Använda Tunerstudio för egna projekt

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Bösen
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön dec 21, 2008 7:36 pm

Använda Tunerstudio för egna projekt

Inlägg av Bösen »

Jag hoppas jag har lagt detta i rätt forumsdel.

Jag har för några år sedan konstruerat en växellådsstyrning till 4L80E automatlåda som jag har i min cadillac.
Jag mappar detta med en väldigt primitiv seriell kommunikation via ett terminalförnster. Jag började på att skapa ett mer grafisk program för att mappa för några år sedan, men det blev aldrig något med det projektet. Nu börjar jag fundera på att använda TunerStudio för att koppla upp mig mot min växellådsstyrning. Det borde fungera ganska bra att skapa egna definitions för seriekommandona som jag använder men jag har svårt för att hitta info om hur man skapar dessa definitions.

Kommandona är väldigt enkla. T.ex om man skickar "A" så startar livedata och det skickas följande:
TEMP(030) (värdet 030 står för 30 grader)
SPEED(066) (värdet 066 står för 66 km/h)
GEAR(2) (värdet 2 står för växel 2)
TCC(0) (värdet 0 stå för LockUp avstängd)
osv...

Genom att skicka "READ(352)" så får man tillbaka t.ex "VALUE352(103)" om nu 103 är värdet på minnesplats 352. På så sätt kan man loopa igenom en växeltabell.

Det är ganska längesedan jag satt och grejade med detta och kommandona är bara tagna ur minnet, men dessa är ju helt definierbara från min sida så det är ju bara som exempel jag har har lagt ut detta. I min seriekommunikation har jag således ingen form av checksum.

Är det någon som har lite koll på Tunerstudio som kan försöka att peka mig i rätt riktning för att koppla ihop detta?
Jag kanske även skall påpeka att jag inte har använt TunerStudio tidigare, men jag känner att det borde funka för mina behov.

Är det någon som är intresserad av just mitt växellådsstyrnings-projekt så finns det en projekttråd Här.