Problem med TPS. VEMS 3,6

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Ante zx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 19, 2011 3:19 pm

Problem med TPS. VEMS 3,6

Inlägg av Ante zx »

Hej. Jag kan inte få ordning på min tps calibrering. Jag har en 940 med original spjällhus och en volvo 850 tps, alltså bosch 001 . När jag tar bort kontakten från tps:en och mäter på 5v matningen från sprutet så har jag 4,98v vilket känns okej? men när jag kopplar in kontakten på tps:en och mäter på samma kabel så har jag endast 3.96V. Och när jag då mäter på signalen in i sprutet har jag 3,96V in i sprutet på full spjäll öppning. Min fråga är. Borde jag inte ha 5volt även med tps:en inkopplad?? Vad kan det vara som stjäl 1 volt?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Problem med TPS. VEMS 3,6

Inlägg av mattias »

+5V kommer från en spännings-regulator.

Mellan den och ingången sitter ett motstånd som både strömbegränsar och bildar en spänningsdelning med kolbanan i potentiometern.

När ingen ström går = inget spänningsfall = ca 5 Volt.

Kalibrera (Tools -> TPS calibration wizard) och var glad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ante zx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 19, 2011 3:19 pm

Re: Problem med TPS. VEMS 3,6

Inlägg av Ante zx »

Tack så mycket :thumbright:
Skriv svar