Nu är det andra lambda sonden som pajar den första pajade strax innan sommaren händer direkt vid start den kommer aldrig igång visar 1,83 hela tiden går inte att kalibrera om den blir varm när man försöker kalibrera om den så värme elementet är OK
Styrsystem VEMS Firmware 1.2.31 config 1.2.31
I veckan pajade den andra sonden hade kört med bilen och stått still en timme när jag startade igen kommer inte lambdan igång igen.
Lambda sonden var en Bosch LSU 4.9
Kan det vara positionen den satt nästan vågrätt se bild.
Har nu svetsat på ett nytt fäste så den pekar nedåt i avgassystemet hoppas detta kan vara problemet.
Har läst att det är fukt som dödar sonderna.
Trasig Lambda sond LSU 4.9
Moderator: backeliten
Trasig Lambda sond LSU 4.9
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: Trasig Lambda sond LSU 4.9
köpte 5st innovate mätare med lsu 4.9 sonder.
monterade enl konstens alla regler, 4st av 5 har sonderna dött på samt att den 5e monterade ja den åt fel håll och den har fungerar ännu.
gillar inte dom där sonderna ..
kanske bli bättre om ett tag, relativt nya än så länge
monterade enl konstens alla regler, 4st av 5 har sonderna dött på samt att den 5e monterade ja den åt fel håll och den har fungerar ännu.
gillar inte dom där sonderna ..
kanske bli bättre om ett tag, relativt nya än så länge
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Trasig Lambda sond LSU 4.9
Innovate började med 4.9 för ett par år sedan med sin MTX-L (52 mm mätare). Jag sålde en del och hade för många som haft "otur" så jag uppmärksammade det via general-agent men kan inte varit ensam, och det kom till slut ut en ny firmware. Symptomen var att mätaren inte kunde kalibrera, som om sonden gått sönder.. Lite intressant är också att Innovate har helt omärkta sonder, typiskt billig känsla får man. Lite bättre när det är laser-etsat med Bosch-nr.
Man ska helst inte köra med förvärmning aktiv direkt när man vrider på nyckeln, utan först när motorn startas. Risken är att du står och förvärmer så den glöder inuti, sen kallstartar man några webrar eller en slaskig etanol-motor och då spricker materialet (keramik) i sensorn när den kyls ner av kallt/blött bränsle. Bara se hur mycket kondens det rinner ur ett avgas-system på en kallstartad etanol-motor.
Man ska helst inte köra med förvärmning aktiv direkt när man vrider på nyckeln, utan först när motorn startas. Risken är att du står och förvärmer så den glöder inuti, sen kallstartar man några webrar eller en slaskig etanol-motor och då spricker materialet (keramik) i sensorn när den kyls ner av kallt/blött bränsle. Bara se hur mycket kondens det rinner ur ett avgas-system på en kallstartad etanol-motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.