumma kontakter, fula kabelskor och blåa silikonslangar så är det inte direkt mindre chans
att en extra kontroll görs.

lycka till

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: tis aug 22, 2017 2:03 pm
av Ersviken
Har varit med om flera bilar där D-jet/K-jet bytts mot MS och de på besiktningen brukar mest reagera på att det är bra avgasvärden :)

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: ons aug 23, 2017 6:58 am
av therealpinto
svinto skrev:E85-konvertering kunde ju vara intressant. Var kan man läsa om reglerna för det?

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf

Kapitel 5, börjar med §24 (sidan 68 i pdf-filen tror jag).

Gustaf

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: fre aug 25, 2017 6:15 pm
av magnaten
Jag har beställt ett syvecs Pnp till min -07 A3 med 2.0 tfsi, ska försöka besikta den med detta monterat,blir intressant.
Ska tydligen ersätta alla funktioner som finns i orgsystemet.

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: lör aug 26, 2017 10:20 am
av svinto
therealpinto skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf

Kapitel 5, börjar med §24 (sidan 68 i pdf-filen tror jag).

Gustaf

Tack Gustaf!
Som jag tolkar det finns det inga hinder att konvertera en bil äldre är 1993 till E85.

Håller du med om det?

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Postat: ons aug 30, 2017 6:49 am
av therealpinto
Följer man reglerna dvs uppfyller kraven som anges i föreskrifterna, så nej, det ska inte vara några problem.

Gustaf