Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 3:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 21, 2018 9:21 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Bild

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 21, 2018 10:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1134
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja det syntes tydligt att den måste tps mappas. Man såg den klassiska att maptrycket inte motsvarar lasten på halvgas när turbon blåser på halvstängda spjäll.
Vi funderar på om det finns någon lösning att ha kommunikation med maxx och åka i en bil bakom för att finlira det sista.

Jag var ändå i trakten idag. Lyyski fick en ny styrbox till sin bänk. Kan bli att vi börjar i hans bänk som är cirka en kvart bort bara

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 22, 2018 12:53 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Ni får ordna en liten sidovagn eller släpvagn bakom för medpassagerare? :)
Kan gå bra att ha igång en laptop på själva hojjen och köra remote desktop på lokala wifi-nätverket (eller teamviewer), antingen via 4G eller att ni har en lokal wifi-router för bästa prestanda.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 22, 2018 3:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 184
Ort: Ulricehamn
HaHa, jag tänkte samma tanke :hihi:
Skulle man kunna använda 2 mobiler som modem ihop med teamviewer?
Borde man inte kunna ha ett litet tryckkärl på hojjen som man kopplar till wastegaten för mobilt bruk?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 22, 2018 3:49 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Jag kan tro att med bra täckning kanske mobil-telefoner fungerar.

Det kan tyvärr vara en del läckage i små interna wastegates så ett tryckkärl tar nog snabbt slut, men det går ju mekaniskt spärra ventilen öppen.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 22, 2018 8:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 144
Tuff hoj! Riktigt tuff! Räsergris!

Förutom det uppenbara med turbovåldtäkt, bytt framgaffel och karosseri, vad mer är gjort?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 23, 2018 8:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 184
Ort: Ulricehamn
Kul med feedback efter en lång vinter i garaget :thumbright:

Jo, det började med att jag köpte en turbortycksmätare på loppis i sommras för en femma.
Sen tyckte jag det var synd att ha den liggande i onödan så jag byggde en turbohoj!
Jag hade precis köpt cx:en och hade väl tänkt bygga en caféräser som så många andra har gjort men efter att ha åkt sporthoj hela livet
framstår ju inte en cx500 vara jätte säker på vägen med kass fjädring och bromsar (jo dom var ju förståss låsningsfria :lol: )
Sagt och gjort, en gaffel från en GSXR 1000-03 kom på plats kinavarv/hast.mätare och bigknick lamphus med 240 reflektor.
Då framhjulet blev mindre så ändrades gaffelvinkeln och viss vobbeltendens uppstod. Skaffade då en goldwingfälg bak för att kompensera detta.
Detta medförde att det blev skiva bak på köpet. körde resten av sessongen med detta för att till hösten börja med den stora ombyggnaden...

Jag fackverkade upp den klena svingen, byggde grenrör, monterade triggerskivor och alla givare, byggde en tank till bensinpumpen kombinerat med plenum, anpassade spjällhus,
bytte fotpinnar, kopplade i Maxxecu systemet, COP spolar, öhlinare bak, lackade mm. mm.
Så nu väntar jag som alla andra på våren :?
Det som återstår är att justera till sprutet och montera blinkers fram!
Har ju en bit kvar på resan men vill ändå passa på att tacka alla här på forumet för tips, råd och respons. Ni är fantastiska!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 23, 2018 4:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 184
Ort: Ulricehamn
Om jag har fattat rätt, är det så här jag ska göra:

Jag spärrar wastegaten i öppet läge, byter till att styra mot tps och fingraderar gasprocenten lite i början på diagrammet kanske.
Sedan spärrar jag gasen så att det blir lika mycket gas som dom olika procenten som jag har angett i listan. Sedan gasar jag fullt på vägen (5%,wow :hihi: ) och loggar ett svep. Sedan korrigerar jag bränsle mot lambda 1 i loggen och sparar. Sedan ökar jag till nästa gasläge osv?

Har jag förstått rätt så långt?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 23, 2018 7:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1390
Ort: Umeå
Hej.

Ja du har fattat det helt rätt :thumbright:

Vet inte hur stort och progressivt ditt spjäll är men jag skulle nog lägga mig på dessa värden
0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-12-15-20-30-40-50-60-70-80-90-100% spjäll lägen.

Och börja nånstans på 5-8 % läget beroende på hur stark den är, och sen köra ett svep så långt den orkar öka i varv
sen justera till och sen köra samma läge en gång till.
Sen brukar jag hoppa lite mellan % lägena tex 15-30-50-20-40-60 etc..anledning är att då sparar man lite tid.
För när man fått till 15-30-50 så ser man ju redan där vars man hamnar ungefär på 20-40.


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 23, 2018 9:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 184
Ort: Ulricehamn
Let´s dance på tv:n så jag hade lite tid över... :hey:
Sitter och tillverkar grunden till mappen och har fixat lambda table och då undrar jag: ska man sikta mot precis Lambda1 överallt eller i vilket/vilka områden kan det vara lämpligt med lite fetare eller så? (tänk om det vore lämpligare att vara lite fet :alcoholic: )
Jag antar att jag ska tillverka fuel tabelen med lika många trottelpositioner också då eller?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 23, 2018 9:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4648
Ort: Boden
Lambda 1 siktar du på för låglast,
På hög belastning ~0,85ish

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 23, 2018 10:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 184
Ort: Ulricehamn
Ja men vad är hög belastning? Börjar man stegvis feta på lite grann för att hamna på 0.85 vid 1bar eller nåt?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 24, 2018 9:19 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Lambda 1 på all jämn hastighet landsvägs-körning, till viss del även svag acceleration men det svarar bättre på mer acceleration med 0.90. Sen vid kraftig accleration och atmosfärtryck ska den ha det som sugmotorn skulle vilja ha, mellan 0.85-0.90 (dynon berättar vad motorn vill ha). Övertryck bör du relativt snabbt gå mot 0.85 och kanske ända ner mot 0.80 vid 1 bar. Det beror ju på hur spik-känslig motorn blir på bensin, etc.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 08, 2018 6:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 184
Ort: Ulricehamn
Då har äntligen våren kommit till oss och en provrepa har genomförts :D
Kan nämna att det funkade bra med en laptop i ryggan och teamviewer till bilen bakom och hörlurar till telefonen! Har kommit en bit på väg men fått en ny undran: när man kollar i loggen så blir det ganska fett på höga varv. Jag tror att jag kan ha gjort bort mej med tryckröret från turbon till plenum och att det är för litet och det chokar motorn? Röret gjorde jag i samma dimension som utloppet på turbon alltså 35 utv och 30 inv. Det är ca 0,5 m långt. Det blir 706mm2 mot om jag hade använt ett 45/40rör då hade det blivit 1256mm2. Hur mycket flöde vill en 500cc ha på 10000rpm? Turbon stryper ju till en viss del också men den är ju inte så lång väg igenom.
Ska jag bygga om?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 08, 2018 9:32 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Det är nog inte ett problem. Att det blir fett beror ju helt på hur du lagt värdena i VE-tabellen. Efter vridmax-varvtal, på höga varv, så faller fyllnadsgraden och vridmomentet i motorn minskar, som det ska göra och VE-värdena i bränsle-tabellen minskar.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010