MS och injector opening time...

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

MS och injector opening time...

Inlägg av awes »

OK googlat och youtubat en massa nu men blir inte klok.
Finns en massa fina videos om hur man tar fram sina spridares "dead time".
Men sedan vill MS ha reda på "Injector opening time" samt "Battery voltage correction".
Och om jag nu fattar manuale så skall det första värdet vara vid 13.4V.
Så mina spridare..
Naturligtvis så är det bästa att ta spridarna till någon som kan flödestesta dom och så få fram Injector dead time vid olika volt.

Men nu hittade jag i specarna för mina spridare följande:
Turn on time 1.14ms at 14V
Turn off time 0.85ms at 600KPa

Och så läste jag någonstans att baserat på ovan skall man ta 1.14-0.85=0.29 för att få värdet för MS vid 14V
Och så har jag i andra trådar funnit att ms/V för dessa spridare är ca 0.1ms/V.
Så det skulle innebära att mitt värde för Injector opening time skall vara 0.35 (0.29+0.1*0.6) och min Battery voltage correction skall vara 0.1.
Har jag fattat rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Nu har jag standard 1 för injector opening time och bilen går som en känguru på låglast och lamda mätaren hoppar lika mycket som bilen (max rich till max lean hela tiden), men kanon vid last.
Anders
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: MS och injector opening time...

Inlägg av awes »

Rätt eller fel vet jag inte, men nu satte jag 0.4 och det vart en helt annan bil att kör.
Mycket jämnare gång på låglast. Och råmar kanon vid högra last.
Fortfrande några enstaka smällar i avgasröret men det är väl ett fenomen med batch och stora spridare som är svårt att helt bli av med.

Skickat från min MTK via Tapatalk
Anders
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: MS och injector opening time...

Inlägg av mattias »

VE-tabellen måste göras om när man ändrar spridarnas "dead time vs voltage".

Om man mappar med "AFR/lambda target" med i beräkningen så kan man prova ändra från t.ex 0.90 till 1.00 så ska faktiska lambda-värdet ändras motsvarande utan att behöva köra med lambda-korrigering (closed loop). Då har man rätt tider angivna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar