Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis sep 25, 2018 8:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jan 08, 2018 12:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 189
Ort: Ulricehamn
Och vad är en pullup resistor och hur vet man när man behöver en sån?

"Cherry Hall givare
Gängat aluminiumhus med muttrar för enkel justering av avstånd
M12X1 65mm lång
1m kabel medföljer
För användning som trigger givare vevaxle eller kamaxle
Kan användas som varvtalsgivare för hjul, kardan m.m.
Fungerar med 4,5 - 24 VDC matningsspänning (Vanligvis 5 volt)
Rekomenderad minsta tandstorlek på triggerhjul är 2,5mm * 6,35mm och 5mm höjd på tand
Kan behövas pullup resistor (Ingen inbyggd)"

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 08, 2018 11:35 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9778
Ort: Sävar
sylta nr1 skrev:
Då har jag en fråga till:
Ska tillverka triggerhjulet nu och då skulle jag ju ha 36-2 lost? Dom 2 som är borta, skulle dom vara 60% av höjden av dom andra topparna?
Om det nu är så,så undrar jag varför? Är det för att det blir en snyggare signal eller är det för att det inte behöver vara mer och då får man mindre obalans?

Det blir bättre signal när de saknade tänderna inte är lika djupt som mellan de vanliga tänderna. Tittar man med oscilloskop på signalen från en VR-givare så ser man om det finns problem, en Hall-givare innehåller egen krets för tolkning av signalen och beroende på givaren kan det fungera (eller inte).


sylta nr1 skrev:
Har hittat en gängad vevaxelgivare nu: http://www.streetpower.se/givare-och-ti ... m12x1.html
Är det nåt konstigt med den eller kan jag använda den?
Och vad är en pullup resistor och hur vet man när man behöver en sån?

"Cherry Hall givare
Gängat aluminiumhus med muttrar för enkel justering av avstånd
M12X1 65mm lång
1m kabel medföljer
För användning som trigger givare vevaxle eller kamaxle
Kan användas som varvtalsgivare för hjul, kardan m.m.
Fungerar med 4,5 - 24 VDC matningsspänning (Vanligvis 5 volt)
Rekomenderad minsta tandstorlek på triggerhjul är 2,5mm * 6,35mm och 5mm höjd på tand
Kan behövas pullup resistor (Ingen inbyggd)"


Det sitter "pullup" i styrboxen så det behöver du inte bry dig om. Varför det kan finnas är för att det behövs då givarens enda jobb är att kortsluta ingången mot jord när den ser metall, och resistorn kopplas då normalt till signalen och mot +5V internt i styrboxen för att dra upp spänningen till +5V när givaren inte drar ner den mot jord, och den signalen är vad som tolkas på trigger-ingången. Det blir alltså skarpa "tänder" när spänningen på ingången går mellan jord och +5V.
Om man t.ex använder givaren för att läsa av rotationshastighet på en hjulaxel kan ingången man använder behöva en "pullup" om sådan funktion inte är inbyggd i styrboxen (brukar gå att aktivera i mjukvaran eller vara permanent).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 12, 2018 2:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 189
Ort: Ulricehamn
Tänkte bara dubbelkolla att jag har tänkt rätt innan jag skär den?

Bild

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 14, 2018 8:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 189
Ort: Ulricehamn
Jo en sak till:
Vilket värmetal kan vara lämpligt på stiften?
Kompressionen är 10,o:1
Kommer att använda Audi COP spolar om det spelar nån roll.
Vore tacksam för snabbt svar ang. triggerskivan ovan då jag behöver skära den nu.
Motorn är ju som bekant 80˚ och det är profilen och antal taggar som jag önskar bekräftat att jag har tänkt rätt!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 14, 2018 9:52 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9778
Ort: Sävar
Skär ut den skivan, det blir säkert fint!
Tändstift skulle jag prova NGK värmetal 6, ta vanliga kopparstift som passar.

Ang triggerskivan, eftersom det är split 80 grader, och du har 10 grader/tand = 8 tänder, går inte göra fel då. Tänk på att du helst ska svarva av ytan på tänderna så du vet att det är jämnt och fint ifall det skulle vara några tiondelar med grader och ojämnheter efter den fästs till vevaxeln.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 15, 2018 8:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 189
Ort: Ulricehamn
Tack för toppensupport!
Skönt att kunna bolla tankar och frågor med nån!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 22, 2018 3:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 189
Ort: Ulricehamn
Jo det här med inbyggd wastegate, ska jag koppla in slangen i tryckröret eller i insugsröret efter spjället? Eller vad är det för fördel med elektronisk styrning med magnetventil?
När jag monterar vacuumklockan, hur mycket förspänd ska stången vara?
En Honeywell GT101DC ska den trigga mot järn eller magnet?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 22, 2018 11:00 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9778
Ort: Sävar
Du ska koppla den direkt från tryckröret efter kompressorn, ibland finns uttag direkt på kompressorn och en kort slang till wg-klockan, och med elektronisk ventil så sitter ventilen på den slangen och gör en "kontrollerad blödning" för att höja trycket.

Fördelen med elektronisk styrning är att du kan köra ett lägre grundtryck som gör att du kan välja att ha ett spjälläges-styrt laddtryck, där halv-gas kanske bara ger grundtryck och full gas ger några hekto till, och kanske bara där du vill ha det i registret. T.ex om motorn tappar vrid på topp kan du ladda på lite mer där, eller att du vill ha extra mycket vrid i botten så att du nyttjar aggregatet mer (sämre för körbarheten i vissa situationer på motorcykel...).

Honeywell GT101DC har inbyggd magnet och induktiv spole och ska trigga på järn. Den passar inte för ditt bygge då den inte kommer hinna registrera tänderna på höga varvtal (8000+, kanske tidigare), om du ska använda den för kamsynk är den perfekt.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 7:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 189
Ort: Ulricehamn
Jovisst är det kamsynken som ska ha givaren!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 31, 2018 7:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 189
Ort: Ulricehamn
Fyller på med mera frågor. Förhoppningsvis kan nån annan dra nytta av svaren också:
Jag har en Bosch btr som inte är ställbar och när jag provtryckter med tryckluft så håller den 2,7 bars tryck. Mina spridare heter 0280158038 och flödar 339cc vid 3 bar (237g/min).
Behöver jag byta btr eller hur många hk räcker dom till? Blir spraybilden annorlunda vid lägre tryck?
Behöver även tips på nån runt V Götaland som mappar mc och kan Maxxecu!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 31, 2018 11:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1403
Ort: Umeå
Ser bränsletrycks regulatorn ut som den översta på sidan?
https://www.bildelarstore.se/reservdela ... rand-bosch


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 8:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 189
Ort: Ulricehamn
Nej den har slanganslutning på tryck retur och vacum och ingen justerskruv

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 9:42 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9778
Ort: Sävar
Dom räcker till drygt 100-110 hk på bensin, kanske mer.
Trycket har ingen större betydelse för spridarna, med så liten skillnad, du kan klämma ihop den i ett städ mellan två stora hylsor för att få lite mer tryck om du är orolig för sprutbilden (jag har egen testbänk, kan inte påstå du kommer se någon visuell skillnad vid 3 bar mot 2.7).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 12:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
Intressant projekt! :thumbright:

År 1998 köpte jag ny den värsta 1000 cc Ducatin som fanns, gatu-versionen av Ducatin som vann allt inom World Superbike. Den läste TPS, ingen luftmassemätare. Ingen MAP sensor, däremot sensor som läste omgivande lufttryck och lufttemp, liksom temp på kylvätska.
V-twin 90 grader mellan cyllarna, dubbla injektorer per cylinder. Vid kallstart var båda injektorerna aktiva, normalvarm 1 injektor/cyl, upp till högre effekt när även den andra injektorn gick igång. Styrsystemet var Magneti Marelli P8. Separata tändspolar. På vevaxeln satt 2 givare, kan ha varit runt 90 grader åtskilda, tyvärr vet jag inte om det var VR- eller Hallgivare.

Att ha TPS som referens funkade fint.

Själv satsar jag på Hall-givare, jag hade lite problem med VR-givaren på V8an (har dock senare upptäckt att jag hade en olämplig hårdvaruinställning på MS3X processorkortet...så det kan ha varit orsaken till VR-strulet...).

Tänkte att det kunde vara intressant för dig att höra lite hur Ducati hade konstruerat sitt. Nu har jag en nyare Ducce men har inte skruvat med den än... :hihi:

Blir intressant höra hur det går framåt med ditt projekt!

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 7:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 189
Ort: Ulricehamn
Kul med feedback! :D Bilder kommer framöver. Är väl så gott som klar med allt utom elen men jag valde att lacka tanken nu så den hinner hårdna lite till i vår! Har varit runt på bilfirmor idag och skaffat färginspiration så vi får se vad det blir 8)
Det känns som om man skulle ha startat en byggtråd istället för inte ska man prata lackering på denna avdelningen...

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010