Funderingar kring Nira i3+
Postat: ons aug 30, 2017 1:43 pm
Tjenare!
Är ganska dåligt insatt i styrsystem överlag och Nira har jag aldrig varit i kontakt med tidigare så där är man verkligen nybörjare…
Köpte nyligen en bil där ett Nira redan satt monterat och bilen var extremt svårstartad men efter lite felsökning hemma i garaget så upptäckte vi att kontakten till kam-synken inte var ordentligt ihopsatt, sedan den sattes ihop korrekt så har bilen startat perfekt och även fungerat bra under dom provkörningar jag gjort på gatan. Har nu upptäckt lite problem som verkar uppkomma när jag kör bilen under hård belastning där det finns fäste/där momentet blir som störst för ute på gatan märker jag inte av något problem (spinner mest ute på gatan).
Var iväg i helgen för lite test and tune och då ville bilen ”rycka”/dö till då och då och ibland stannade tom motorn helt och hållet någon gång. Efter jag stannat till så var det bara lägga i P och starta om motorn så fungerade den precis som innan. Första testrepan så hackade motorn till för att sedan fortsätta att fungera en bit och sedan upprepade problemet sig några gånger och så stannade plötsligt motorn, bytte batteri i bilen när jag kom tillbaka i depån då det varit lite dåligt laddat men problemet kvarstod i andra testrepan där motorn hackade till då och då men jag tog mig ändå i mål. Det konstiga är att när den ”dör” helt utan att återstarta sig själv igen så skjuter den lite ur avgaspipan så det verkar ju finnas kvar någon typ av tändning. I min tredje testrepa så drog jag ur motorn på 1an och när jag lägger i 2an så dör bilen helt för att endast misstända lite då och då när jag rullar med växeln kvar i och saktar ner efter kanten. Kika/lyssna på klippen som jag länkat så blir det nog enklare att förstå hur jag menar
Klippet när bilen dör direkt efter första växeln: https://www.youtube.com/watch?v=PeYB8UlhMRI
Klippet när bilen hackar men håller sig igång hela repan: https://www.youtube.com/watch?v=7yHGgiBpb0Y (borde väl egentligen släppt av här men var så jäkla trött på bilen så kände nästan att det kvittade om det gick sönder, i alla fall just då för så känns det inte längre)
Man hade ju gärna loggat lite i testreporna men om jag fattat allt rätt så går inte det utan att ha kvar datorn inkopplad i boxen, stämmer det? Det är inte så populärt att åka runt med datorn liggandes lös i bilen där jag brukar köra TT
Någon som har en handbok på svenska till detta styrsystem? Även några olika versioner av programmet till ”mapp datorn” vore uppskatta om någon vill dela med sig utav så jag får igång det tillsammans med boxen, utan det blir det svårt att logga även om jag nu skulle få ta med datorn i bilen.
Vad tror ni som är kunniga inom det här området? Det här var mina tankar som dök upp efter tidigare erfarenheter med styrsystem men är säkert helt ute och cyklar
1. Batteriet/generatorn räcker inte till (hjälpte dock inte att byta till ett full-laddat batteri)
2. Laddtrycksspärren går in och ställer till det (men borde inte motorn gå igång direkt laddtrycket sjunkit under gränsen då?)
3. Triggerfel (kan den stänga av tex soppan helt om det triggar ordentligt fel? Någon typ av tändning har den ju kvar eftersom det skjuter lite i pipan
Bilen är mappad på rullar och fungerade då utan problem men har inte körts så mycket efter det!
Extremt tacksam för tips på vad man kan kolla och även om någon har en handbok+programvaror att testa med för att kunna använda datorn. Kan självklart betala några kronor för hjälpen om så önskas!
Tack på förhand! Mvh Kim
Är ganska dåligt insatt i styrsystem överlag och Nira har jag aldrig varit i kontakt med tidigare så där är man verkligen nybörjare…
Köpte nyligen en bil där ett Nira redan satt monterat och bilen var extremt svårstartad men efter lite felsökning hemma i garaget så upptäckte vi att kontakten till kam-synken inte var ordentligt ihopsatt, sedan den sattes ihop korrekt så har bilen startat perfekt och även fungerat bra under dom provkörningar jag gjort på gatan. Har nu upptäckt lite problem som verkar uppkomma när jag kör bilen under hård belastning där det finns fäste/där momentet blir som störst för ute på gatan märker jag inte av något problem (spinner mest ute på gatan).
Var iväg i helgen för lite test and tune och då ville bilen ”rycka”/dö till då och då och ibland stannade tom motorn helt och hållet någon gång. Efter jag stannat till så var det bara lägga i P och starta om motorn så fungerade den precis som innan. Första testrepan så hackade motorn till för att sedan fortsätta att fungera en bit och sedan upprepade problemet sig några gånger och så stannade plötsligt motorn, bytte batteri i bilen när jag kom tillbaka i depån då det varit lite dåligt laddat men problemet kvarstod i andra testrepan där motorn hackade till då och då men jag tog mig ändå i mål. Det konstiga är att när den ”dör” helt utan att återstarta sig själv igen så skjuter den lite ur avgaspipan så det verkar ju finnas kvar någon typ av tändning. I min tredje testrepa så drog jag ur motorn på 1an och när jag lägger i 2an så dör bilen helt för att endast misstända lite då och då när jag rullar med växeln kvar i och saktar ner efter kanten. Kika/lyssna på klippen som jag länkat så blir det nog enklare att förstå hur jag menar
Klippet när bilen dör direkt efter första växeln: https://www.youtube.com/watch?v=PeYB8UlhMRI
Klippet när bilen hackar men håller sig igång hela repan: https://www.youtube.com/watch?v=7yHGgiBpb0Y (borde väl egentligen släppt av här men var så jäkla trött på bilen så kände nästan att det kvittade om det gick sönder, i alla fall just då för så känns det inte längre)
Man hade ju gärna loggat lite i testreporna men om jag fattat allt rätt så går inte det utan att ha kvar datorn inkopplad i boxen, stämmer det? Det är inte så populärt att åka runt med datorn liggandes lös i bilen där jag brukar köra TT
Någon som har en handbok på svenska till detta styrsystem? Även några olika versioner av programmet till ”mapp datorn” vore uppskatta om någon vill dela med sig utav så jag får igång det tillsammans med boxen, utan det blir det svårt att logga även om jag nu skulle få ta med datorn i bilen.
Vad tror ni som är kunniga inom det här området? Det här var mina tankar som dök upp efter tidigare erfarenheter med styrsystem men är säkert helt ute och cyklar
1. Batteriet/generatorn räcker inte till (hjälpte dock inte att byta till ett full-laddat batteri)
2. Laddtrycksspärren går in och ställer till det (men borde inte motorn gå igång direkt laddtrycket sjunkit under gränsen då?)
3. Triggerfel (kan den stänga av tex soppan helt om det triggar ordentligt fel? Någon typ av tändning har den ju kvar eftersom det skjuter lite i pipan
Bilen är mappad på rullar och fungerade då utan problem men har inte körts så mycket efter det!
Extremt tacksam för tips på vad man kan kolla och även om någon har en handbok+programvaror att testa med för att kunna använda datorn. Kan självklart betala några kronor för hjälpen om så önskas!
Tack på förhand! Mvh Kim