Sida 4 av 11

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: fre feb 09, 2018 10:35 am
av sylta nr1
Har lackat tanken nu så jag har gjort ett uppehåll men nu börjar elmontaget och hör och häpna, jag har en fråga till :hihi:
Min vevaxelgivare (Cherry) har 3 sladdar jord, signal och spänning. på elschemat till maxxecu finns 2 inkopplingspunkter ( H3, H4 jord och signal)
Bör jag koppla in spänning på B4 extra output (max 1,5A)?
Har inte satt mej in i konfigureringen än men anger man på den porten när den ska ha spänning?

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: fre feb 09, 2018 5:05 pm
av mattias
B4,C4,D4 är "Extra outputs", alltså drivsteg som styr mot jord och kan driva 1.5 A.
Hit ska du koppla styrjord till reläer för t.ex bränslepump och fläkt, eller en tomgångsventil, laddtryckstyrning. Men de får +12V från en avsäkrad spänningsmatning!

Om du ska ha spänning till en givare +5V använder du "5V SENSOR SUPPLY, (G1)".
Behöver du +12V kan du använda samma avsäkrade spänningsmatning som styrboxen har.

Din vevaxelgivare ska kopplas : signal H3, jord H1 (H2 kan gå) och spänningen från ovan nämnda.

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: ons feb 14, 2018 12:17 pm
av sylta nr1
Jag använder Bmw 1200 GS -05 spjällhus och har med kontakten och en bit sladd. Jag antar att man har 5V på ena sidan och jord på andra och signalen ut i mitten?
Ska spänningen öka eller minska vid gaspådrag? Letar men hittar inget bra kopplingsschema till en sån hoj. :(
Om jag ohm mäter, ska det vara högt eller lågt motstånd vid ingen gas eller går det ej att mäta så?

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: ons feb 14, 2018 11:22 pm
av mattias
Du kan mäta mellan alla tre pinnar, hitta dom två som motståndet inte varierar mellan = dessa två är "jord" och "+5V". Den tredje är då signal!
Om du har monterat givaren, har stängda spjäll och ökar långsamt mot full gas, då ska du mäta mellan jord och signal att motståndet ökar. Gör den inte det, så mäter du mellan +5V och signal.

Då borde du identifierat vad som är vad. Färgerna på kablarna borde ofta berätta en del av historian.
Även om du blandar ihop jord och +5V kan du ändå kalibrera spjäll-givaren i de flesta styrsystem fastän den då kommer minska signalen spänning när spjälläget ökar.

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: mån feb 19, 2018 10:36 am
av sylta nr1
Tack för en lysande förklaring!
Jag fyller på med en fråga till:
Jag använder VAG spolar, den korta modellen. Den har ju lite annorlunda inkoppling mot dom andra:

1=jord mot styrbox
2=jord mot motor
3=12V tändning
4=signal från styrbox

Nu till min fråga, vart kopplar jag stift 1&4?

En annan fråga jag kom på är att kan man i styrboxen få en ställbar temp på en utgång med hjälp av tempgivaren så man inte behöver ha tempgivare i kylen till fläkten? Givetvis via relä.
Använder man B4C4D4 isåfall och att man jordar styrströmmen in i boxen?

Har inte satt mej in i styrsystemet ännu men undrar om det finns nån ”Autotune funktion”
Som man anger t.ex. ett lambdavärde och sen ställer motorn in sig någorlunda efter det?

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: mån feb 19, 2018 4:03 pm
av mattias
Jorda både 1+2 på motorn.
4 ska du skicka till tändutgångarna på styrboxen "ignition".

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: ons mar 14, 2018 12:12 pm
av sylta nr1
Tänkte lägga ut nån liten bild på bygget (börjar bli klar) :lol: men hur gör man?
Det verkar som att man måste lägga upp bilden på internet först? Vart då?
Är ju helt kass på datorer :doh:
Vad är skillnaden på att använda img och url?

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: ons mar 14, 2018 6:21 pm
av Richard
img visar bilden direkt i inlägget, medan url ger en klickbar länk till bilden.

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: mån mar 19, 2018 12:48 pm
av sylta nr1
Då var knarren uppstartad och provkörd!
Så jag fyller på med några frågor:

Hur gör ni som mappar, har googlat lite men hittar ingen bra steg för steg beskrivning på ämnet.
Börjar man på låga varv och ökar eller tvärtom mm.
Dela gärna en länk om det finns nån bra.
Strävar man mot lambda 1 på alla varv och gaslägen så länge det är undertryck?
Vad styr hur mycket tändning man kan ha vid olika belastning mer än spiktendenser?
Vilket lambda värde är lämpligt att ha på olika ladd eller beror det på flera faktorer?
Maxxecu verkar ju ha autotune läge, innebär det att man sätter ett lambda värde och den korrigerar sig efter det?
Vad är skillnaden på open och closed loop?
Antar att man skulle kunna ha en laptop i en ryggsäck och logga lite (sniklösning, ja vet)

Vet nån om nån mc mappare i södra sverige som är van vid turbomotorer och gärna Maxxecu?
Antar att det krävs ett visst turbotänk, många mappar väl mest Powercommander grejer.

Anledningen till att jag undrar en massa är att det hade varit bra att kunna köra och testa lite mer innan jag åker till nån mappare för att säkerhetsställa
att koppling och kylning etc. funkar samt att man inte smälter kolvar eller topppackningar...

Vill ha vår nu....

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: mån mar 19, 2018 7:05 pm
av dundersmurfen
Du kan få komma å köra i min bänk om du vill. Vi har kört några motorcyklar och många maxxecu. Du får mappa själv och vi hjälper till med hela processen. Uddevalla så inte så jättelångt heller. Du kan få komma 2 gånger om du vill komma förbi på en uppstart först å se så allt funkar så kan vi visa i sprutet det du vill veta

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: mån mar 19, 2018 8:13 pm
av sylta nr1
Du har PM :)

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: tis mar 20, 2018 10:13 pm
av mattias
Blir mycket intressant att följa. :)

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: ons mar 21, 2018 8:02 pm
av sylta nr1
Fick oväntat besök idag men han ville inte ha Gevalia! Tack Dundersmurfen!
Mattias, du nämde i ett tidigt skede att det kan vara lämpligt att mappa mot trottelläge och det visar sig nog stämma för man ser en tröghet i mapsignalen. Skulle det räcka att bara koppla ett insug till tryckutjämningskärlet eller kan det vara för små hål i nipplarna (1mm) så att luftombytet blir för långsamt? Är ju lite mer jobb att mappa mot trottel!
Man ser i loggen att lambda blir fett men map inte hänger med. Visst var det så trimmarsmufen?

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: ons mar 21, 2018 8:26 pm
av mattias
Jo det är absolut mot spjälläge som gäller på den här maskinen. Men det är inga svårigheter. Använd ett trottelstopp, kanske går skruva ett vajer-lås på gas-vajern så ni kan gasa mot den och dra svep på varje spjälläge tills ni är nöjda.
Ni kan köra tändning mot tryck och börja med att köra helt uppblåst wastegate (tryckluft via regulator till klockan).
Sen när ni börjar köra mot laddtryck så kompenserar man bara i en extra bränsletabell mot tryck, brukar inte krävas många % tillägg när man börjar öka trycket. När avgastrycket kör förbi laddtrycket och man börjar bottna kompressorn/turbinen, så kan man behöva minska eftersom fyllnadsgraden blir sämre (och man bör akta sig för att nyttja motorn på så vis).
Tror Björn har koll på det, kan annars skicka en config-fil från en bilmotor (BMW S50 och S38) som jag kört i min dyno. Sen finns nog exempel-configs att ta hem från http://www.maxxecu.com.

Re: Inköpslista Honda cx500

Postat: ons mar 21, 2018 8:33 pm
av bop
spännande bygge! vore skoj att se bilder!