Problem med TPS. VEMS 3,6
Moderator: backeliten
Problem med TPS. VEMS 3,6
Hej. Jag kan inte få ordning på min tps calibrering. Jag har en 940 med original spjällhus och en volvo 850 tps, alltså bosch 001 . När jag tar bort kontakten från tps:en och mäter på 5v matningen från sprutet så har jag 4,98v vilket känns okej? men när jag kopplar in kontakten på tps:en och mäter på samma kabel så har jag endast 3.96V. Och när jag då mäter på signalen in i sprutet har jag 3,96V in i sprutet på full spjäll öppning. Min fråga är. Borde jag inte ha 5volt även med tps:en inkopplad?? Vad kan det vara som stjäl 1 volt?
Re: Problem med TPS. VEMS 3,6
+5V kommer från en spännings-regulator.
Mellan den och ingången sitter ett motstånd som både strömbegränsar och bildar en spänningsdelning med kolbanan i potentiometern.
När ingen ström går = inget spänningsfall = ca 5 Volt.
Kalibrera (Tools -> TPS calibration wizard) och var glad.
Mellan den och ingången sitter ett motstånd som både strömbegränsar och bildar en spänningsdelning med kolbanan i potentiometern.
När ingen ström går = inget spänningsfall = ca 5 Volt.
Kalibrera (Tools -> TPS calibration wizard) och var glad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Problem med TPS. VEMS 3,6
Tack så mycket