Inköpslista Honda cx500

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Ok!
Vad kan vara lämplig förtändning på 30%gas och 8000rpm utan turbotryck?
Tycker grenrören börjar lysa!
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Det är ju väldigt svårt att säga över skrivbordet för en motor man aldrig justerat, men det låter för lågt. Det kan säkert vara rätt med upp mot 30 grader.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Förstår att man inte kan säga nåt utan att veta nåt om motorn angående tändning men har nån ett generellt
tips på hur mycket förtändning man kan ha i ett startskede med wastegaten bortkopplad så det inte blir nåt tryck?
Gärna med bild så att man ser och förstår mönstret över hela registret och med trottelposition. :thumbright:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Jag skulle nog letat mig till en bänk ganska snabbt ändå, för att kunna sortera ut vilken förtändning motorn vill ha.
Spjälläge på en motor är svårt att översätta till annan.. det är nog enklare att titta på vakuum då för att avgöra hur mycket luft som passerar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Har varit och bromsat nu och det verkar som att det blir för högt mottryck i turbon. Funkar fint annars;)
Har inte mätt mottrycket ännu men det är svårt att få ut nån effekt värd namnet. Den börjar ladda vid 3000 varv och när man ligger på landsvägen i 100 så laddar det 0,3 bar.
Ca 60 hk utan turbo och 2 cyl. 500cc, 10000rpm, hur dimensionerar man en turbo så det blir rätt? Har inte måtten på den som sitter på men kan ta isär och mäta om det behövs
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Har mätt mottrycket idag och jag laddar 0,6-0,7 och mottrycket är ca 1,0 mätt precis innan turbon.
Är det verkligen så illa så att det inte vill bli nån vidare effekt med det laddtrycket eller vad kan det vara för fel? Har inte kollat bränsletrycket vid ladd vilket ju kan vara läge.

När jag ger bara pyttelite mer gas när jag har några tusen varv opp till ganska mycket gas så dör motorn till en gång och sedan går den riktigt och ger jag en procent till så händer samma sak om igen
typ som om acc enrich:en är feljusterad?
Tittar man på det diagrammet så förstår jag inte skalan på TPS rate:
20 100 300 800 1400 2000 %/sec . Är det rätt och riktigt?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Du lär ju mäta den som sitter där först, det är lite svårt att säga något vettigt om vad som stryper.

För att ändra acc-pump måste du titta på datalog från körning och ändra i tabellen, finns inga genvägar.
Det är olika värden på "tps rate", som behöver ändras en del beroende på vad du har för givare och utväxling + körstil. Loggen kommer berätta hur/vad/varför.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Men säg att man inte hade nån turbo liggande utan ska köpa en, hur ska man tänka då?
Vilka parametrar mer än 500cc 10000rpm max effekt 50hk vid 9000 och maxvrid vid 7000
10,0:1 komp 95oktan önskad effekt(vad kan vara rimligt,90 hk?) behöver man lägga in i ekvationen?
Har börjat titta lite på olika kompressordiagram men får inte ihop det med a/r på avgassidan
Är väl lite trög...;)
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Kom på en sak till jag undrar över:
Om man nu har högt mottryck i avgasdelen, vad skulle hända om man fräser upp diametern nån mm i utloppet på huset. Sniklösning förstås, men kanske värt att prova?
Var i avgashuset sitter den största strypningen annars?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Har gjort min läxa nu och turbon är en GT1241z och sitter original på en enliters golf parati i Brasilien och den är en bensinare på 112hk. Nog borde den bli ganska lagom till min 500:a?
Har däremot tror jag en lösning på problemet:
Av utrymmesskäl (och att jag är korkad :doh: ) så har jag gjort grenrörets bägge sista böj in i turbon i lite för flack vinkel så jag tror att lite flöde kan vilja åka in i det andra röret istället för in i turbon. Visst borde det kunna spöka ganska mycket?

Kommentarer?!
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Risken finns nog att kamaxel-tider och flöden störs mer på din motor än en modern motor med snällare kamaxel som är gjord för (liten) turbo.
Så klart är det sen inte så smidigt att dra rören annat än rakt in i turbon, eftersom det är en v-twin kan det ju påverka andningen i motorn lite annorlunda än en motor som tänder jämnt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av fredde_vit_pv »

Har du provtryckt systemet? läckage på trycksidan bottnar avgassidan ganska fort
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Jag provtryckte inte idag men jag tog bort min kina dump och satte dit en Bosch.
Nu börjar den bli ARG :twisted: :hihi:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Lurar lite på möjligheterna med elektronisk laddtryckstyrning.
Med tanke på att turbon laddar ca 0.3 i 110 vid vanlig landsvägkörning, vilket känns onödigt, samt att möjligheter till enklare inställning av max laddtryck infinner sej så lutar det åt att montera en sån.
För visst skulle det gå att justera dessa saker då? Vad kan vara bra att tänka på?
Nån som kan rekomendera nån ventil? För visst är det så att jag bara behöver en ventil för resten sitter i maxxecu:t?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Att turbon ladda 0.3 före spjällen är väl inte så konstigt?
Har du kopplat MAP-sensorn före spjällen?

Du lär ha vakuum efter spjällen vid 100 km/t landsväg, och då är det väl mer att dump-ventilen inte är öppen nog att dumpa ut allt tryck istället? Risken blir att en lätt-driven turbon går i surge om du har lite för hårt spänd fjäder i dump-ventilen. Turbon ger flöde, men motorn sväljer inte.

Med laddtrycks-styrning kan du endast höja laddtrycket, lägsta laddtryck blir vad fjädern ger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar