Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 17, 2018 8:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre sep 07, 2012 6:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Inlägg: 676
Ort: Haninge
Hej.

Undrar lite om hur mycket tändningssänkning man brukar behöva vid vridmax på en sån här motor.
På 1.8kg laddtryck (inte innan tror jag) så varnar knocklinket för spikningar vid 5-5500rpm, vridmax brukar väl hamna där?
Provade en riktig dopp på tändningen så mappen såg helt vanskapt ut.
Sänkte tändningen flera flera grader vid det drabbade området och fetade på mot Lambda=0.7-0.75, men den varnar ändå. Endast vid 5-5500rpm.
Det som slog mig var om det kan vara någon form av självsvängning i motorn? Erfarenheter?
Vad brukar tändningen hamna på?
Och en fråga till, hur bör jag lägga lasttabellen? Ska ladda 2-2.5kg. Någon som har en bra mapp jag kan få kopiera lasten på?

Tack så mycket på förhand.

B230 8v m. MS.
H-profil.
hembyggt grenrör i 42mm rör.
Original insug.
3,5" från turbo sen 3" under bilen.
BW S200 turbo.
530-topp från Luhr, 204cfm, originalventiler, stora förbränningsrum.
Enem K15 kamaxel.

_________________
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 07, 2012 9:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
E85, komp?
Hur ser din aktuella tändmapp upp?

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 07, 2012 11:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Inlägg: 676
Ort: Haninge
Oj det glömde jag.
BF98, komp är jag osäker på men relativt lågt. Kollar tändmappen imorgon eller något.
Fick någon kortslutning nu nyss så hela kabelstammen fick för sig att smälta.

_________________
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 12, 2012 9:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Inlägg: 676
Ort: Haninge
Här är tändmappen jag haft tidigare.
2D: http://www1.garaget.org/gallery/images/73/72031/72031-a9776fc1e7fe699f980e6781d5a5debd.jpg
3D: http://www1.garaget.org/gallery/images/73/72031/72031-cb0d8a7c388ecd6f9ea142f5471eb4b7.jpg

Laddade 1.5kg.
Nu ska jag ladda strax över 2kg och vill veta om någon har tips på hur jag ska placera lastcellerna. Samt hur mycket tändningssänkning som är normalt vid vridmax, för jag kan bara anta att det hamnar vid 5-5500rpm, där den dessutom varnar för spik nu (på 1.8kg).

Provade en tändningsminskning och uppfetning men verkade inte råda bot på spikvarningen.
Och 3D-mappen såg onaturlig ut med en sådan kraftig dipp mitt i.

_________________
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 13, 2012 9:31 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20538
Ort: Tomterna/sävar
hur ser laddtrycks kurvan ut?

vad har du för typ av förbränings rum och kläm spalt?

vad har du för avgastryck på olika varv och laddtryck?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 13, 2012 11:29 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Inlägg: 676
Ort: Haninge
Jaha, ursäkta om jag utstrålande någon form av seriositetsnivå :hihi:
Laddtryckskurva kan jag ordna en logg på, avgastryck har jag inte mätt.
Inte mätt klämspalt, eller vidtagit några åtgärder för att ändra från original.
Förbränningsrummet är väl Tommys konstruktion, ordnar bild.

_________________
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 13, 2012 11:35 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20538
Ort: Tomterna/sävar
vad är det för mått på turbon och avgasystemet då så kan vi iallafall göra en skaplig gissning :)

rent spontant känns det som om du kör du aldeles för mycket tändning kring 5000-6000rpm helt klart på 250kpa. vad är max varv? 6500rpm är ju för gubbar med hatt :lol: eller har du helt enkelt inga högre lastpunkter?

över 1.8 bar på BF98 så krävs det extrem tuning och preparerigar av motorn. men det ska bli bra effekt vid lägre tryck också annars är det nått fel på grund konceptet.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 13, 2012 1:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Inlägg: 676
Ort: Haninge
42mm rör, relativt långa, för liten S200, 50/56, 3.5" tills under bilen där det blir 3". En ljuddämpare.
Orginalgrenrör med 16T på 250kpa, samt nuvarande har på samma tryck ej varnat för spik.
På 280kpa går den bra men borde gå bättre, dock kört med duktigt läckage mellan topp och grenrör :(

Varvar 6800, hur mycket törs man? Inga högre varvtalsceller bara för att det blev så hehe.

EDIT! Lägger in de bilder jag har så du får lite mera klarhet.
Förbränningsrummen : BILD Detta är andra uppdateringen av toppen så den har varit slipad innan som inte syns.
Grenröret : BILD

_________________
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 13, 2012 6:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Inlägg: 676
Ort: Haninge
Tändningen ser annorlunda ut mot den mappen såg jag just.
250kpa har jag 19 grader vid 4500, 16 grader vid 5000, och 21 grader vid 5700.
280kpa har jag 14, 13, 16 samma varvtal.

_________________
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 14, 2012 8:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
ser ut att vara för mycket tändning när laddet kommer. Börja med 30grader vid atmosfärstryck, 15grader rakt över på 1kg osv. Du har nästan dubbelt det om jag inte missförstog bilderna vid 1kg :)

Höj sen lite smått och se så det inte spikar och se så den faktiskt går bättre. Håll noga koll på lambdan också

Sen rampa inte upp tändningen så hårt på varv, några få grader funkar :thumbright:

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 15, 2012 7:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1670
Ort: Karlskrona
På min b230 spis med samma aggregat samt portat orginal grenrör, komp 8:1.
bränsle 98Oktan.

Maxvrid 518nm vid 3700rpm, 1.8bar , tändning 18 grader. ca lambda 0.84

Maxeffekt 374hk vid 6000rpm, 1.6bar, tändning 25 grader. ca lambda 0.84

Minst 22 grader tändning från 4000-6000rpm å 1.5 bars lad.

4000 ca 22 grader, 5000 24 grader, 6000 25 grader.

Tror inte jag har kvar mappen men ska leta lite.

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 15, 2012 7:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1670
Ort: Karlskrona
kan väl tillägga att min spis började tappa effekt efter 6000rpm om de var kamaxel eller för litet turbinhjul låter jag vara osagt men den lämnade i alla fall 360 hästar vid 6500 rpm :P så de var bara 14 hästar jag tappade på 500 rpm :P

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 15, 2012 9:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Inlägg: 676
Ort: Haninge
Tack för informationen!
Ska prova att gå på hårdare på tändningen imorgon, för nu verkar det som att jag eldar för kråkorna. Saknas massvis med effekt.

_________________
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 15, 2012 9:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1670
Ort: Karlskrona
vad kör du med för tändning, efter att ha klurat en del så tror jag min spikutrustning varnade för spik när jag hade för taskig gnista. kan ha varit ventilslammer också. 12 grader tändning vid 1.5 bar gav utslag.....

Jag monterade nytt tändsystem å en polare mappade bilen utan spiklyssningen å vi hittade säkert 100 hästar till å den motorn levde bra länge, efter de körde jag inte alls med spiklyssningen utan bara på dom graderna polaren hittade i bilen :P sen körde jag med lite olika setuper men la mig alltid på ungefär samma tändning som vi kom fram till utan spiklyssningen å de lirade alltid :)

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 16, 2012 5:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Inlägg: 676
Ort: Haninge
Jag hamnar på 14-15 grader på fullast. Då blinkar den ändå till ibland, vid 5000rpm igen.
Jag har originaltändning som börjar tycka illa om sina arbetsförhållanden misstänker jag.
2 bar och det saknas massor med effekt!
Dumpventilen läckte massor och lite i några skarvar men det är åtgärdat. Kammen står enligt ENEMs rekommendation.

_________________
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010