Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 18, 2018 12:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 09, 2018 10:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Har lackat tanken nu så jag har gjort ett uppehåll men nu börjar elmontaget och hör och häpna, jag har en fråga till :hihi:
Min vevaxelgivare (Cherry) har 3 sladdar jord, signal och spänning. på elschemat till maxxecu finns 2 inkopplingspunkter ( H3, H4 jord och signal)
Bör jag koppla in spänning på B4 extra output (max 1,5A)?
Har inte satt mej in i konfigureringen än men anger man på den porten när den ska ha spänning?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 09, 2018 5:05 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
B4,C4,D4 är "Extra outputs", alltså drivsteg som styr mot jord och kan driva 1.5 A.
Hit ska du koppla styrjord till reläer för t.ex bränslepump och fläkt, eller en tomgångsventil, laddtryckstyrning. Men de får +12V från en avsäkrad spänningsmatning!

Om du ska ha spänning till en givare +5V använder du "5V SENSOR SUPPLY, (G1)".
Behöver du +12V kan du använda samma avsäkrade spänningsmatning som styrboxen har.

Din vevaxelgivare ska kopplas : signal H3, jord H1 (H2 kan gå) och spänningen från ovan nämnda.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 14, 2018 12:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Jag använder Bmw 1200 GS -05 spjällhus och har med kontakten och en bit sladd. Jag antar att man har 5V på ena sidan och jord på andra och signalen ut i mitten?
Ska spänningen öka eller minska vid gaspådrag? Letar men hittar inget bra kopplingsschema till en sån hoj. :(
Om jag ohm mäter, ska det vara högt eller lågt motstånd vid ingen gas eller går det ej att mäta så?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 14, 2018 11:22 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Du kan mäta mellan alla tre pinnar, hitta dom två som motståndet inte varierar mellan = dessa två är "jord" och "+5V". Den tredje är då signal!
Om du har monterat givaren, har stängda spjäll och ökar långsamt mot full gas, då ska du mäta mellan jord och signal att motståndet ökar. Gör den inte det, så mäter du mellan +5V och signal.

Då borde du identifierat vad som är vad. Färgerna på kablarna borde ofta berätta en del av historian.
Även om du blandar ihop jord och +5V kan du ändå kalibrera spjäll-givaren i de flesta styrsystem fastän den då kommer minska signalen spänning när spjälläget ökar.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 19, 2018 10:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Tack för en lysande förklaring!
Jag fyller på med en fråga till:
Jag använder VAG spolar, den korta modellen. Den har ju lite annorlunda inkoppling mot dom andra:

1=jord mot styrbox
2=jord mot motor
3=12V tändning
4=signal från styrbox

Nu till min fråga, vart kopplar jag stift 1&4?

En annan fråga jag kom på är att kan man i styrboxen få en ställbar temp på en utgång med hjälp av tempgivaren så man inte behöver ha tempgivare i kylen till fläkten? Givetvis via relä.
Använder man B4C4D4 isåfall och att man jordar styrströmmen in i boxen?

Har inte satt mej in i styrsystemet ännu men undrar om det finns nån ”Autotune funktion”
Som man anger t.ex. ett lambdavärde och sen ställer motorn in sig någorlunda efter det?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 19, 2018 4:03 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Jorda både 1+2 på motorn.
4 ska du skicka till tändutgångarna på styrboxen "ignition".

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 14, 2018 12:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Tänkte lägga ut nån liten bild på bygget (börjar bli klar) :lol: men hur gör man?
Det verkar som att man måste lägga upp bilden på internet först? Vart då?
Är ju helt kass på datorer :doh:
Vad är skillnaden på att använda img och url?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 14, 2018 6:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Inlägg: 3588
Ort: Skellefteå
img visar bilden direkt i inlägget, medan url ger en klickbar länk till bilden.

_________________
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 19, 2018 12:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Då var knarren uppstartad och provkörd!
Så jag fyller på med några frågor:

Hur gör ni som mappar, har googlat lite men hittar ingen bra steg för steg beskrivning på ämnet.
Börjar man på låga varv och ökar eller tvärtom mm.
Dela gärna en länk om det finns nån bra.
Strävar man mot lambda 1 på alla varv och gaslägen så länge det är undertryck?
Vad styr hur mycket tändning man kan ha vid olika belastning mer än spiktendenser?
Vilket lambda värde är lämpligt att ha på olika ladd eller beror det på flera faktorer?
Maxxecu verkar ju ha autotune läge, innebär det att man sätter ett lambda värde och den korrigerar sig efter det?
Vad är skillnaden på open och closed loop?
Antar att man skulle kunna ha en laptop i en ryggsäck och logga lite (sniklösning, ja vet)

Vet nån om nån mc mappare i södra sverige som är van vid turbomotorer och gärna Maxxecu?
Antar att det krävs ett visst turbotänk, många mappar väl mest Powercommander grejer.

Anledningen till att jag undrar en massa är att det hade varit bra att kunna köra och testa lite mer innan jag åker till nån mappare för att säkerhetsställa
att koppling och kylning etc. funkar samt att man inte smälter kolvar eller topppackningar...

Vill ha vår nu....

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 19, 2018 7:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
Du kan få komma å köra i min bänk om du vill. Vi har kört några motorcyklar och många maxxecu. Du får mappa själv och vi hjälper till med hela processen. Uddevalla så inte så jättelångt heller. Du kan få komma 2 gånger om du vill komma förbi på en uppstart först å se så allt funkar så kan vi visa i sprutet det du vill veta

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 19, 2018 8:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Du har PM :)

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 20, 2018 10:13 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Blir mycket intressant att följa. :)

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 21, 2018 8:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Fick oväntat besök idag men han ville inte ha Gevalia! Tack Dundersmurfen!
Mattias, du nämde i ett tidigt skede att det kan vara lämpligt att mappa mot trottelläge och det visar sig nog stämma för man ser en tröghet i mapsignalen. Skulle det räcka att bara koppla ett insug till tryckutjämningskärlet eller kan det vara för små hål i nipplarna (1mm) så att luftombytet blir för långsamt? Är ju lite mer jobb att mappa mot trottel!
Man ser i loggen att lambda blir fett men map inte hänger med. Visst var det så trimmarsmufen?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 21, 2018 8:26 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Jo det är absolut mot spjälläge som gäller på den här maskinen. Men det är inga svårigheter. Använd ett trottelstopp, kanske går skruva ett vajer-lås på gas-vajern så ni kan gasa mot den och dra svep på varje spjälläge tills ni är nöjda.
Ni kan köra tändning mot tryck och börja med att köra helt uppblåst wastegate (tryckluft via regulator till klockan).
Sen när ni börjar köra mot laddtryck så kompenserar man bara i en extra bränsletabell mot tryck, brukar inte krävas många % tillägg när man börjar öka trycket. När avgastrycket kör förbi laddtrycket och man börjar bottna kompressorn/turbinen, så kan man behöva minska eftersom fyllnadsgraden blir sämre (och man bör akta sig för att nyttja motorn på så vis).
Tror Björn har koll på det, kan annars skicka en config-fil från en bilmotor (BMW S50 och S38) som jag kört i min dyno. Sen finns nog exempel-configs att ta hem från http://www.maxxecu.com.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 21, 2018 8:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 150
spännande bygge! vore skoj att se bilder!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010