Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 11, 2018 12:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: tor nov 22, 2018 8:06 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 7
Hejsan! Har en 940 ltt som är helt orginal förutom att jag har ett viking chip (bränslechip) och pysventil vid turbon.
Jag vred upp "1 hack" på pysventilen (från biltema) och då hackar bilen vid hårt gaspådrag (extra mycket på höga växlar) och den hackar såklart mer ju mer jag dra upp pysventilen, vad kan jag byta för att den ska kunna ladda mer utan att "hacka" är min fråga? Spridare? Btr? Tändnings chip? Tror personligen på en vet men har nyss fått upp intresset för bilar så all hjälp uppskattas :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: fre nov 23, 2018 5:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
hej vad har du för laddtryck? följer du instruktionerna från chipp tillverkaren noga?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: lör nov 24, 2018 12:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 316
Ort: Österlen/Skåne
Kolla så insugsslangen mellan luftfilter och turbo inte sugs ihop vid gaspådrag. Den mjuka originalslangen brukar kunna göra det, och då stryper den.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: lör nov 24, 2018 2:40 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 7
Jag vet inte vad jag har för laddtryck och jag köpte en box av en kompis med chippet i så jag vet inte exakt hur de ska ställas in, ska kolla slangen inom:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: lör nov 24, 2018 8:59 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
snart får du lära dig laga motorer om du inte köper lite mätare och skickar efter info om ditt chipp och hur det ska användas :)

vet du hur det låter då det spikar? låter som om man kastar gårds grus mot torped väggen

skulle tro den slår av på max laddtrycks spärren (för mycket laddtryck)

köp en laddtrycks mätare!!! börja på 0.6bar och se till att den fungerar där först. låna en BB lamda av nån polare sen provtryck den också (sök så hittar du hur man gör här på forumet)

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: lör nov 24, 2018 1:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 316
Ort: Österlen/Skåne
Det farliga är att det inte sitter någon laddtrycksspärr på dom där.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: lör nov 24, 2018 1:47 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 7
De låter inte riktigt som att de spikar, kan filma ge de låter om det går att ladda upp de här


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: mån nov 26, 2018 7:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 257
Ort: Stigtomta
Den där Biltema pysventilen är helt kass om de inte bytt ut den till en bättre modell. Det följde med ett T-kors med en kula och fjäder i som har väldigt dåligt flöde. Resultatet blir stora överslängar och alldeles för högt laddtryck, borde inte få säljas :thumbdown:

/David


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: mån nov 26, 2018 10:26 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 7
Hej igen, har köpt och kopplar in laddtrycksmätare nu och på 2an laddar den ändå upp till 1 bar och "hackar till" och lägger sig sen på ca 0.7 bar, på 3an laddar den OFFTAST (om man ligger på rätt vårtal verkar det som) ca 0.8 när och laggar bara om man börjat köra 3an på låga varv, vad behöver jag byta för att de ska sluta hacka? Ställa ner laddet lite antar jag och göra så den får mer soppa? Typ en btr?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: mån nov 26, 2018 10:31 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 7
David, kan jag fortsätta använda sjävla pysventilen bara jag byter t-korset?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: ons nov 28, 2018 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 530
Ort: lycksele
Det bästa är om du kastar pysventilen i soporna och sätter nån lagom extra utvändig fjäder som hjälper wg,n att hålla igen alternativt skaffa en eftermarknads wg.
Min erfarenhet är att laddtrycket sällan blir vidare exakt om man pyser mer än ett par hekto.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: tor nov 29, 2018 9:46 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 7
Vad menar du med utvändig fjäder? Har oxå varit inne på att köpa en wg men är kanske dum snål men vill försöka fixa de så billigt de går haha


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: fre nov 30, 2018 1:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 76
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 ltt "lagg?"
InläggPostat: sön dec 02, 2018 1:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1476
Det där låter väldigt mycket som om LMM bottnar och boxen slår av. Men jag har svårt att tro att någon, till en 940 turbo, skulle bränna ett trimchip där detta skydd finns kvar. Känner inte den där Viking så jag kan inte säga med säkerhet.

Kan löna sig att kolla att inte WG-stången är krökt och kärvar.

Nästa steg är absolut en BBL om du inte redan har en.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010