Besiktning med ändrat styrsystem?
Moderator: backeliten
Besiktning med ändrat styrsystem?
Tjena!
Är det någon som har besiktigat en bil där k-jet bytts till nått elektroniskt sprut och kommit undan med det? Eller inte?
Antar att det beror på dagsformen, men tycker det borde var ok. Kanske kan man dra till med att sprutet är taget från en nyare modell av bilen?
Kanske ska tillägga att blien är en 77:a.
Är det någon som har besiktigat en bil där k-jet bytts till nått elektroniskt sprut och kommit undan med det? Eller inte?
Antar att det beror på dagsformen, men tycker det borde var ok. Kanske kan man dra till med att sprutet är taget från en nyare modell av bilen?
Kanske ska tillägga att blien är en 77:a.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Besiktning med ändrat styrsystem?
Ska göra exakt samma då jag bytte k-jet mot MS i min bil, ser dock original ut då jag lade i härva från lh2.2 och stiftade in sprutet på. Som jag ser det så bör dom inte lägga allt för stor vikt vid detta på en lite äldre bil? Bara att pröva!
Re: Besiktning med ändrat styrsystem?
Om du e85 konverterar så är det väl "ok" att samtidigt byta styrsystem såvida du inte ökar bilens effekt med mer än 5%
Annars är det väl tvunget att gå via spåret som ombyggt fordon för att lagligt få byta styrsystem.
Personligen hade jag byggt det så "originallikt" som möjligt och hoppats på att de inte brytt/märkt det.
Att säga att det är från en nyare bil hjälper egentligen inte då bilar nyare än 75 ska ha en motor som är komplett med sin avgasrening. Dvs du får ju byta till en nyare med det sprut de har, men då ska allt annat i avgasreningsväg följa med.
Annars är det väl tvunget att gå via spåret som ombyggt fordon för att lagligt få byta styrsystem.
Personligen hade jag byggt det så "originallikt" som möjligt och hoppats på att de inte brytt/märkt det.
Att säga att det är från en nyare bil hjälper egentligen inte då bilar nyare än 75 ska ha en motor som är komplett med sin avgasrening. Dvs du får ju byta till en nyare med det sprut de har, men då ska allt annat i avgasreningsväg följa med.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Besiktning med ändrat styrsystem?
E85-konvertering kunde ju vara intressant. Var kan man läsa om reglerna för det?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 82
- Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
- Ort: Kjula Eskilstuna
Re: Besiktning med ändrat styrsystem?
Tjena,
Om vi nu tänker helt juridiskt så är det precis som tidigare nämnt så byter/ändrar/modifierar
sitt bränslesystem så har man avvikit från den avgascertifieringen som just den motorn har.
Samma sekund så klassas motorn som en prototyp (ej certifierad).
Det medför att om man blir påkommen så blir fordonet förelagt med registreringsbesiktning.
Men detta är juridiskt...
I verkligheten så är det få besiktningsmän som idag kan såpass mycket om volvo att de skulle reflektera
över att JUST din bil som har K-jetronic har modifierats med ett bränslesystem som sitter i dessa bilar
vid likvärdiga årsmodeller. Så länge som du använder Volvons original insug, elhärva och övrig utrustning
så skulle jag säga att chansen är direkt NOLL!
Förr i tiden när det besiktigades 15 volvo 240/740/940 om dagen så sitter den informationen och
bilden av motorutrymmet fast i näthinnan, och med tanke på den självsanering som sker av dessa
bilar varje vinter (folk som sladdar i vinter och sedan skrotar) så blir det färre av de ständigt...
Men det är klart att dyker du upp med ett hemma micklat sprut där kablarna går kors och tvärs
med skumma kontakter, fula kabelskor och blåa silikonslangar så är det inte direkt mindre chans
att en extra kontroll görs.
lycka till
Om vi nu tänker helt juridiskt så är det precis som tidigare nämnt så byter/ändrar/modifierar
sitt bränslesystem så har man avvikit från den avgascertifieringen som just den motorn har.
Samma sekund så klassas motorn som en prototyp (ej certifierad).
Det medför att om man blir påkommen så blir fordonet förelagt med registreringsbesiktning.
Men detta är juridiskt...
I verkligheten så är det få besiktningsmän som idag kan såpass mycket om volvo att de skulle reflektera
över att JUST din bil som har K-jetronic har modifierats med ett bränslesystem som sitter i dessa bilar
vid likvärdiga årsmodeller. Så länge som du använder Volvons original insug, elhärva och övrig utrustning
så skulle jag säga att chansen är direkt NOLL!
Förr i tiden när det besiktigades 15 volvo 240/740/940 om dagen så sitter den informationen och
bilden av motorutrymmet fast i näthinnan, och med tanke på den självsanering som sker av dessa
bilar varje vinter (folk som sladdar i vinter och sedan skrotar) så blir det färre av de ständigt...
Men det är klart att dyker du upp med ett hemma micklat sprut där kablarna går kors och tvärs
med skumma kontakter, fula kabelskor och blåa silikonslangar så är det inte direkt mindre chans
att en extra kontroll görs.
lycka till
_________________________________________
Mvh/Acke
Massey Harris -52 med B20 : )
Mvh/Acke
Massey Harris -52 med B20 : )
Re: Besiktning med ändrat styrsystem?
Har varit med om flera bilar där D-jet/K-jet bytts mot MS och de på besiktningen brukar mest reagera på att det är bra avgasvärden
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Besiktning med ändrat styrsystem?
svinto skrev:E85-konvertering kunde ju vara intressant. Var kan man läsa om reglerna för det?
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf
Kapitel 5, börjar med §24 (sidan 68 i pdf-filen tror jag).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
- Ort: jakan/stockholm
Re: Besiktning med ändrat styrsystem?
Jag har beställt ett syvecs Pnp till min -07 A3 med 2.0 tfsi, ska försöka besikta den med detta monterat,blir intressant.
Ska tydligen ersätta alla funktioner som finns i orgsystemet.
Ska tydligen ersätta alla funktioner som finns i orgsystemet.
kör 5-axligt
Re: Besiktning med ändrat styrsystem?
therealpinto skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf
Kapitel 5, börjar med §24 (sidan 68 i pdf-filen tror jag).
Gustaf
Tack Gustaf!
Som jag tolkar det finns det inga hinder att konvertera en bil äldre är 1993 till E85.
Håller du med om det?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Besiktning med ändrat styrsystem?
Följer man reglerna dvs uppfyller kraven som anges i föreskrifterna, så nej, det ska inte vara några problem.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå