Besiktning med ändrat styrsystem?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av svinto »

Tjena!

Är det någon som har besiktigat en bil där k-jet bytts till nått elektroniskt sprut och kommit undan med det? Eller inte?

Antar att det beror på dagsformen, men tycker det borde var ok. Kanske kan man dra till med att sprutet är taget från en nyare modell av bilen?
Kanske ska tillägga att blien är en 77:a.
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av MVA-Productions »

Ska göra exakt samma då jag bytte k-jet mot MS i min bil, ser dock original ut då jag lade i härva från lh2.2 och stiftade in sprutet på. Som jag ser det så bör dom inte lägga allt för stor vikt vid detta på en lite äldre bil? Bara att pröva!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av The »

Om du e85 konverterar så är det väl "ok" att samtidigt byta styrsystem såvida du inte ökar bilens effekt med mer än 5%

Annars är det väl tvunget att gå via spåret som ombyggt fordon för att lagligt få byta styrsystem.

Personligen hade jag byggt det så "originallikt" som möjligt och hoppats på att de inte brytt/märkt det.

Att säga att det är från en nyare bil hjälper egentligen inte då bilar nyare än 75 ska ha en motor som är komplett med sin avgasrening. Dvs du får ju byta till en nyare med det sprut de har, men då ska allt annat i avgasreningsväg följa med.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av svinto »

E85-konvertering kunde ju vara intressant. Var kan man läsa om reglerna för det?
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av tdacke »

Tjena,

Om vi nu tänker helt juridiskt så är det precis som tidigare nämnt så byter/ändrar/modifierar
sitt bränslesystem så har man avvikit från den avgascertifieringen som just den motorn har.
Samma sekund så klassas motorn som en prototyp (ej certifierad).
Det medför att om man blir påkommen så blir fordonet förelagt med registreringsbesiktning.
Men detta är juridiskt...

I verkligheten så är det få besiktningsmän som idag kan såpass mycket om volvo att de skulle reflektera
över att JUST din bil som har K-jetronic har modifierats med ett bränslesystem som sitter i dessa bilar
vid likvärdiga årsmodeller. Så länge som du använder Volvons original insug, elhärva och övrig utrustning
så skulle jag säga att chansen är direkt NOLL!

Förr i tiden när det besiktigades 15 volvo 240/740/940 om dagen så sitter den informationen och
bilden av motorutrymmet fast i näthinnan, och med tanke på den självsanering som sker av dessa
bilar varje vinter (folk som sladdar i vinter och sedan skrotar) så blir det färre av de ständigt...

Men det är klart att dyker du upp med ett hemma micklat sprut där kablarna går kors och tvärs
med skumma kontakter, fula kabelskor och blåa silikonslangar så är det inte direkt mindre chans
att en extra kontroll görs.

lycka till
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av Ersviken »

Har varit med om flera bilar där D-jet/K-jet bytts mot MS och de på besiktningen brukar mest reagera på att det är bra avgasvärden :)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av therealpinto »

svinto skrev:E85-konvertering kunde ju vara intressant. Var kan man läsa om reglerna för det?

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf

Kapitel 5, börjar med §24 (sidan 68 i pdf-filen tror jag).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av magnaten »

Jag har beställt ett syvecs Pnp till min -07 A3 med 2.0 tfsi, ska försöka besikta den med detta monterat,blir intressant.
Ska tydligen ersätta alla funktioner som finns i orgsystemet.
kör 5-axligt
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av svinto »

therealpinto skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf

Kapitel 5, börjar med §24 (sidan 68 i pdf-filen tror jag).

Gustaf

Tack Gustaf!
Som jag tolkar det finns det inga hinder att konvertera en bil äldre är 1993 till E85.

Håller du med om det?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besiktning med ändrat styrsystem?

Inlägg av therealpinto »

Följer man reglerna dvs uppfyller kraven som anges i föreskrifterna, så nej, det ska inte vara några problem.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar