Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 20, 2018 6:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trasig Lambda sond LSU 4.9
InläggPostat: tor aug 31, 2017 7:55 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 256
Ort: Halmstad
Nu är det andra lambda sonden som pajar den första pajade strax innan sommaren händer direkt vid start den kommer aldrig igång visar 1,83 hela tiden går inte att kalibrera om den blir varm när man försöker kalibrera om den så värme elementet är OK
Styrsystem VEMS Firmware 1.2.31 config 1.2.31
I veckan pajade den andra sonden hade kört med bilen och stått still en timme när jag startade igen kommer inte lambdan igång igen.
Lambda sonden var en Bosch LSU 4.9

Kan det vara positionen den satt nästan vågrätt se bild.
Bild

Har nu svetsat på ett nytt fäste så den pekar nedåt i avgassystemet hoppas detta kan vara problemet.
Har läst att det är fukt som dödar sonderna.
Bild

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 8:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1586
Ort: Salbohed
köpte 5st innovate mätare med lsu 4.9 sonder.
monterade enl konstens alla regler, 4st av 5 har sonderna dött på samt att den 5e monterade ja den åt fel håll och den har fungerar ännu.
gillar inte dom där sonderna ..
kanske bli bättre om ett tag, relativt nya än så länge

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 10:36 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
Innovate började med 4.9 för ett par år sedan med sin MTX-L (52 mm mätare). Jag sålde en del och hade för många som haft "otur" så jag uppmärksammade det via general-agent men kan inte varit ensam, och det kom till slut ut en ny firmware. Symptomen var att mätaren inte kunde kalibrera, som om sonden gått sönder.. Lite intressant är också att Innovate har helt omärkta sonder, typiskt billig känsla får man. Lite bättre när det är laser-etsat med Bosch-nr.

Man ska helst inte köra med förvärmning aktiv direkt när man vrider på nyckeln, utan först när motorn startas. Risken är att du står och förvärmer så den glöder inuti, sen kallstartar man några webrar eller en slaskig etanol-motor och då spricker materialet (keramik) i sensorn när den kyls ner av kallt/blött bränsle. Bara se hur mycket kondens det rinner ur ett avgas-system på en kallstartad etanol-motor.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: norre999 och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010