hjälp med megasquirt b230fk
Moderator: backeliten
hjälp med megasquirt b230fk
Hej.
jag håller på att installera ett ms1v3 i min volvo 940, har stött på lite problem nu när det är dags för uppstart, och hoppas någon kan hjälpa mig att lösa mitt problem/problemen Skall tilläga att jag är helt ny på detta med eftermarknadssprut.
motorn i fråga är en b230FK med följande setupa.
-blocket är borrat till första öd
-530 topp som är portad och planad
-plenum insug med 3,75" spjäll
-900cc delphi spridare (låg OHM )
- extraktorgrönrör
- större turbo
- grupp A kam
- NKG U2001 block coil
- Drivmedel E85
OSV.
Men till problemet, när jag vrider på starten låter de som att bilen är på väg igång men sen baktänder den och inte startar.
har kollat lite i Toothlogger och signalen ser konstig ut, så har justerat på pottarna som är för vr och hysteresen, dock verkar de inte hända något när jag vrider på poten som är för hysteresen.
OBS! Jag är helt grön på det här så ser ni något som är galet eller några kompletterande frågor så är de bara fråga på
Hoppas någon kan hjälpa mig då många sena kvällar av huvud kliande inte verkar leda någon vart.
Tack på förhand // Patrik
jag håller på att installera ett ms1v3 i min volvo 940, har stött på lite problem nu när det är dags för uppstart, och hoppas någon kan hjälpa mig att lösa mitt problem/problemen Skall tilläga att jag är helt ny på detta med eftermarknadssprut.
motorn i fråga är en b230FK med följande setupa.
-blocket är borrat till första öd
-530 topp som är portad och planad
-plenum insug med 3,75" spjäll
-900cc delphi spridare (låg OHM )
- extraktorgrönrör
- större turbo
- grupp A kam
- NKG U2001 block coil
- Drivmedel E85
OSV.
Men till problemet, när jag vrider på starten låter de som att bilen är på väg igång men sen baktänder den och inte startar.
har kollat lite i Toothlogger och signalen ser konstig ut, så har justerat på pottarna som är för vr och hysteresen, dock verkar de inte hända något när jag vrider på poten som är för hysteresen.
OBS! Jag är helt grön på det här så ser ni något som är galet eller några kompletterande frågor så är de bara fråga på
Hoppas någon kan hjälpa mig då många sena kvällar av huvud kliande inte verkar leda någon vart.
Tack på förhand // Patrik
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Jag kalibrerade med vr-signalen från en jimstim, det funkade klockrent även när jag satte den i bilen.
Jag hade liknande problem men då hade jag satt tändklablarna fel.
Jag hade liknande problem men då hade jag satt tändklablarna fel.
Re: hjälp med megasquirt b230fk
okej, hur fungerar Jimstim och vart kan man fixa det?
kan mycket väl vara mina tändkablar som sitter fel också då jag inte hittar ordningen tändspolen börjar. men tycker inte det blir någon skillnad när jag ändrar plats på dom. har dock noterat att dom tänder i olika ordning samt oregelbundet när jag kör med lösa stift och testar.
kan mycket väl vara mina tändkablar som sitter fel också då jag inte hittar ordningen tändspolen börjar. men tycker inte det blir någon skillnad när jag ändrar plats på dom. har dock noterat att dom tänder i olika ordning samt oregelbundet när jag kör med lösa stift och testar.
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Okej,du har inget annat tips känns lite segt att beställa för engångs inställning eller kommer de behövas någon mer gång ?
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Har du ställt in tändutgångar och sånt rätt?
Har du strobbat tändningen så du vet att den stämmer?
Har du rätt inställningar för lågohmsspridare eller har du motstånd?
Har du strobbat tändningen så du vet att den stämmer?
Har du rätt inställningar för lågohmsspridare eller har du motstånd?
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Då jag är grön på de är jag inte helt hundra men har ställt dom som jag tror de skall vara,
Angående strobbningen så har jag ej kollat de, saknar dock kåpan med gradmarkeringarna på så måste få tag på en sån innan jag kan göra de, eller fungerar de utan ?
Har ställt in för lågohms enligt mega manualen så borde vara rätt
Angående strobbningen så har jag ej kollat de, saknar dock kåpan med gradmarkeringarna på så måste få tag på en sån innan jag kan göra de, eller fungerar de utan ?
Har ställt in för lågohms enligt mega manualen så borde vara rätt
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Gör en TDC-markering med hjälp av en ståltråd eller nåt genom tändstiftshålet så lär du komma tillräckligt nära för att starta iaf
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Okej låter smart. Så fattar jag de inte helt fel så menar du att när kolv 1 är i öd så gör jag en markering på remhjulet sen blocket och ser om de strobbar på markeringarna? Om de strobbar fel så ändrar jag trigger angle i tuner studio då eller ?
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Ja typ. Finns ju en meny nånstans i Tunerstudio där du kan låsa tändningen på 0 grader också
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Okej får kolla runt lite.
Re: hjälp med megasquirt b230fk
nu när jag försöker ställa tändningen med strobe så får jag den inte ens i närheten av markeringarna trots att jag ändrar graderna i trigger angel (Deg) eller ändrar jag på fel? eller kan de va så att det har med vr givar signalen att göra.
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Provat på en tändkabel på andra tändutgången istället(är väl en wastefire-tändspole du har)?
Annars får du ändra "First trigger tooth"(heter säkert nåt annat i Tunerstudio) så den trigger på andra tänder på triggerhjulet
Annars får du ändra "First trigger tooth"(heter säkert nåt annat i Tunerstudio) så den trigger på andra tänder på triggerhjulet
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Kan testa de, är osäker om de är de kan du googla på ngk u2001 och se om de är de? Har inte den inställningen inställd kanske är de som är fel om de skulle vara waistefire spole har testat andra tänder men osäker på vilka tänder man skall sätta i spark a respektive b samt trigger return
Re: hjälp med megasquirt b230fk
Hur har du kopplat spolen till sprutet? Du använder väl två tändutgångar?