940 kabelhärva i 140

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

940 kabelhärva i 140

Inlägg av niklas117 »

Som rubriken säger så ska jag ha i kabelhärva o boxar från en 940 i min 140.:) motorn som jag pillat ner är en b230fk med tillhörande motorhärva tog sedan härvan som går igenom torped o till säkring hållaren på skroten.
Jag har nu nästan rensat hela härvan o fått fram de jag behöver, (jag vet att man kan ta 240is härva men hittade ingen sådan.) frågor jag stött på nu är

1. hur jag gör med bränslepump relät då jag inte kommer använda de men går kablar från detta till ex lmm mm är det bara att klippa dessa kablar?
2. Spridarrelät vråka i farten klippa av dessa kablar när jag rensade så nu vet jag inte riktigt hur de ska sitta... :doh: så kan någon hjälpa mig koppla i det igen.
3. Har gröna R spridare så högomiga så antar att jag inte behöver motstånd då, så hela den kontakten med de kablarna är borttaget, men man kanske behöver de kablarna i endå för nu är det bara en kabel till varje spridare som är inkopplad?
något mer som behövs? Om någon har satt i B230 i 140 här får ni gärna berätta hur ni kopplade strömen till boxarna mm :) hoppas någon kunnig har tid o svara. Tack på för hand.
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Re: 940 kabelhärva i 140

Inlägg av 242 »

Ett tips e att ta motor härvan från en nyare 240 89 o framåt den
är redan separerad från allt annat tryck i den o boxarna från en turbo
Du behöver förlänga kablarna till lmm det e allt :thumbright:

I övrigt har jag tyvärr inget att tillägga

Lycka till
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 kabelhärva i 140

Inlägg av niklas117 »

242 skrev:Ett tips e att ta motor härvan från en nyare 240 89 o framåt den
är redan separerad från allt annat tryck i den o boxarna från en turbo
Du behöver förlänga kablarna till lmm det e allt :thumbright:

I övrigt har jag tyvärr inget att tillägga

Lycka till
Jo detta vet jag men kunde inte få tag på någon så tog en 940härva, o nu har jag redan rensat den härvan. Men antar att 240 härvan är kopplad på bränslepump relät som 940ins?? Såfall består samma problem det är gul/blå kabel (OR) är det jord kabel? Den går till lmm o box mm,
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: 940 kabelhärva i 140

Inlägg av jonas w »

Finns ju en del varianter på 940 elhärva, vilken har du?
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 kabelhärva i 140

Inlägg av niklas117 »

jonas w skrev:Finns ju en del varianter på 940 elhärva, vilken har du?
Hm en jag plocka från skroten från en 940 ltt med de äldre? Kontakterna de 8 poliga. Motor härvan fick jag när jag köpte motorn vilket har samma kontakter. Spridarmotståndet är löst men de blå gula kablarna (OR) antar att de är jord kan jag koppla de direkt på jord såfall?
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: 940 kabelhärva i 140

Inlägg av jonas w »

Här finns endel nyttigt
Skiljer ganska mycket mellan årsmodeller och turbo-sug motor

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir ... 20Diagrams
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 kabelhärva i 140

Inlägg av niklas117 »

Okej tack det hjälpte väldigt mycket!
Skriv svar