Sida 1 av 1

Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: fre sep 08, 2017 7:46 pm
av Mogge92
Har problem med att få igång en -82a glt med jetronic. Den har en rödvit signalkabel från tändspolen till bränslepumpreläet. Vad finns mer däremellan? Har suttit och kollat elschema i Haynes boken. Men jag frågar här istället eftersom det duktiga folket finns här! :D har för tillfället en brytarfördelare på den men det ska inte spela någon roll. Har en likadan kombi som funkar med det!

Har jag förklarat någorlunda så ni förstår vad jag menar? Pumpen går om man öppnar reläet och klickar det manuellt. Men den ska egentligen surra till när man vrider på tändningen.

Har bytt: tändspole, motstånd, styrenheten på höger innerskärm, mätarhus.

Vad mer ska jag prova?

Tacksam för svar!

Mvh Mogge

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: lör sep 09, 2017 10:05 am
av robinb3rgsten
Brukar inte rödvit kabel på tändspole va till varvräknaren? Vad är de som inte funkar? Pumparna som inte går?

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: lör sep 09, 2017 7:19 pm
av Mogge92
Jo nu när du säger det så kan det stämma! Hade helt glömt bort det.
Precis, felet är att reläet inte startar pumparna. Om man tar isär reläet kan man köra pumparna manuellt om man klickar på själva brytaren eller vad det är.

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: lör sep 09, 2017 8:05 pm
av Thunderbo1t
Är det inte så att relät ska ha en varvtalssignal för att slå till? Kan de ha något med inkopplingen av brytarfördelaren att göra? Dessutom ganska vanligt att reläna går sönder, de är ju några år gamla nu...

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: lör sep 09, 2017 8:34 pm
av The
Funkar relät då?

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: lör sep 09, 2017 9:35 pm
av Mogge92
Jo det stämmer. Jag har bytt mätarhus och varvräknaren hoppar till på startförsöken så den får ström iallafall. Reläet är helt och fint i lödningarna. Jag har en likadan glt till fast en kombi som för tillfället också har brytarfördelare just nu. Och den startar och funkar.

Men om jag tar bort den rödvita kabeln på tändspolen så får den gnista helt plötsligt och kan tända på startgas. Men inte om man sätter tillbaka den? Det är det som är så märkligt.

Jag har brytarfördelare på bägge just för att original fördelare till B23E verkar svåra att hitta.

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: mån sep 11, 2017 3:42 pm
av Pacman
240 GLT -82 har väl K-Jet original dvs det gröna bränslepumprelät. Det är ett impulsrelä, dvs det behöver varvtalsimpulser ifrån den induktiva VR-givaren i fördelaren för att dra. Den drar ca 1,5s på varje puls och släpper sen dvs om motorn stannar, stannar även pumpen.

Byt relä till det vita bränslepumprelät som är till L-Jet. Jag vet inte om det passar direkt på eller om du måste ändra nåt i härvan, men jag vet att det är skillnad på de två.

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: mån sep 11, 2017 4:28 pm
av mauser240
Nu tror jag nog Pacman rört till begreppen lite.

Ett impulsrelä är ett relä som, vid impuls, byter läge och stannar där för att, vid följande impuls, byta tillbaka.

Och givaren i fördelaren är en hallgivare, åtminstone i min ex-240 med B230E.

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: mån sep 11, 2017 5:37 pm
av Steve
Finns väl impulsrelän som inte är växlande, eller vad heter dom då? (nu var det ju inte det viktiga här vad reläsorten heter)

Enda rödblockaren som har hallgivare i fördelaren är väl dom med LH2.2?

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: mån sep 11, 2017 6:03 pm
av mauser240
Steve skrev:Finns väl impulsrelän som inte är växlande, eller vad heter dom då? (nu var det ju inte det viktiga här vad reläsorten heter)

Enda rödblockaren som har hallgivare i fördelaren är väl dom med LH2.2?
Så då är det fel av mig att påpeka om det sprids felaktig info, eller?

Vet inte riktigt vad du menar men "frånslagsfördröjt" brukar man kalla ett relä som drar vid styrsignal och hålls draget en stund efter att styrsignalen upphört. Om det sedan sluter, växlar eller bryter spelar mindre roll. Dock är jag inte insatt i det gröna reläts funktion men det låter logiskt att det slutar dra om motorn stannar. Det vita är bara två vanliga relän under ett skal.

Jag har då aldrig sett att en rödblockare skulle ha VR-sensor i fördelaren. Skulle knappast fungera nå vidare med så litet hjul (ingen vidare stark signal t.ex. vid start)...

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: mån sep 11, 2017 6:39 pm
av mauser240
Nu har jag googlat fram ett schema och det verkar rätt uppenbart att röd-vita tåten hämtar tändsignal till huvudrelät som förstår att hållas draget. Den förgrenas förstås även till tändmodulen och har du denna kvar kan det ju kanske bli problem men det förstår du nog.

Låter som du skulle ha kortslutning i elektroniken i relät. Riv lös röd-vita och kör relät manuellt?

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: tis sep 12, 2017 9:21 am
av Pacman
http://www.volvoclubofbc.com/technical/ ... CF0051.jpg

Denna varianten av fördelare är det jag menar. Det är en induktiv givare som arbetar med Variabel Reluktans om jag inte missförstått det helt.

Man kan kalla relät för många olika saker. Ett övergripande namn hade varit "Tidrelä" men jag känner inte att det behövde raljeras över det. Det viktiga är funktionen.

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: tis sep 12, 2017 12:06 pm
av mauser240
Pacman skrev:http://www.volvoclubofbc.com/technical/ ... CF0051.jpg

Denna varianten av fördelare är det jag menar. Det är en induktiv givare som arbetar med Variabel Reluktans om jag inte missförstått det helt.
Inte omöjligt att du har rätt där, tycks i alla fall ha funnits flera olika system i 240 med B23E. Kan du backa upp det där med VR-sensor på nåt vis?
Pacman skrev:Man kan kalla relät för många olika saker. Ett övergripande namn hade varit "Tidrelä" men jag känner inte att det behövde raljeras över det. Det viktiga är funktionen.
Man kan kalla en potatis för en morot också men man missar ju liksom poängen med ett gemensamt språk då. Tidrelä kan väl anses okej men ett impulsrelä är inte ett tidrelä.

Och jag är inte ute efter att bråka utan jag ville bara reda ut begreppen. Enklare för alla att hänga med då, även om reläts namn inte är det mest väsentliga.

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: tis sep 12, 2017 2:56 pm
av Steve

Re: Volvo 240 GLT -82 problem

Postat: ons sep 13, 2017 5:18 pm
av mauser240
Är det där en VR-sensor? En Hall-dito är det i alla fall inte :doh: