Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jul 23, 2018 10:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre dec 08, 2017 5:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag har gjort såhär på ett flertal bilar: ta bort lambdasond, sätta en vridpott på lmm signalen (0-500 ohm). Har satt potten i serie på signalkabeln.

Det ger fin ändring av signalen mellan standard och 15 till 20% mindre sås. Tror även att man hamnar längre ner på tändmappen och får lite extra tändning, ska försöka verifiera detta nåndag. Skruvar man ner potten till 0 ohm så puttrar maskinen så fint på lambda 1. Sålänge inget är fel så brukar det stämma bra även utan lambdasonder inkopplade.

Nu har jag en 855 '97 glt. Det tråkiga med denna är att på fullgas så går den ner på lambda 0.70. Tjänade 8whp på att snåla ut så den låg runt 0.90 istället. Antar att även tändningen ändrades.

Tyvärr har trippmätaren lagt av, fick bara gjort en mätning å då låg den på 0.75 per mil.

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 08, 2017 5:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Brukar åka med potten i bott på 500ohm, å då ligger lambda runt 1.15. Det märks inget på gången. Funkar fint å kallstarta också. Det ända som man märker är att vid snabb fotplantering på gasen tvekar den pyttelite, men inte så allvarligt att det stör.

Funderar på att testa å fila lite i hålet till vr givaren å höja lite mer tändning, kanske ska ta upp den i bänken å mäta om man tjänar nåt på det

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 09, 2017 11:14 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 456
Ort: Finland(Jakobstad)
Smart!
Potten i botten ftw :D

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 09, 2017 5:42 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jan 27, 2010 7:29 am
Inlägg: 37
Ort: Lund
Intressant!

_________________
Tomas Asp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 10, 2017 4:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1449
Varför manipulerar du inte lambda-signalen istället? Är ju oftast den som styr ekonomi-områdena. Ev. har du t.o.m. programmerbar utgång på bredbandaren. Förstås påverkar ju inte detta tändningen speciellt.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 11, 2017 9:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Gav 1000kr för bilen och katten var tät samt lambdasonder var kass. Så stoppade i en bbl mest för skoj skull sen tyckte jag den fick onödiga mängder sås. Min insats är minimal och helt budget fri ;)

Synd att jag inte kan göra mätningar på förbrukning nu eftersom trippmätaren dog. Man kunde ju kört en tank med potten i bott och en med den avstängd så såg man ju tydligt om det faktiskt gjorde nån skillnad

Någon som har nån teori om man sparar sås på att åka på snålare lambda?
Vad tror ni om tändningen har Volvo lagt den optimalt på låglast. På fullgas tror jag dom snålar lite faktiskt..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 11, 2017 9:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1449
Det lilla jag labbat med 940 turbo och MS2 har inte resulterat i några besparingar eftersom maskinen genast börjat gå dåligt vid snålare blandning men ingenting är väl optimalt från fabrik? :hey:

Tändningen finns det säkert en del att hämta ifrån.

TILLÄGG: Släng på nån tracker på telefonen och följ upp kilometrarna med den?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 11, 2017 10:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 614
Ort: Ljusdal
Den här grafen påstår att bäst ekonomi är vid 15,4:1 http://www.vems.hu/files/LaszloHorvath/labda_curve.jpg
andra källor (gamla böcker från förgasartiden) 16:1.
Jag pratade för länge sedan med en motorutvecklare hos en Svensk biltillverkare och han menade att man kapade direkt 10% av förbrukningen om man körde på lambda 1,10 men det var uteslutet pga katalysatorn.
Om man har EGR så kanske man kan "porta" den för ännu snålare blandning, då med lambda 1 möjligt dessutom, Mitsubishi lean burn var väl nån monster EGR motor (GDI?)? Inte helt problemfri tror jag?
Rejäl förvärmning av insugsluften möjligör väl också att man kan köra med mager blandning utan att motorn rycker, samt ett rejält tändsystem typ MSD, de var ju från början tänkt som ett lean burn tändsystem när det utvecklades. Hm kommer att tänka på Hot Vapor motorn, var den en bluff, helt eller delvis?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 10:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1575
Ort: Skånska Landsbygden
Alla åtgärder förutom EGR som du nämner sänker förbrukning men ökar NOx. Därför funkar de inte för en biltillverkare. För en entusiast är det däremot typiskt sådana saker man kan göra. Håll koll på avgastemp bara.

EGR återför inert "redan förbränd syrefattig" gas in i insuget igen för att "ta upp plats" så man kan köra högre insugstryck och få lägre pumpförluster (mindre trottling) utan att behöva dosera bränsle till massor av syre för att hålla AFR i schack.

Rätt använt är EGR en riktigt smart uppfinning. Fel använt blir det en riktig plåga av sot och skit.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 12:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
En intressant avvägning Lambda kontra förbrukning.

Jag hyrde husbil med bensinmotor en gång för länge sen. Motorn gick så snålt att den var kraftlös och den började dessutom koka vid fikapaus om jag inte lät den gå på tomgång en stund efter landsvägskörning. Under resans gång justerade jag om förgasaren (var en SU vill jag minnas) så att motorn fick fetare blandning. Förutom att motorn orkade mer, så sjönk bränsleförbrukningen, och kokningen försvann... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 1:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 377
Ort: Norge
Skal man bedrive snålkjøring så MÅ man ha en KRAFTIG gnist for å få antent blandingen. Grunnen er man må kjøre MYE fortenning fordi blandingen brenner sent. Det er lite klemspaltaktivitet og kompresjonstrykket så lavt at det er krevende å få satt fyr på det hele = irriterende fusking.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 8:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Moderna motorer ger inga märkbara misständningar runt lambda 1.20, dock blir det svårt att få fin gasrespons. Men det är ju tvärtemot vad man är ute efter ändå.

Har vems på en gammal jeep med 4 liters 6an i gjutjärn. Den missar mer när man kör snålare. Den trivs inte mycket snålare än 1.10. Men det beror ju på hur mycket gas också. Ju mer kompressionstryck desto mer förlåtande mot snåla blandningar verkar de som.

Har även en 760 med prv6 och vems, samma med den som jeepen. Fast lite mindre känslig mot snåla blandningar, men inte i närheten av 850 motorn.

Sen får man ju ta in att mina mappar i vems går på med högre tändning än vad orginalen gör och då är ju kompressionstrycket lägre. Dvs gnistan kommer tidigare.

Nästa sak jag ska pilla med är egr, börja med att spana på hur den arbetar och sedan ta över den styrningen. Ger det inte tillräckligt får jag bygga om så den flödar mer..

Är inne på att nästa steg för att köra snålare är att minska vacuumet, så antingen stänga av cylindrar eller mer egr...

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 16, 2017 12:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Inlägg: 1297
Ort: Norrtälje
Intressant projekt :)

Vet att jag sett en kille på youtube som experimenterar med en småbil från 80-90talet. Han går så långt att han stänger av cylindrar och plockar ut (minst en) kolv för att ta bort friktion ur motorn :hihi:

_________________
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 16, 2017 2:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag testade också å stänga av cylindrar men det blev lite för ryckigt tyckte jag. Kanske det skulle funka på en 6a

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 19, 2017 3:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 261
Provat värma bränslet?
Etanol.nu verkar det vara en del som testat, finns flertal trådar om ämnet.

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010