IAC som farthållare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

IAC som farthållare

Inlägg av ROD02b »

Lite bakgrund. Firebird 1986 TPI TH700. Bilen har en liten egenhet. Täckpanelen ovanför gaspedalen hänger lite. Detta skapar oftast ett gashäng på ca 1200RPM. Då går bilen i ca 60 i OD. Växlar jag ner ett steg, så går den i ca 40. Nice farthållare, åtminnståne på platt mark. Petar jag till panelen med tån, så går tomgången ner igen.

Detta får mig att fundera kring styrning av IAC (idleAirControll). Kan man stega den med knappar? 4st kanske? Urkopplad från systemet. Vad vill den ha för mat? Behövs strömbegränsning? Kanske bygga en smart box med RPM input. Så man kan välja tomgångs RPM själv.

Jag har provat att köra utan att röra gasen på ett par andra bilar. Då med manuell låda. Funkar, men det går inte så fort. Blir varvet för lågt, så kompenserar tomgångsventilen så långt den kan. Bara upp till std tomgång. Så det tål lite kuperad väg.

https://www.youtube.com/watch?v=kAyDmovM18E
Stepping motor running without driver circuit
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: IAC som farthållare

Inlägg av whilliam »

Stegmotorn du länkar till är inte riktigt samma som en tomgångsmotor/solenoid.
De styrs av en s.k. pulsviddsmodulerad signal från sprutet, vilket betyder att om du klarar/får hjälp med att "modifiera minnet" i sprutet så går det att välja precis vilket "target" rpm du vill för tomgångsstyrningen.

Man skulle kunna tänka sig att du begränsar "hålet" i tomgångsmotorn (så att det då motsvarar den "kraft" som krävs från motorn för att hålla din tänkta hastighet)

Därefter kan du öppna motorn med en knapp som ger den full signal. Nackdelen blir då att varvtalet inte alls styrs på något sätt men du närmar dig lite den funktion du söker.

En sista variant blir att du styr motorn med ett tillkopplat system (kanske ett annat insprutningssystem, som bara används för denna enda styrning)
I så fall behöver det systemet kopplas med + 12 volt och jord samt kopplas in på vevaxelgivare (för varvtals avkänning) och därefter på tomgångsmotorn. (samma princip som du själv är inne på)
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: IAC som farthållare

Inlägg av ROD02b »

https://www.youtube.com/watch?v=6LTwtQDOoRA
Tune Your Engine With MegaSquirt (or MicroSquirt) ECU on Your Motorcycle (or Car)

13:47 frammåt. Liknar en vanlig stegmotor. TPI har en 4 sladdars. Rätta mig om jag har fel. Den du beskriver är nog en 2 sladdars.
Bild

Chippa högre tomgång går. Men jag vill ha en "stand alone" enhet. Och variabelt. Jag har styrt en annan stegmotor med bara 4 tryckknappar. Men jag vill inte förstöra min IAC. Så jag vill veta om det krävs strömbegränsning först. Och kanske prova på en extra först. Hmm jag har lite SAAB 9000i delar...

IAC¨n i bilen verkar strula lite. Ibland visar varvräknaren 300 RPM. Och motorn stannar ibland vid tex trafikljus. När jag meckar varm motor, så sätter jag en glasspinne vid tomgångsskruven. Har inte lyckats rubba skruven ännu. Den kan mycket väl vara i botten. Jag vill ha den i ett läge, där IAC¨n kompenserar som minst. Så kanske inte motorn stannar titt som tätt.
Med gashänget jag beskrivit ovan, så stannar den aldrig :-) .
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: IAC som farthållare

Inlägg av ROD02b »

Saab verkar ha 2sladdars :-( . Så jag slipper att leta :-) .
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: IAC som farthållare

Inlägg av ROD02b »

https://www.youtube.com/watch?v=ePSCZ_DtF7c
Stepper Motor Basics - Demo with just Push Buttons!

En variant med 8 strömbrytare. Jag har lyckats med bara 4. Och utan dioder. Min variant har nog bara helsteg. Inga halvsteg.

Jag har kopplat ihop 2 lika borstade likströmsmotorer. Snurrar jag den ena med fingrarna, så snurrar den andre. Inte lika många varv, och lika fort. Men ändå. Kan detta fungera med 2 stegmotorer? Lagom stor kanske kan driva IAC¨n.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: IAC som farthållare

Inlägg av ROD02b »

Ryckte slangen till PCV, den på ventilkåpan. Tjuvluft eller IAC borde vara samma. Men det gillade den inte. Försökte minska tjuvluften med fingret. Men lyckades inte höja varvet. Lossar jag bara PVC¨n från ventilkåpan, så händer det inte så mycket. Den visslar mest. Håller jag för den med fingret, så klickar det som en kula inv. Glasspinnen på plats vid tomgångsskruven.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: IAC som farthållare

Inlägg av The »

Med gashäng påverkar du ju luft/tändning/bränsle, med tjuvluft går den ju främst magert.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: IAC som farthållare

Inlägg av ROD02b »

Är inte tomgångsventilen lite som tjuvluft?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: IAC som farthållare

Inlägg av Thunderbo1t »

Beror ju på om den har luftmassemätare misstänker jag, om luften in mäts eller inte?
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: IAC som farthållare

Inlägg av ROD02b »

Kan det vara så att datorn fetar på blandningen, hand i hand med tomgångsventilen?
Skriv svar