Val av motorstyrning, VEMS, MAXXECU osv osv...

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Val av motorstyrning, VEMS, MAXXECU osv osv...

Inlägg av bossrules »

En fråga till de kunniga.

I dagsläget så har jag Fords eget styrsystem till min -07 Shelby GT500 motor. Kort info om motorn; 5,4l V8, 32V, insprutning (naturligtvis) , kompressor , intercooler under kompressorn med tillhörande värmeväxlare, kompressorns laddtryck styrs via en bypass ventil.

Allt funkar jättefint och bra men jag kommer mig inte in i systemet(vad jag nu ska dit å förstöra :whistle: ). Det som egentligen är största problemet är att man inte kan få ner i effekten i backen( att köpa några herrgårdsostar med 82profil är inte aktuellt). Så det vore önskvärt att begränsa effekten på 1-2-3:ans växel lite beroende på underlag. Sen vore det trevligt om man kunde styra moderna prylar som PWM fläktar å sån skit. Launchcontrol ska man väl ha också.

Andra mindre viktiga saker är typ besiktningsmapp med mindre effekt. En kul grej vore att lägga in en ruppa ruppa host host på tomgången mapp, ganska meningslöst men det låter ju fränt.

Sen finns det garantera andra viktiga saker som jag inte tänkt på just nu men jag ska inte handla i morgon så det får komma allt eftersom.

Så ni de lärde i Lund (eller rättare sagt Sävar) vilket system is da bomb?
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Val av motorstyrning, VEMS, MAXXECU osv osv...

Inlägg av Steve »

Värt att nämna är ju även att du har elstyrt spjällhus som skulle vara kul att ha kvar
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Val av motorstyrning, VEMS, MAXXECU osv osv...

Inlägg av bossrules »

Steve skrev:Värt att nämna är ju även att du har elstyrt spjällhus som skulle vara kul att ha kvar
Men har inte alla elspjällhus nuförtiden :wink:
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Val av motorstyrning, VEMS, MAXXECU osv osv...

Inlägg av Kadett4wd »

I ditt fall nästan vilket eftermarknadssprut som helst.

Man får lika mycket effekt med ett gammalt Haltech som ett svindyrt Motec... typ.
Ladda hem programvaror från olika sprut och mickla runt och se vad du känner dig bekväm med.

Det är mitt tips.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Val av motorstyrning, VEMS, MAXXECU osv osv...

Inlägg av Lövet98 »

Beror lite på vad du är ute efter och hur mycket in och utgångar samt funktioner du vill ha. Om du tex vill ha egt på varje cylinder, soppatryck, oljetemp och tryck osv in till sprutet.

Men EMU tycker jag funkar bra och är hyfsat enkelt för en amatör att hitta runt i menyerna. EMU har ju tagit fram en modul som dom kallar PMU som kan pwm styra fläktar, soppapumpar och mycket annat som är fullt programmerbar modul som sprutet styr. En grov pluskabel dras från batteri till den.

http://gzracing.se/ecumaster-pmu-16dl.html

Och om du väljer EMU skulle jag rekommendera att köpa av GZracing för dom skickar med en lapp med inkopplings förslag som dom tycker fungerar bra och färger på kablar är valda samt tjocklek, de är de inte i emu:ts egna kopplingschema vad jag sett. Vart väldigt smidigt och enkelt att följa istället för att stå själv och välja kabel tjocklek, färg till alla olika grejer. Sen har du bra support från Jocke om du behöver någon hjälp.
Skriv svar